Finaste Kakan: :love:
01 057.webp

Maj-Britt blev tvärsur när jag, efter att hen bitit mig jättemycket i halsen och totalvägrade att komma ner från axeln, tillslut grabbade tag i busungen och tog ner hen därifrån. Maj-Britt satt förvånat kvar i handen en stund (som en normal duva...) och blängde på mig. Sen flög hen iväg! Högt upp på taket på en hög byggnad och vägrade komma ner något mer! Sen dess har jag inte sett Maj-Britt. 😱 Precis som om hen tog sitt pick och pack och flyttade för "här kan man ju inte vara!".

Nu tror jag inte att det är så riktigt :p men jag trodde verkligen inte den skulle bli ens lite skrämd av det heller. Maj-Britt har inte brytt sig om att jag håller om hen innan men det händer ju väldigt mycket i huvudet på de små i början. Det var väl fel tillfälle också - Maj-Britt var i ett rätt upprört tillstånd redan (över att andra duvor ville knö och att det inte magiskt dök upp frön ur min halspulsåder liksom...).

02 3.jpg

Jag hoppas att charmtrollet kommer tillbaka och att det inte hänt något med hen! Det är lite udda att en ung bebbe försvinner sådär. 💔 Blev så himla förtjust i den så snabbt och såg fram emot att få se den lille växa upp. :(

Så små att de kan sitta i bredd i handen:<3
04 65 38.webp

Det är ju rätt stor skillnad i ålder men de ser ut som tvillingar. Lillevit är liten, kanske för att starten på livet var så tuff?

Modig har haft lite blodig näsa, såg ut som torkat näsblod. Hen verkar okej dock, lika energisk som vanligt och inga konstigheter i övrigt men jag blir ju smått hysterisk på insidan. Det är lite jobbigt att vara så förtjust i vilda individer måste jag erkänna - deras liv är så tufft, det är så mycket som är utanför min kontroll och så lite jag kan göra för att skydda dem.

Så fina och snälla pojkar! Lillefläck och Mårten kom överrens om att inte bråka och började putsa sig istället: <3
06 7.gif

Jag undrar vad den där nicken de gör betyder egentligen. Vad händer om den andra inte nickar tillbaka? Blir det bråk då? Spelar det någon roll hur djup nicken är? Finns det arga nickar/vänliga nickar? Det verkar så? Jag får fortsätta titta!

Kajor är en av mina absoluta favoritfåglar <3 och de besöker också duvställena. De äter lite även om frön inte är en jättehit och stora duvhanar är läskiga. Jag är väl rätt läskig jag också :p så de håller sig för det mesta på lite avstånd.

Men inte denna raringen inte!
08 0.webp

Tror det är en rätt ung kaja med tanke på att den var så nyfiken och att ögonen är mer grå än silvriga. <3

Den var så avslappnad med att ha mig alldeles brevid sig och verkade mest nyfiken så jag provade något jag aldrig lyckats med innan - att handmata en kaja. Och den åt! 🤯
09.webp

Den hann ta flera frön ur handen på mig innan alltför många av duvorna fick frövittring och bombarderade oss. Önskade att jag hade haft något riktigt gott kajgodis att ge den!

Kajor är en av mina absoluta favoritfåglar :heart och de besöker också duvställena. De äter lite även om frön inte är en jättehit och stora duvhanar är läskiga. Jag är väl rätt läskig jag också :p så de håller sig för det mesta på lite avstånd.

Men inte denna raringen inte!
Visa bifogad fil 103005
Tror det är en rätt ung kaja med tanke på att den var så nyfiken och att ögonen är mer grå än silvriga. :heart
Men åååh :love: Jag hade en kaja något år när jag var 13-14. En ung ungefär som denna, lite yngre, som jag hittade på skolgården. Någon idiot hade klippt vingar och stjärtvingarna på den och den hoppade runt utan att jag såg mamman i två dagar. Så jag tog hem den :o Mamma såg lite trött ut när jag visade henne vad jag hade på balkongen :angel: (nätad balkong för katterna) Tog hand om honom tills jag var säker på att fjädrarna var tipptopp och att han kunde ta hand om sig själv, sen släppte jag honom på ett ställe jag sett mycket kajor på. De är så himla fina och smarta!

Men åååh :love: Jag hade en kaja något år när jag var 13-14. En ung ungefär som denna, lite yngre, som jag hittade på skolgården. Någon idiot hade klippt vingar och stjärtvingarna på den och den hoppade runt utan att jag såg mamman i två dagar. Så jag tog hem den :o Mamma såg lite trött ut när jag visade henne vad jag hade på balkongen :angel: (nätad balkong för katterna) Tog hand om honom tills jag var säker på att fjädrarna var tipptopp och att han kunde ta hand om sig själv, sen släppte jag honom på ett ställe jag sett mycket kajor på. De är så himla fina och smarta!
Men vad sjukt att någon förstört vingarna för den! Tur att den hade dig! :heart De är ju så galet härliga, kan bara tänka mig hur mycket mer man får se av deras personligheter när man har en hemma. :love:

Den här pratar en massor, om saker jag inte förstår. :p Ibland drar den de stora duvorna lätt i stjärtfjädrarna och sen skuttar den iväg så snabbt den kan, precis som att den busar?! :rofl:

Men vad sjukt att någon förstört vingarna för den! Tur att den hade dig! :heart De är ju så galet härliga, kan bara tänka mig hur mycket mer man får se av deras personligheter när man har en hemma. :love:

Den här pratar en massor, om saker jag inte förstår. :p Ibland drar den de stora duvorna lätt i stjärtfjädrarna och sen skuttar den iväg så snabbt den kan, precis som att den busar?! :rofl:
Den jag hade var extremt busig, tror det är en grej för dem :D

Duvpesten fortsätter att härja. Jag fick tag i den jag misstänkte + 2 till som hade symptom (rödbleka bebben och en av de jättetama grå tanterna </3) men skriver om det senare, om jag orkar. Just nu är det bara så himla tungt. Sjukdomen är fruktansvärd och det här är kanske bara början på ett ordentligt höstutbrott.

På trådduvsfronten ser det bättre ut, inte så många och inte så allvarliga skador. Horn-Per hade dragit på sig en massa hårstrån. Mycket arg duva:
0001.webp

Tror Horn-Per har serbisk högflygare i sig, det är en rätt vanlig duvras och jag tycker hen liknar dem väldigt mycket både i kroppsform och med sin lilla toffs! <3

Denna tjejen hade en salig blandning olika trådar på ena foten:
0002.webp

Hon är dessutom rätt blyg så fick hålla på och lura henne närmare rätt länge innan jag tillslut fick tag på henne. Ett problem är när det blir ett jäkla hav av tuffare duvor mellan mig och en blygare trådduva. Det blir någon form av märklig yoga/twisterspelande jag får ägna mig åt för att komma åt att nå den då. Måste se helt galet ut! 😆

Trollbebben jag tog loss från tråden med buntbandet verkar må okej! Såhär såg förresren kablaget den släpade omkring på ut:
20221017-143551.jpg

Trollet har i alla fall förstått att jag gärna vill ge den massa mat så att det fortsätter på rätt spår, den är bara skinn och ben just nu. Trollbebbe är också kvick på att förstå saker men behöver påminnas lite ibland innan den är helt säker på vad den ska göra, men sen så går det som en dans. :heart

00031.jpg

Vet inte varför bebbar gör såhär, men vissa går rusar väldigt gärna upp mot ansiktet i början, precis som att de tror att det ska komma mat från min mun!? Det känns ju inte som om de borde göra den kopplingen mellan att föräldrarna har matat dem så och ett människoansikte (?) men jag öppnar för säkerhets skull inte munnen ens en milimeter i närheten av en sån här hungrig sötnos, ifall de skulle hitta på något!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka