Nu kommer det ett gäng sorgliga långa inlägg, om duvorna som hitintills drabbats av duvpest. Jag vill egentligen bara bryta ihop men det hjälper ju ingen!
En av de väldigt tama grå tanterna i stora flocken insjuknade. Kallar henne för Hjärtrud för hon är en sån go och älskvärd tjej. Hon gör inte mycket väsen av sig men hon är en världsvan, cool brud och alltid där, sitter gärna i knäet och är bara jättegullig.
Det var tidiga duvpestsymptom. Det verkar vara lite variation i vad som syns först men för Hjärtrud var det konstanta små darrningar och svårigheter att äta. Koordinationen öga-näbb var paj så hon pickade fel de flesta av gångerna hon försökte få tag i ett frö. Tror inte jag sett symptomen så tidigt i mängden duvor om jag inte känt henne så väl.
Hon hoppade upp i mitt knä medans jag försökte hålla de andra duvorna på lite avstånd och hon anade inget ont alls när jag försiktigt stoppade ner henne i ryggsäcken (det är en bred stadig botten på den så en liten duva sitter bra däri). Det fanns ju mat där till henne och att jag håller i henne tycker hon inte är ett dugg konstigt, så hon följde bara snällt med.
När jag släppte ut henne hemma så ville hon upp och sitta på mig igen, hon ville väldigt gärna ha mer mat och så brukar det ju gå till. Jag var väl det enda hon kände igen i en ny miljö också.
I och med att hon hade haft så svårt att äta så var hon ju vrålhungrig. Att picka upp ett enstaka matbitar på marken funkade inte alls men med fler samlade så lyckades hon få tag på frön även om det inte var just de hon siktade på. Att äta ur handen med lite hjälp funkade bäst och sen satte sig Hjärtrud och mös på min axel.
Trodde faktiskt inte att hon skulle fortsätta bete sig tamt i en helt främmande miljö, och speciellt inte med en sjukdom son ger sig på hjärnan men det gjorde hon. Samma goa tjej.
Urgulliga damen Hjärtrud: