Det jag skrev var att längre preskriptionstid knappast skulle öka andelen fällande domar. Att brott - inte bara våldtäkter - blir mer svårutredda då har inget med rättsväsendets fördomar att göra.
Det blir mycket märkligt att ta fram forskning om något helt annat för att stödja sin sak. Det jag skrivit om orsaker till varför förundersökningar om våldtäkt läggs ner och att möjligheten att öka andelen fällande domar inte är så dramatisk som man kan tro är dessutom också baserat på forskning.
Att det finns usla domare, åklagare och poliser är självklart. Att det finns rättsavgöranden som är helt uppåt väggarna också, samt att det finns saker inom rättsapparaten som behöver förbättras. Men att säga att bara ca 5%(siffran varierar något) av alla anmälda våldtäkter leder till en fällande dom kan bli rejält missvisande. Får man det att låta som om det beror på att rättsväsendet inte står upp för kvinnor riskerar det att bli direkt destruktivt.
Eftersom väldigt få våldtäkter som anmäls av målsägande är falska är det precis så det är. Den dörren är typ stängd. Och blir fallet nedlagt anses det vara bevisat att du ljugit.
Din motivation mot preskibrationstider är goddag yxkaft. Det är ju liksom ett bevis att barnet håller tyst i 30 år. Kommer det fram tidigare kan en misstänka föräldrar eller psykodynamiska terapier, verkligheten ser ut så.
Före samtyckeslagen hade jag absolut inte anmält en våldtäkt. Hade fokuserat på att överleva. Nu, kanske, men troligen inte om jag inte har brutna ben eller så. Det känns helt lönlöst.
Jag vill alltså att det ska räcka med en trovärdig berättelse från en kvinna för fällande dom (trovärdig enl forskning). Då får man upp antalet fällande domar. Det finns oftast ingen stödbevisning, så varför skulle det krävas? Ja, jag menar allvar med detta.
Det är mångas upplevelse att rättssystemet inte finns för offer. Oavsett om det stämmer är det en upplevelse som många delar, inte bara kvinnor.
För att återknyta till Dumpen, åjag är inte förvånad alls. Bättre än det jag hört viskas om. Hört mer än en pappa säga att det bara finns ett alternativ,...STG och då är ju Dumpen lite mer civiliserat