Dumpen (obs kan vara triggande)

Och exakt var har jag skrivit det? Du får nog läsa igen. Att brott är svårare att utreda ju längre tid som gått eftersom bevis kan ha försvunnit/förstörts är inte en värdering av hur ett brottsoffer borde bete sig. Det är bara ren fakta.

Jag har läst både kriminologi och rättspsykologi. Det finns tyvärr inte några bestämda mönster för hur skyldiga respektive oskyldiga beter sig. Det är alltså mycket tur att det inte ingår i bedömningen av trovärdighet(åtminstone inte officiellt).
Ursäkterna och skuldbeläggandena av offren är väldigt specifika för skyldiga män.
I annan brottslighet kan det nog stämma.

Jag beklagar verkligen och hoppas din syster har bra stöd.
De som är följare av Dumpen är farliga och självklart vore det bättre om polisen skötte det. Det är poängen med arbetet att det ska ske på annat sätt. Att förfölja folk ÄR olagligt.
Försök få dem att se framåt. Säg åt 15åringen att visualisera sin 20-årsdag. Livet är inte förstört. Det är bara jobbigt just nu.
Vi som familj finns för dem även om vi alla lider, men det är tufft. Min syster var ändå med denna man sedan 2004-2005 typ, yngsta barnet förstår inte helt, tonåringen får stöd men han har totalt tappat glöden och sportdrömmen. Som apatisk börja första terminen på ett gymnasium med annan inriktning än drömmen🥺 Han har ångest för "får jag sakna en pappa jag samtidigt hatar?" 🥺🥺 men nu börjar han må bättre.❤️

Syrran börjar må bättre och processar skillsmässan och yngsta barnet börjar må liiite bättre. Men min syster är paranoid, folk har ju redan hittat vart de bor nu, och vi andra.... De ringde inte bara dem - alla främlingar. Folk har kontaktat mig, våra föräldrar och andra syskon med. Vi blir alla förföljda och utsatta. En skrev till mig: "du jobbar inom barnomsorg, är du också ett peddo?" 🥺🥺🥺🥺 Nej jag är inte det, och det sårar att folk tror sånt.

Ursäkterna och skuldbeläggandena av offren är väldigt specifika för skyldiga män.
I annan brottslighet kan det nog stämma.

Kan du hänvisa mig till någon litteratur angående detta? Att ett beteende specifikt skulle visa skuld inom någon brottskategori tycker jag låter helt bisarrt. Dels därför att det i så fall borde vara common knowledge inom polisen, dels därför att det låter farligt likt myten om den ideala gärningsmannen och det ideala offret, som vi väl alla önskar att vi kan slippa.

Vi som familj finns för dem även om vi alla lider, men det är tufft. Min syster var ändå med denna man sedan 2004-2005 typ, yngsta barnet förstår inte helt, tonåringen får stöd men han har totalt tappat glöden och sportdrömmen. Som apatisk börja första terminen på ett gymnasium med annan inriktning än drömmen🥺 Han har ångest för "får jag sakna en pappa jag samtidigt hatar?" 🥺🥺 men nu börjar han må bättre.❤️

Syrran börjar må bättre och processar skillsmässan och yngsta barnet börjar må liiite bättre. Men min syster är paranoid, folk har ju redan hittat vart de bor nu, och vi andra.... De ringde inte bara dem - alla främlingar. Folk har kontaktat mig, våra föräldrar och andra syskon med. Vi blir alla förföljda och utsatta. En skrev till mig: "du jobbar inom barnomsorg, är du också ett peddo?" 🥺🥺🥺🥺 Nej jag är inte det, och det sårar att folk tror sånt.
Heeeeeelt galet att folk ringer dig, vilka lowlife. Dumpen har iaf ett syfte och det är att inte behövas, men en del följare...
Man får sakna (och t.o.m. älska) en pappa man hatar. Allt bra han gjort försvinner inte. De behöver absolut stöd. Är steningen polisanmäld kanske de kan få hjälp genom hemförsäkringen?

Kan du hänvisa mig till någon litteratur angående detta? Att ett beteende specifikt skulle visa skuld inom någon brottskategori tycker jag låter helt bisarrt. Dels därför att det i så fall borde vara common knowledge inom polisen, dels därför att det låter farligt likt myten om den ideala gärningsmannen och det ideala offret, som vi väl alla önskar att vi kan slippa.
Typ all litteratur om mäns våld mot kvinnor.
De beskriver ett brott utan att inse det och utan att andra ser det . Se bunkerläkaren för ett typexempel. Han blev ju också frikänd i TR fälld i HR. Fre V gjorde det också. de 5 killarna som 2013 våldtog en 15 åring i ett olåst rum är också ett typexempel (fälld i TR friad i HR)
Ofta är det faktiskt så. De är så övertygade om sin oskyldighet att de säljer in en skyldig historia som oskyldig.
Sedan är det ju inte så att de som agerar på andra sätt är oskyldiga, men detta fenomen är så sjuuuuukr frustrerande. De berättare ju att de är skyldiga liksom

Typ all litteratur om mäns våld mot kvinnor.
De beskriver ett brott utan att inse det och utan att andra ser det . Se bunkerläkaren för ett typexempel. Han blev ju också frikänd i TR fälld i HR. Fre V gjorde det också. de 5 killarna som 2013 våldtog en 15 åring i ett olåst rum är också ett typexempel (fälld i TR friad i HR)
Ofta är det faktiskt så. De är så övertygade om sin oskyldighet att de säljer in en skyldig historia som oskyldig.
Sedan är det ju inte så att de som agerar på andra sätt är oskyldiga, men detta fenomen är så sjuuuuukr frustrerande. De berättare ju att de är skyldiga liksom

Fast du menade att detta var något det fanns belägg för inom kriminologin, det var litteratur därifrån jag syftade på. Om du vill att det ska användas i rätten för att avgöra trovärdighet måste det ju vila på en vetenskaplig grund, så jag förutsätter att det finns studier.

Ibland så slår reptilhjärnan in och jag önskar att något liknande Gulabi gang fanns i Sverige och att Dumpen är så bra och behövligt.
När jag tänker ett steg längre så inser jag att ett samhälle som tar lagen i egna händer till denna grad är farligt i väldigt många fall och oskyldiga kommer till skada.
Inte heller tyckt jag att omvänd bevisbörda hör hemma i ett modernt samhälle. Inte när det kommer till våldtäkter eller att skatteverket använder sig av det.

Heeeeeelt galet att folk ringer dig, vilka lowlife. Dumpen har iaf ett syfte och det är att inte behövas, men en del följare...
Man får sakna (och t.o.m. älska) en pappa man hatar. Allt bra han gjort försvinner inte. De behöver absolut stöd. Är steningen polisanmäld kanske de kan få hjälp genom hemförsäkringen?
Ja, de hyrde bostad så det var mycket med ägarna med, men de andra hjälpte henne med att kolla över den biten. Jag bondade mycket med systersonen (15). Pluggade då på distans så han kunde va mycket med mig på dagarna och i stallet och sådär. Han fick avsluta höstterminen på distans då de var mitt i nationella prov osv, sen gick han sista terminen i 9an på ny skola - inte helt lätt heller. Men vi pluggade tillsammans, han kom hem till mig och så för att få sällskap❤️ Syrran och barn har nu äntligen fått eget boende (de fick bo i familjemedlems källare en tid). Det ser trots allt ljust ut❤️ och 15åringen har träffat sin pappa några gånger, den yngre varannan helg men det vill inte stora❤️

Tycker det här med Dumpen är jättesvårt. För nått år sen eller lite mer åkte en ung mamma fast i Dumpen. Hon bodde i det lilla samhället på kusten som jag härstammar ifrån. Hon hade under en längre tid försökt sälja sitt barn på nätet. Tror barnet var runt 4 år. Hon gjorde det för pengar, inte för lust enligt hennes egen utsago.
Tydligen hade soc mm varit inkopplat typ jämt men detta flög under radarn.
Ingen i byn anade att det var så illa ställt.
I det fallet är jag tacksam att den första som tillslut nappade på hennes försök att sälja sitt barn var Dumpen.

Men annars så har jag väldigt svårt för medborgargarden osv. Det är så tudelat på olika vis.

@Sesca
Jag som jobbar med att låsa in anklagade människor undrar om du hellre ser att en oskyldig döms än att en skyldig frias?
Nyfiken fråga.
Det blir i de frågor jag håller på med oftast en fråga om grad, inte ja eller nej. Man som inte fattar ngt alls. Ledsen olycklig kvinna. Han var där hon var där.
Jag tycker vi ska tro mer på kvinnan. Det finns inget att vinna i Sverige på att anmäla.
Sedan ska vi inte ha den där mallen för hur våldtäkt går till. Det är ju oftast paralyserad kvinna, inga skador, inga vittnen.

Svaret är nog att vi måste låsa in många män som anser att de är oskyldiga.
Men nej, inte på psykotiska fantasier eller hörsägen

Att 96 % av ANMÄLDA övergrepp inte blir fällande dom. Det finns ingen rätt för barn och kvinnor.

Mörkertal är en annan fråga

Dumpen lobbar för bättre lagstiftning. Att barn inte ska behöva skadas för att det ska vara ett brott.

Sedan verkar det ju faktiskt ha en avskräckande effekt, eftersom endast 2 blivit uthängd 2ggr
Anmält är långt ifrån att någon är skyldig till något.

Var har du siffran ifrån?

Tycker det här med Dumpen är jättesvårt. För nått år sen eller lite mer åkte en ung mamma fast i Dumpen. Hon bodde i det lilla samhället på kusten som jag härstammar ifrån. Hon hade under en längre tid försökt sälja sitt barn på nätet. Tror barnet var runt 4 år. Hon gjorde det för pengar, inte för lust enligt hennes egen utsago.
Tydligen hade soc mm varit inkopplat typ jämt men detta flög under radarn.
Ingen i byn anade att det var så illa ställt.
I det fallet är jag tacksam att den första som tillslut nappade på hennes försök att sälja sitt barn var Dumpen.

Men annars så har jag väldigt svårt för medborgargarden osv. Det är så tudelat på olika vis.
Mee resurser till polisen!!!

Mee resurser till polisen!!!
Nu vet jag inte om det är kärnfrågan här eller skulle hjälpa. Möjligtvis för att beta av utredningsköer.
Nätverk är avanserade, försiktiga och stora.

Det finns en grundidé i Dumpen som är bra men ett tillvägagångssätt som på vägen blir helt fel.

Fast du menade att detta var något det fanns belägg för inom kriminologin, det var litteratur därifrån jag syftade på. Om du vill att det ska användas i rätten för att avgöra trovärdighet måste det ju vila på en vetenskaplig grund, så jag förutsätter att det finns studier.
Jag letar aldrig upp specifika artiklar längre för internetdebatter. Trodde detta var ganska okontroversiellt. Måns våld mot kvinnor hänger väl ihop med kriminologi?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka