Dumpen (obs kan vara triggande)

Nu vet jag inte om det är kärnfrågan här eller skulle hjälpa. Möjligtvis för att beta av utredningsköer.
Nätverk är avanserade, försiktiga och stora.

Det finns en grundidé i Dumpen som är bra men ett tillvägagångssätt som på vägen blir helt fel.
Jag kan faktiskt hålla med på detaljnivå. Jag gillar det inte heller. Men som ögonöppnare både för föräldrar och allmänhet och politisk lobbying stöder jag det.

Det läskiga är att vi inte vet vem som står bakom.

Jag letar aldrig upp specifika artiklar längre för internetdebatter. Trodde detta var ganska okontroversiellt. Måns våld mot kvinnor hänger väl ihop med kriminologi?

Det är definitivt inte okontroversiellt att hävda att man kan avgöra en persons trovärdighet/skuld utifrån hur denne beter sig. Tvärtom är det rätt revolutionerande. Annars skulle jag inte be att få veta var du läst det.

Det blir i de frågor jag håller på med oftast en fråga om grad, inte ja eller nej. Man som inte fattar ngt alls. Ledsen olycklig kvinna. Han var där hon var där.
Jag tycker vi ska tro mer på kvinnan. Det finns inget att vinna i Sverige på att anmäla.
Sedan ska vi inte ha den där mallen för hur våldtäkt går till. Det är ju oftast paralyserad kvinna, inga skador, inga vittnen.

Svaret är nog att vi måste låsa in många män som anser att de är oskyldiga.
Men nej, inte på psykotiska fantasier eller hörsägen

Du svarar ju inte ens på frågan. Prova det.

Det är definitivt inte okontroversiellt att hävda att man kan avgöra en persons trovärdighet/skuld utifrån hur denne beter sig. Tvärtom är det rätt revolutionerande. Annars skulle jag inte be att få veta var du läst det.
Om man erkänner så är det egentligen ganska lätt att avgöra, särskilt när en gör det freudianskt. Jag våldtog inte, jag bara våldtog lite. Jag slog inte, hon bara retade mig så jag slog lite

Nej jag tycker inte att någon som är oskyldig ska in i fängelse.
Många män kommer dock genuint att tro att de är oskyldigt dömda
Att män eventuellt skulle se sig som oskyldigt dömda, har med normer att göra, inte hur rättssystemet är uppbyggt.

Det tar tid att ändra normer.

Men att det skett en förändring går faktiskt att se.

Tycker det här med Dumpen är jättesvårt. För nått år sen eller lite mer åkte en ung mamma fast i Dumpen. Hon bodde i det lilla samhället på kusten som jag härstammar ifrån. Hon hade under en längre tid försökt sälja sitt barn på nätet. Tror barnet var runt 4 år. Hon gjorde det för pengar, inte för lust enligt hennes egen utsago.
Tydligen hade soc mm varit inkopplat typ jämt men detta flög under radarn.
Ingen i byn anade att det var så illa ställt.
I det fallet är jag tacksam att den första som tillslut nappade på hennes försök att sälja sitt barn var Dumpen.

Men annars så har jag väldigt svårt för medborgargarden osv. Det är så tudelat på olika vis.
Vilken otroligt sorglig och fruktansvärd historia... :cry::( att sälja sitt barn..

Att män eventuellt skulle se sig som oskyldigt dömda, har med normer att göra, inte hur rättssystemet är uppbyggt.

Det tar tid att ändra normer.

Men att det skett en förändring går faktiskt att se.
Ja det har förbättrats ffa samtyckeslagen och även att det pratas om det.

Om man erkänner så är det egentligen ganska lätt att avgöra, särskilt när en gör det freudianskt. Jag våldtog inte, jag bara våldtog lite. Jag slog inte, hon bara retade mig så jag slog lite

Tja, om den åtalade erkänner i rätten så är risken för en fällande dom rätt överhängande. Men inte ens ett direkt erkännande är ett säkert tecken på skuld.

Det känns ärligt talat som om du mest sitter och tror saker.

Tja, om den åtalade erkänner i rätten så är risken för en fällande dom rätt överhängande. Men inte ens ett direkt erkännande är ett säkert tecken på skuld.

Det känns ärligt talat som om du mest sitter och tror saker.
Jag har som sagt läst alla domar de senaste 20 åren. Har hänvisat till kända fall

Hur hittar du alla dessa domar/ärenden i rättsinstanser? Det måste ju vara tusentals varje år.

Begär du ut alla dessa domar från respektive domstol?

Bara nyfiken eftersom jag inte tidigare stött på nån som läst alla domar inom ett rättsområde under så lång tid.
De finns nästan alltid digitalt.

Nej det är inte tusentals 3-400

Såg att jag skrivit alla, nästan alla skulle det vara

Jag har som sagt läst alla domar de senaste 20 åren. Har hänvisat till kända fall

Ja, men det har ju inget med korrelationen beteende - skuld att göra.

Jag läser en hel del domar, men att läsa alla våldtäktsdomar(jag förutsätter att det är dem du menar) är rätt imponerande. Förra året var det ju mer än 300 lagförningar där våldtäkt var huvudbrott och då är inte våldtäkt mot barn medräknat. Till det kommer förstås alla friande domar.

De hänger ju inte ut någon? Killen har ju inte gjort något brott? De berättar ju bara vad som hän, men eftersom ingen begått brott så är det ingen uthängning.

PS och SN gör inte heller något brott tydligen, medborgarjournalistik. De är anmälda, men inte fällda vad jag vet
Nu pratar du om ett specifikt fall. Dom har varit inblandade i bra många fler. Det är fortfarande en uthängning. Precis som när den 11 åriga tjejens ridning blev uthängt på nätet. Det är inte okej.

De finns nästan alltid digitalt.

Nej det är inte tusentals 3-400

Såg att jag skrivit alla, nästan alla skulle det vara
Nej? Ingen domstol laddar ju upp någon dom. Så det betyder alltså att de domar du läser är såna som någon annan laddat upp på nätet.

Bara i förra året var det väl ca 1500 personer som dömdes för våldtäkt, och som @Dentaku skriver så räknas inte alla de som frikändes med i den siffran. Så det blir ju massor med domar på 20 år, om du nu läser alla domar inom området.

Du skrev att du läst alla domar de senaste 20 åren.
Och 300-400 domar är ju en bråkdel av vad som avkunnats bara på ett år.

Hur du ens får reda på dessa ärenden är också imponerande, de flesta rättegångar förblir trots allt okända både för media och allmänhet.

Nej? Ingen domstol laddar ju upp någon dom. Så det betyder alltså att de domar du läser är såna som någon annan laddat upp på nätet.

Bara i förra året var det väl ca 1500 personer som dömdes för våldtäkt, och som @Dentaku skriver så räknas inte alla de som frikändes med i den siffran. Så det blir ju massor med domar på 20 år, om du nu läser alla domar inom området.

Du skrev att du läst alla domar de senaste 20 åren.
Och 300-400 domar är ju en bråkdel av vad som avkunnats bara på ett år.

Hur du ens får reda på dessa ärenden är också imponerande, de flesta rättegångar förblir trots allt okända både för media och allmänhet.
1500 avser sexualbrott inte våldtäkt.

Det finns journalister som bevakar detta, så inte alls svårt

Du försöker fortfarande slingra dig.
Kan vi dock vara överens om att det är bättre/mindre illa att en skyldig går fri än att en oskyldig döms?
Nej, det finns alltid fel i alla system. Man är för rädd för detta. Tyvärr kommer det att förekomma att skyldiga fängslas. Det händer i mordfall också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka