Dum fråga om hästar i regnet

Jag har en halvblodsdam som är en riktig fryslort! Regnar det så skakar hon! fast det är 16grader ute... Hon har BRA med hull och har stora yter att röra sig på nu på betet.. och i vinterhagen så har de frigivan på hösilage så hon har alltid nått att äta och som alla vet så utsöndrar hästen värme när de äter.. men inte denna dam :)

Fick ordination av vet att alltid hålla henne täckad om det är kallt och regnit.. inte så vanligt att vet säger så..
Har kallblod i stalle som nästan inte ens har använt sina täcken så det är helt beroende på individen.. :)

Jag vet en ponny (!!) som är som din häst.
Det lilla stoet frös titt som tätt, och även hon var ju då pga det ofta tvungen att ha täcke.

Ja, det låter väl som en rimlig teori. Är ju som jag skriver ovan INTE något fan av att klä på pållarna täcken på sommaren.

Min kille är också ett varmblod och han är också väldigt känslig för regn och rusk och vind och snö. Dessutom vill han in tidigt från hagen och skulle aldrig drömma om att vara ute en hel natt ens en myggfri sommarnatt. Dåligt väder? Då gnäggar han ynkligt, sänker huvudet mellan benen och vänder ändan mot vinden och ser fantastiskt sorglig ut :(... MEN han har också lätt för att få ont i ryggen och är spänd i både ända och rygg och min equiterapeut har sagt att jag ska täcka honom så fort vädret är sämre för han är den typen av häst som drar på sig spänningar i rygg o bakdel. Min häst är tunnpälsad med väldigt mjuk hårrem.. och 18 år vid det här laget och han blir värre med åren :)

Okej, ja min är inte riktigt så ynklig ;)
Han klarar sig bra, det är bara jag som är lite mesig.
Och just därför ville jag kolla runt lite hur det egentligen är.

Var precis ut och hälsade på han och han har det såååå bra :)
Förutom att han går med en högbrunstig flicka som är på honom hela tiden :o
Hon har inte riktigt förstått att han är lite oduglig i det ändamålet :cool:

Araberna i öknen har det riktigt kallt på nätterna och det är det som har härdat dom. Jag tror inte nomaderna sätter på alla hästarna täcken...

Okej :crazy:
Det sägs ju att hästar gillar snö och sånt, men inte regn...
Vet att känsligare hästar om ex. fullblod kan lätt bli förkylda om de står i Kallt regn men jag tror inte det är ngn fara om hästen är lite kraftigare och om det är sommarregn som bara varar i några få timmar :)

Oj vad jag känner igen mig. :crazy: Jag får hela tiden stanna upp och tänka efter. Och nej, jag har faktiskt inte sett min häst FRYSA, men däremot står hon och liksom ser ut som att hon sålt smöret och tappat pengarna. Och inte är hon borta och äter gräs i andra änden hagen nej utan står så nära stallet hon kan och bara står där och häckar... :crazy:

Så nu har jag gått och köpt ett regntäcke (också) som hon får ha om det kommer en "regnperiod" till :D dvs när det nästan inte slutar regna på flera dagar i upp till en vecka.

Men jag vet inte om jag kommer våga använda det, för tänk så kommer solen fram! Då blir det ju lätt 35 grader innanför täcket? Visserligen är det ett andastäcke men ändå! Åh jag vet inte hur jag ska göra!
För samtidigt så kan jag inte sova om nätterna när det regnar och jag vet att hon står där ute i leran... :cry:

ååååh
ska jag låta min röst bli hörd?
Hästar i allmänhet bryr sig inte om att söka skydd för enbart regnet och jag har aldrig i mitt liv hört om en häst som gått och blivit förkyld för att det regnat på den.

DÄREMOT kan känsliga/skadade hästar bli stela av att bli kalla över rygg och kors. Därför kan det vara en idé att lägga på regntäcke om det kommer att regna i några dagar. Eller så kan man ta in, torka, massera och kanske strecha om det redan har regnat några dagar.

Min egna pålla kunde inte bry sig mindre om regnet, trots att det regnat i några dagar nu. Hon var inte alltför glad att jag kom och rövade bort henne på en ridtur, men det har andra förklaringar.
Min foderhäst har dock en skada el. liknande i korset och han funderar jag faktiskt på att klema bort imorgon just för att hans skada inte skall bli värre.
Något regntäcke har jag inte införskaffat än, men ska sommaren se ut såhär blir det väl nödvändigt... just för foderhästens skull.

Min häst har aldrig blivit sjuk pga. regn eller dåligt väder men jag är försiktig för det. Vid riktigt regniga dagar så står dom inne. De står alltid inne på nätterna.
Jag är ganska noga med att täcka vid regn och blåst för temperaturen sjunker ju vid regn även på sommaren och kan kyla ner musklerna.

Mitt halvblodssto (mycket högt i blod) fick korsförlamning och kolik i flera omgångar innan jag kom på att hon var extremt känslig för kyla: Har aldrig varken förr eller senare råkat ut för någon annan häst som reagerat så här. Hennes syskon (samma mamma, olika hingstar) reagerar inte alls.

blab.gif

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 413
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare