Sv: Dsg

Pratade med en på som jobbat på Djurskyddsmyndigheten och de har diskuterat om en sån lag och lagt fram förslag om det..

Och om du jobbar mycket finns det ju dagis eller dagmattar/hussar som kan hjälpa till?

Jag hittar inte heller i L102 att just 4 timmar skulle vara någon gräns, däremot skulle inte jag vara bekväm med att lämna min hund särskilt mkt längre varje dag, om ens det.
Att man måste jobba ä en självklarhet, men lika självklart är det att man får ordna någonting för sin hund under tiden.

Denna ras är liiiite speciell. MEN det är fortfarande en hund med samma behov som andra ang. regler mm.!!!

Jag har en dsg o jag upplever den som väldigt aktiv, älskar att jaga allt som jag kastar. Bollar, leksaker o vad jag vill... men det är jag som bestämmer hur mycket o när leken är slut. Rekommenderar att träna passivitet i mängder.

Visst vill de flesta dsg ligga i sängen, men vilken hund vill inte det? Om den själv fick bestämma :D Du bestämmer var den ska sova. Sen kan jag ju säga att de flesta som har en resignerar till slut, så även jag. Nila låg i bur,öppan, första tiden men hamnade i sängen till slut. Vi bestämde helt enkelt att vi ville ha henne där. :love:

När det gäller närhet är de lite extrema. De vill ha mycket kroppskontakt o sällskap. Kan man inte ge dem det ska man nog inte ha någon gårdis. Nila kan vara ensammen, men skulle aldrig lämna henne flera timmar varje dag, det skulle hon må dåligt av. Eller om jag har otur skulle hon hitta på egna mindre roliga aktiviteter under dagarna :angel::cry:

Nila kan som sagt vara ensam några timmar men om jag jobbar hela dagen har jag dagmatte. Det mår hon bäst av :bow:

Varifrån kommer din valp? Kennel eller privat? Pm:a gärna om du inte vill skriva ut det här.

Lycka till med den lilla! Lova o sätta in bilder när den kommit :rofl:

Att man måste jobba ä en självklarhet, men lika självklart är det att man får ordna någonting för sin hund under tiden.
Självklart.

Jag vände mig bara mot det tvärsäkra uttalandet om att det finns en lag när så inte är fallet.

Självklart.

Jag vände mig bara mot det tvärsäkra uttalandet om att det finns en lag när så inte är fallet.

När jag gick valpkurs påstod vår tränare att det finns en lag som säger max 5 timmar. Uppfattade det som att det gällde inomhus, ensam o utan tillsyn.

Jag var skeptisk, men hon var tvärsäker !

Den borde ha stått i L102 då, som reglerar tex hur länge hundar får vara i bur, och hur de får vara uppbundna, men där stod inget sånt.

Hittade detta på http://dobermania.blogspot.com/2007/02/nytt-lagfrslag-om-hundar-och-katter.html

onsdag, februari 14, 2007
Nytt lagförslag om hundar och katter!

Japp, ett nytt lagförslag om hur hundar och katter ska skötas ligger ute på remiss just nu. Lagförslaget gäller alla som har hund och katt, inte bara de som har över 10 hundar/katter (tillståndspliktigt) eller bedriver hundverksamhet.

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas
utomhus minst var sjätte timma under dagtid.

Remisstiden går ut i mars

Eftersom detta skrevs i feb-07 o remisstiden gick ut i mars -07 så borde väl beslutet vara taget? Eller?

Då har den ju inte antagits. Djurskyddsmyndigheten är dessutom nedlagd sedan juli -07.

(Jag har finkammat SFS. Det finns ingenting som reglerar ensamtid för hundar.)

Detta står i djurskyddsmyndighetens författning. Fast den är nerlagd bör väl lagar o råd gälla fortfarande!?

Jag tolkar detta som allmänna råd o inte som fastställd lag.
Finns i sin helhet på http://dsmweb.sjv.se/Documents/Remisser/L 102/L 102 EU.pdf

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd.

Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Fast allmänna råd är sedan årsskiftet, eller om det var i höstas, också gällande för privatperson. Om det nu är upptaget i de allmäna råd som finns på sjv.se.

Då har vi iaf. någonting skriftligt någonstans, fast det bara är ett utkast där viktiga siffror ersatts med X, varför jag inte tror att det är giltigt för någonting alls egentligen. Ett bättre dokument finns här: http://sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001951/DFS_2004-18.pdf

Och vad blir påföljden av att bryta mot ett råd? Det är ju inte ett faktiskt lagbrott.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 822
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 415
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka