Drömmen om en flock huskeys. (Vad är er dröm)

Narcissa

Trådstartare
Jag har länge drömt om att ha en hel flock med huskeys. De är så vackra och har något otämjt i sig.
Nu är förstås läget så att jag inte kan ha några huskeys men om man får lov att drömma sig bort så.... :love:
Tänk att få susa fram över vidderna med dessa vackra hundar.

Vad drömmer ni om?

Sv: Drömmen om en flock huskeys. (Vad är er dröm)

Ha ett eget gods med fina jaktmarker. Kunna hålla, träna och jaga med stående, stötande och apporterande fågelhundar :love:

Tusentals får, en massa border collies och enorma marker. Fast om jag sänker ambitionen till hundratals får och rimliga marker, så är jag nästan där...

En annan sak jag skulle vilja göra, är att utbilda och använda räddningshund. Jag skulle gärna ha en Malle och ägna mig åt att rädda liv!

Ja ett gods och ett antal labbar ligger inte heller helt dumt till.

Jag nöjer mig i nuläget med att ha lancashire heeler, världens bästa ras (inte alls partiskt), och bo på min gård. Då heelerarna inte får valla hästarna hade jag önskat mig några får också.

Dessa hundar som jag räknar upp skulle ju givetvis få dela med en hel flock med heelrar. :D

Räddningshund vore så himla kul! Sen vore det spännande att jobba med hund också, jag börjar på tullen om 2 veckor så jag hoppas jag får möjlighet att prova på det nån gång!

Hus med stor gård, egen agilitybana och en inomhusträningshall för vinterhalvåret. Och kanske en eller två staffar till. ;)

Jag skulle vilja ha ett hus på landet med stor inhängad tomt med massor av berikning för hundarna. Vi skulle ha en egen rakbana och 1-2 stora fält där jag kan släppa hundarna och som även kan användas till LC. Givetvis skulle vi ha ett separat hus på tomten med pool och inomhushall för träning under vinterhalvåret. Däremot har jag ingen dröm om massor av hundar. Det räcker med ett par stycken. Jag vill hinna med dem ordentligt.

Det här hade ju kunnat vara en start:http://www.hemnet.se/bostad/gard-osterlen-simrishamns-kommun-stiby-golfklubb-3812137

Tänk att bygga ett hus på den marken och använda resten till vinthundsaktiviteter. Vilken dröm! 300 kvm inomhusgreen (jag läser träningshall för hund).

Inte nödvändigtvis en hel flock hundar men 2-3 st riktigt bra hanhundar (troligtvis australian kelpie, BC och/eller Malle) i olika ålder att träna och tävla i lydnad, bruks och/eller agility samt utbilda till räddningshundar. Gärna ett trevligt hus med stor tomt eller en liten gård med plats för hundträning men framförallt att kunna jobba halvtid för att få ännu mer tid till hundträning :)

Hundar och hus är inte orealistiskt men för att ha råd med det blir det nog svårt att endast jobba halvtid...

Räddningshund vore så himla kul! Sen vore det spännande att jobba med hund också, jag börjar på tullen om 2 veckor så jag hoppas jag får möjlighet att prova på det nån gång!

Hus med stor tomt ingår förstås också i mina drömmar, samt en grovingång med lättillgänglig avsköljning för smutsiga hundtassar ;)

Har redan drömhuset, men skulle även vilja ha drömhundgården med "eget" hundhus (typ större friggebod) för trimning osv, ordentliga naturrastgårdar för de tillfällen man är hemifrån mer än någon timme, möjlighet till inomhusträning (gärna agilitybana :) ) och så självklart 2 knippen Griffoner (dvs 8-10st) och regelbunden uppfödning. Och så en hemmaman som hjälper till att ta hand om allt ;) Det sistnämnda kanske jag får framöver, de 8 Griffonerna får jag nog se mig i stjärnorna efter, lobbar för kull nr 2 och hund nr 4 i nuläget...

Ha ett eget gods med fina jaktmarker. Kunna hålla, träna och jaga med stående, stötande och apporterande fågelhundar :love:

Vi kanske ska slå oss ihop? :D Jag vill ha flera wachtlar, ett par griffon nivernais för att jaga vildsvin med, jämthund, Basset Fauve, nån tax osv...

Det här hade ju kunnat vara en start:http://www.hemnet.se/bostad/gard-osterlen-simrishamns-kommun-stiby-golfklubb-3812137

Tänk att bygga ett hus på den marken och använda resten till vinthundsaktiviteter. Vilken dröm! 300 kvm inomhusgreen (jag läser träningshall för hund).

Och snooooorkallt på vintern ;)

KL

Jag hade varit nöjd med egen mark för att kunna träna hundarna, med egen trädgård/gård där man kan ha hundarna inhägnat så att man kan faktiskt kan släppa ut dm för en snabbkiss själva.

Också vill jag ha får, så det kanske blir nån vallare nån gång:D

Ett par-tre stycken salukis, en stor vacker gård med massa mark och skog. (och någon som sköter gården åt mig ;) )

Ett hus och trädgård tillräckligt stort för att rymma 3-4 Leonberger och 1-2 Bearded Collie samt många barn och jag kan ha en egen Leonbergerkennel. Där jag kan arbeta hemifrån och vara hemma på gården hela dagarna. Stora marker så vi kan träna när vi vill. Samtidigt ska detta ligga så pass centralt att jag kan ta mig in till staden precis när jag vill :D

Jag drömmer om en gård på landet där jag har tillräckligt med mark för att obegränsat kunna träna och hålla ca 30-40 får. Det ska vara en stor inhägnad tomt och även finnas plats för en egen agilitybana. Sen vore ju drömjobbet ett jobb i en lagård där man kan ta hjälp av hundarna. Anledningen till att inte vilja ha egen bondgård är ju förstås för att jag inte vill bli så låst om helgerna utan då vill jag ut och tävla agility/vallning :) Raser jag skulle ha är Kelpies och BC. Jag skulle även ha en liten söt petit brabancon som sällskap/maskot ;)

Jag drömmer inte om en flock huskeys iaf, det är nog snarare min mardröm att ha en massa såna omkring mig :crazy: :nailbiting:

Däremot vore det himla trevligt med en stor fin gård, där mina hästar och hundar får plats och jag hade gärna fyllt på hundflocken med ett par stora fina riesen grabbar och ett par fina svarta ryska terrier pojkar :love:

Jag är på väg att flytta in i en dröm, vårt nya hus med 4500 kvm inhägnad tomt, ett hundhus på 60 kvm med bl.a dusch och tre inneboxar samt ca 70 kvm utegårdar :love:

hus1.jpg

Där kommer jag kunna utveckla ännu en dröm: att ha min första valpkull :love:. Där jag givetvis drömmer om att valparna kommer bli friska, sunda, trevliga och väldigt bra arbetshundar!

Sen drömmer jag också om att kvala till/starta på lydnads - och bruks-SM. Förhoppningsvis kommer detta ske nån gång mellan 2014 - 2016 ;).

Jag vill ha ett litet hus med stooor inhägnad tomt. Noll insyn från grannar ska det vara också. Helst vill jag inte ha grannar nära alls, men samtidigt vill jag bo nära allt man behöver (tex mataffär :p)

På tomten ska det få plats med agilitybana (gärna inhägnad, så att jag kan ha hundarna lösa på tomten utan att de rejsar runt bland hindren).

Jag vill också bo nära stora fält där man kan köra lure coursing, rejält kuperad skog och gärna en sjö eller älv nära. Då får man verkligen bra hundträningsmöjligheter också :D

När det gäller antalet hundar så känns två väldigt lagom. Jag vill absolut ha tid att träna alla hundar individuellt, stretcha osv med alla hundar och ja.. det verkar mest jobbigt med många hundar.

Min dröm är att ha en egen affär där jag designar egna halsband, koppel och täcken (men även har lite andra märken, i alla fall i början). Och även vara utbildad massör eller fysioterapeut (får se efter gymnasiet, har ändå 4år till på mig att bestämma mig haha) och ha min nuvarande hund och en till. Vill nog ha en mörk Golden Retriever eller en till blandras :)

Vi har redan drömhundarna :love:
3 tikar, Jämthund, Golden & Basset Fauve.
Sambon är en rejäl jaktnörd och jag hänger på
hundbiten.
Det som saknas är en gård i lagom storlek
med lite mark och skog.
Förhoppningsvis ligger det inte så långt bort.

Hund nr 4 är inte så rackarns långt bort heller,
och det blir en Jämthund till.
Vilja är 3 år och har först nu klickat till ordentligt inför jakten,
men har pålagringar fram och c-höfter.
Hon får hänga med så länge det går, men med tanke
på hur olika fort dom utvecklas så är det snart dags
att utöka jämteantalet :)
Lillfröken Driva (Fauve) är inte så gammal än och är mest
ute och luffar i skogen nu för att bli van.
Men det är inte otänkbart att det blir en sån till heller,
det beror mest på tid och gård som det ser ut :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 807
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar