evertsson86
Trådstartare
Tack snälla för alla dina punkter! Absolut är det en himla massa tid och arbeta som ska tas i åtanke!!Jag förstår hur du menar, men jag tror att det är viktigt att inte underskatta tiden som det tar bara för att du slipper restid.
Som stallägare behöver du bland annat
- ha kontakt med kommun, länsstyrelse och jordbruksverket
- köpa in hö (antingen avtala leverans eller åka och hämta själv)
- ha det yttersta ansvaret för att hagar och stall är hela (saker går sönder)
- hantera gödselhanteringen (kan vara allt från att beställa container till att köra ut på åkrar, beror på vilket avtal som passar dig bäst)
- ta hand om dina marker (bedöma slitage och genomföra eventuella åtgärder typ plöja och så, hårdgöra, eller ta in hjälp för det)
Då har vi inte börjat räkna in tiden som läggs för hästarnas dagliga skötsel.
Ekonomi ifråga är hästarna inte gratis hemma. Sedan beror det förstås på var du står, men din/a hästar lär kosta dig ett antal tusenlappar i månaden oavsett om du har de hemma eller installade.
Sedan vill jag också höja ett varningens finger för att tänka på att flera kan hjälpas åt. Ja, givetvis kan folk hjälpas åt. Men det kräver också att dina vänner är lika synkade i dig vad det gäller hästägande som ni är som vänner. Och tro mig, det finns många sorters hästägare och alla funkar inte med alla. Det kan vara jättetrevligt att stå i stall med andra men det kan också vara hemskt. Och saker kan hända. Hästar blir skadade, folk skiljer sig, folk flyttar. Ur min egen synvinkel så är det väldigt mycket enklare att ha inställningen att jag gör allt jobb själv, men kan jag sedan få hjälp när jag behöver är det en bonus.
Det är fantastiskt att ha häst så jag menar inte att säga att du inte ska skaffa en. Kör på det, bara kör! Men var medveten om att allt är en inlärningskurva, och det är jobbigt om man måste ha flera inlärningskurvor på en och samma gång (lära sig vara hästägare och lära sig vara stallägare).