Drömmare?

D

daniellajonti

Vi har köpt ett sommarställe med 1h mark, och det tar 30min att åka till jobbet. Vi har 3 barn (3,7,8 år). Jag har ridit som barn på ridskola och sedan varit medryttare under studenttiden
Jag drömmer nu om att flytta ut och köpa en snäll islandshäst till mig och en shettis till barnen.
Jag skulle ha hästarna på lösdrift.
Dessutom skulle jag bara arbeta 80 %.
Hinner man med detta?
Har någon erfarenhet att dela med sig?
Tacksam för åsikter!

Sv: Drömmare?

Om jag var i ditt ställe skulle jag väntat något år. Att jobba, sköta tre så små barn och hästar...risken finns att det bara blir krav överallt för dig.

Jag har haft många barn, några är vuxna nu och de andra är större än dina, och nu passar det jättebra då vi delar intresset och förmågan att mocka, städa osv. Vi delar alltså på jobbet med hästar och hem nu vilket inte är möjligt när barnen är så små som dina.

Personligen skulle jag inte orkat behållit glädjen i alltihopa med så stor arbetsbörda. Antalet hästar är inte så betydelsefullt, det är ändå mycket jobb hur få man än har. Barnen kommer snart att gå på aktiviteter som ni måste skjutsa till och så går några kvällar bort.

Det låter jättemysigt att flytta ut och leva nära naturen med barnen men varför inte göra det men vänta med hästeriet? Gå på ridskola tillsammans först kanske och kolla av om barnen ens blir hästintresserade?

Eftersom du 'ändå' står utan häst hade jag tagit ett år för renovering, färdigställa för hästarna, eller kanske rent av bara halvår nu till sommaren?

Utan problem, min mamma o pappa jobbade och bodde i stockholm under väldigt många år, när dom fått två barn som var 8 och 10 flyttade domhelt plötsligt ut på landet, dom ville att sina barn skulle få växa upp ute i naturen, och eftersom mamma red på ridskola när hon var liten, hade även jag fått börja på ridskola när jag skulle fylla 6 år. Nu när vi köpt en egen liten gård, stall med 2 boxar, köpte mamma en b-ponny och en shetlands ponny till familjen. Mamma och jag fick ett intresse tillsammans och även min bror tyckte det var kul. Under dessa år på landet vi jag även 2 bröder till, så helt plötsligt var vi 4 barn och samanlagt 6 i familjen. Både mamma o pappa jobbade minst 30 min från gården och alla vi barn gick på dagis och skola på dagarna. Vi han med , mamam gjorde mest eftersom vibarn var små, men de senare åren när jag bla blivit större så sköter jag det mesta i stallet och det klarar jag av tack vare att mamma gav mig chansen att lära mig redan när jag var liten. Nu många år senare jag är 18, min bror är 20 mina 2 yngre bröder är 10 och 12. Funkar det fortfarande jätte bra, och nu bor vi på en större gård med fler hästar.

enligt mig: GÖR DET! :D

Utan problem, min mamma o pappa jobbade och bodde i stockholm under väldigt många år, när dom fått två barn som var 8 och 10 flyttade domhelt plötsligt ut på landet, dom ville att sina barn skulle få växa upp ute i naturen, och eftersom mamma red på ridskola när hon var liten, hade även jag fått börja på ridskola när jag skulle fylla 6 år. Nu när vi köpt en egen liten gård, stall med 2 boxar, köpte mamma en b-ponny och en shetlands ponny till familjen. Mamma och jag fick ett intresse tillsammans och även min bror tyckte det var kul. Under dessa år på landet vi jag även 2 bröder till, så helt plötsligt var vi 4 barn och samanlagt 6 i familjen. Både mamma o pappa jobbade minst 30 min från gården och alla vi barn gick på dagis och skola på dagarna. Vi han med , mamam gjorde mest eftersom vibarn var små, men de senare åren när jag bla blivit större så sköter jag det mesta i stallet och det klarar jag av tack vare att mamma gav mig chansen att lära mig redan när jag var liten. Nu många år senare jag är 18, min bror är 20 mina 2 yngre bröder är 10 och 12. Funkar det fortfarande jätte bra, och nu bor vi på en större gård med fler hästar.

enligt mig: GÖR DET! :D

:)Klart det gick bra, tycker du, för det är din mamma som gjort det jobbet. Nu tycker säkert även hon att det är skönt då ni kan hjälpa till.

Som mamma menar jag just att man måste tänka efter hur mycket jobb man orkar med OCH ha glädjen kvar med både barn och häst. Är man mycket energisk kanske man tycker det är underbart att inte göra annat än jobba...dygnet runt. Har man det minsta betänkligheter bör man vänta lite. Livet är rätt långt så varför pressa in allt under småbarnsåren?

TS har mycket små barn som hon bara vet själv hur lättsamma de är att ta hand om. Är de "lättskötta" och hennes jobb är lika lätt så kanske hon kommer att orka med tillvaron på en gård. Annars förmodligen inte.

Det finns massor med exempel på familjer som spricker på grund av för stor arbetsbelastning med både jobb, barn och krävande fritidsintressen.

Du skulle säkert hinna med, men jag tycker nog 1ha mark är i minsta laget att ha både som lösdrift o ev. sommarhagar. Även om du har lösdrift bör du ju ha någonstanns att stalla in vid ev. skada ect.

Jag bor på landet med ca 45 min pendling till jobbet. Barnen är 8, 6 och 4 år gamla. De två äldsta hämtas med taxi till skola, med sväng om dagmamman tar det ca 2 timmar/dag att ta sig till och från jobbet. Jag arbetar 75%, är ledig fredagar. Jag har 4 hästar, som alla står i spilta. Mockning, in-o-utsläpp, fodring etc tar 40-60 min/dag. Jag har en tjej som kommer och hjälper mig 2 dgr/v. 8-åringen rider i alla gångarter och håller på att lära sig hoppa - hon skrittar stor häst med mig två gånger/v. Om vi hade bara 2 hästar skulle det gå alldeles utmärkt - vi skulle tom kunna ha 3 och det skulle funka tack vare hjälptjejen. 4 är lite krångligare men det kan bero på att en är konvalecent och därför inte kan anpassas till de andras motionsbehov och därför ofta måste tas ensam. En av de stora fungerar att rida med handhäst och det är då möjligt att ta med en ryttare som egentligen inte kan rida tillräckligt bra för att klara av ponny själv ute - gör att en till kan motioneras samtidigt. Det som är svårt att hinna med är egentligen varje enskild hästs lydnadsarbete - det kan man inte göra i grupp.

Med hästar i lösdrift, eluppvärmda vattenkoppar och kanske grovfoder i hagen har man rationaliserat bort en hel del av vardagsrutinen och det är smart - det är vardagstrallen som mördar. Å andra sidan har jag märkt att just pysslet med hästarna är välbehövligt varje kväll och tar jag bort det tappar jag en del av intresset, alltså har jag kvar mina spiltor och mitt stall. Morgon- och kvällsrutinen gör också att jag ser måendet bättre än om jag haft lösdrift.

Jag har försökt vika 2 dagar/vecka då ingen häst ska motioneras, det behövs för att hinna med andra saker hjälpligt. Trots det städas det väldigt sällan här hemma, saker hamnar i högar och kastas inte i den takt som är nödvändigt. Mitt önskeläge vore att hemmet innehöll bara det som är nödvändigt för att det ska se trevligt ut, samt att det vore tillräckligt stort för att rymma dessa prylar på rätt ställe.

Nu blir det långt, men jag tror att de viktiga sakerna är:

*bo inte för trångt! se till att tvätt, disk och städ kan skötas smidigt
*se till att logistiken fungerar - bilkörning på fritiden tar tid
*var medveten om att hästar som ska fungera tillsammans med barn kräver mycket jobb av hästkunnig vuxen - räkna med mer tid av vuxen än av barnet!!!!!!! Ni behöver ett inhängnat område att arbeta hästar och nybörjarryttare i. Det finns inget som får barn att tappa intresset som ponnyer som gör som de vill och struntar i ryttaren.

Det kanske låter negativt, men jag skulle säga kör. Jag ångrar inte för en sekund mitt liv men det är jobbigt i perioder. Nu har jag lärt mig när dessa perioder oftast inträffar och planerar in vila för hästarna då, så att inte mina "vill" förvandlas till "måste". Sån't tenderar att hänga kvar och man behöver tid för återhämtning själv.

Lycka till!

1 hektar är för lite mark även för 2 små hästar, med åren blir den uppsliten, nerbetad och söndertrampad. Den måste skötas, plöjas upp och sås om då och då. Shettisar kan vara fångbenägna, hur passar marken då? Hur är det med tillgång på vatten och vilken kvalité, vattenanalys? Har ni råd med två bilar, hantverkshjälp alt. snickrar din man glatt och bra? Det blir alltid mycket reparationer och omändringar genom åren. Jobbet är inget problem så länge man accepterar att jobba gör man hela tiden, ledig är man bara om man är hemifrån. Närhet till dagis, fritids och skola, vilken kvalité är det på skolan? Är ni morgontidiga och allmän väldigt energiska så går det mesta lättare. Men renovera först, flytta ut sedan och känn er för ett år, lär känna grannar (de är man beroende av på landet). sedan kanske ni kan arrendera mer mark på längre tid, om grannarna gillar er!!. Då kan det var läge att se sig om efter hästar.
(Har själv egen gård, 3 hästar (varav 2 betalande) varierande antal får, katter och 2 ungdomar fortfarande hemma)

Jag skulle gjort det! Men en hektar mark låter lite kanske, om ni både ska ha bete och ta eget hö. Vi har en hektar, kanske lite mer, betesmark åt 2 hästar, och sen har vi en ganska stor vinterhage. Vi kan ta lite eget hö, men inte så att det räcker hela året, då får vi köpa resten.

Lösdrift är bra, då blir man inte så upplåst i tider och mockning. Det jag upplever som ett problem hos oss, är att det är kolmörkt ute när man kommer hem och det är inte så kul att rida i kolmörker på en mörkrädd häst. Funderar på att ordna en upplyst ridbana, där vi har vinterhagen.

Vi har en stor och en liten sällskapshäst. Man bör tänka på, att om barnen tröttnar, så måste man stå för motionen av den lilla hästen, då är det bra om den är inkörd. Men kör på tycker jag! Man måste prova, annars kan man ju inte veta om det går. Jag har tänkt såhär, att om jag tröttnar helt, så kan jag ju alltid sälja hästarna, och om jag inte orkar, så kan man ju faktiskt hyra in sej som helinackordering. Men ska man ha häst, så är det allra skönast att ha dom hemma, bara utanför knuten, man slipper åka som en jojo fram o tillbaka till stallet och man hinner rida. Man kan slinka ut närsomhelst o pyssla o gosa o dona med dom. Det blir en livsstil kan man säja, när man har hästarna hemma....

Ett tips, kolla om det finns skolskjuts till barnen om skolan ligger en bit bort. Vi flyttade ut på landet med vår sjuårige son och det är superpraktiskt med skolbuss.

En annan sak som jag tänkte på är att om du skaffar en islänning och en shettis är det säkert möjligt att hitta medryttare till dem (mamma+barn) som kan avlasta dig någon/några dagar per vecka om du behöver mer tid för familjen. Många lägger ju av med ridningen när de skaffar barn och vill sen komma igång så smått igen och då gärna med sitt barn. Jag hade fjord+shettis och fick många svar på min medryttarannons...

Men, ni kommer att behöva mer mark, kolla om det går att arrendera av någon snäll granne! :) Vi har två shettisar och en islänning nu och 2 ha mark och det är knappt det funkar. Till nästa sommar kommer jag nog att arrendera mark jag med.

hur mkt mark har ni till era hästar igentligen? Jag håller med att mycket mark är härligt och kanske absolut bäst för hästarna. Men när man kollar sig omkring ser jag så många "mindre" hästgårdar med 1 eller 2 mindre hagar.... särskillti skåne trakterna där ligger små hästgårdar på varandra med bara rasthagar. Har de inte lite o göra med hagkvalité också?

Ursäkta att jag undrar o frågar, men kunde va kul att veta...:p
Om man tittar på den här bilden:. ser det ut att vara lite eller okey mkt mark? jag vet inte riktigt hur stort det är..

PICT2140.jpg

PICT2142-1.jpg

PICT2141.jpg

Har inte läst riktigt alla svar, men svarar iallafall. :D

Tycker att det låter härligt. Drömma ska man.
30 minuter att åka till och från jobbet per dag låter kanske inte så mycket, men kan bli jobbigt i längden.
När vi flyttade tillbaka till småland efter några år i stockholm så hade vi det så. Vi stod ut i fem år, sen flyttade vi närmare stan. Men kanske är det annorlunda för er. Ta en ordentlig funderare.
Jag rekommenderar dig även att ta häst på foder först. För att se hur det känns och se om intresset och orken är tillräktligt stor. Det är ju trots allt mycket jobb och passning med hästar. Det är alltid något som måste lagas, köpas, fixas etc. Har man då foderhäst har man alltid valet att lämna tillbaka hästen om man känner att det inte riktigt funkar.

1 hektar mark är inte mycket. Visst till två såpass små hästar som dessutom är av lättfödda raser räcker det nog om man planerar smart.

Jag skulle nog testa om jag vore du :D
Funkar det så funkar det, funkar det inte så har du iallafall testat :bump:
Du har absolut ingenting att förlora :)
Men somsagt, foderhäst rekommenderas STARKT första året (minst)

Lycka till!!

// Anna

Om du skulle våga dig på drömmen, se till att hitta en islandshäst som är självständig och inte så flockberoende. Att ha bara en kompis kan bli tufft för en islandshäst med stark flockinstinkt. Min egen mår definitivt bäst i en stor flock, medan en kompis har en som inte tycks bry sig så mycket om flocken.

I övrigt vågar jag inte uttala mig då jag är alldeles för mycket drömmare själv :D

Jag skulle tippa på att det är ungefär två ha - som vi har, kanske lite mer.
Problemet med för lite mark är att parasittrycket blir så stort, det är svårt att ha nog med hagar att växla mellan. Man måste därför mocka hagen ofta, jobbigt om man har småbarn och mycket annat runtomkring eftersom det tar en hel del tid. Dessutom krävs bra dränerad mark för att inte få lervälling höst och vår...

Men, vi hade tidigare 2 shettisar gående på vår tomt som var på 4000kvm och det gick alldeles utmärkt. De var i mycket bättre hull då än vad de är nu, nu är de alldeles för kraftiga!

Nu har jag fått reda på hur mkt vår mark är... det är på 1 hektar + "trädgårdshagen" som är mer som en rast hage.

Marken är av ganska så dålig kvalite, blir lätt lerigt och mkt vatten rinner in i hagen, så har man lite mark får man nog prioriera lite och dela upp marken så hagarna får chans att vila och ta igen sig.

Sen en egen liten synpunkt ang Shetlands ponny och Islänning som är två lättfödda hästar som inte bör gå på kraftiga beten, eftersom den typen av hästar lätt får fång osv, så tycker jag att 1 hektar mark upp delat på 2 hagar skulle funka bra, man kommer hur som helst ändå få stöd fodra med hö. Det får vi göra året om. :)

Lycka till!

Sen en egen liten synpunkt ang Shetlands ponny och Islänning som är två lättfödda hästar som inte bör gå på kraftiga beten, eftersom den typen av hästar lätt får fång osv, så tycker jag att 1 hektar mark upp delat på 2 hagar skulle funka bra, man kommer hur som helst ändå få stöd fodra med hö. Det får vi göra året om. :)

Lycka till!

Det är för lite mark om hästarna ska gå på lösdrift, hagarna belastas ju dygnet runt då

Det är för lite mark om hästarna ska gå på lösdrift, hagarna belastas ju dygnet runt då

inte om du gör fler hagar? och vem säger att hagna blir jätte dåliga? inte änns våra hagar blir så dåliga så att hästarna inte kan gå i dom, och då har vi 4 hästar..., sen tycker jag det finns mkt hästar som mest "hänger" i sina hagar, så antar att det e olika, men men

Senast ändrad av en moderator:

Vi har köpt ett sommarställe med 1h mark, och det tar 30min att åka till jobbet. Vi har 3 barn (3,7,8 år). Jag har ridit som barn på ridskola och sedan varit medryttare under studenttiden
Jag drömmer nu om att flytta ut och köpa en snäll islandshäst till mig och en shettis till barnen.
Jag skulle ha hästarna på lösdrift.
Dessutom skulle jag bara arbeta 80 %.
Hinner man med detta?
Har någon erfarenhet att dela med sig?
Tacksam för åsikter!

Är detta din dröm? - Förverkliga den isf. Funkar det inte så får man helt enkelt försöka underlätta vardagen. T ex jobba mindre, kanske kan föräldrar hjälpa till m barnen osv. Funkar inte det, ja då är det bara att inse att det inte blev som du tänkt dig. Ni kanske får flytta tillbaka i närheten av där ni bor nu och sälja hästarna, men då har du iaf testat. Skulle gräma mig om jag inte förverkligade en dröm som är "så lätt" att förverkliga.

Har du hästarna på lösdrift, är det inte samma arbete som om du har dom installade. Man är inte lika beroende av att passa tider för in- och utsläpp m.m.

Har själv bott i villa på landet med eget stall. Har två barn jobbade heltid och hade tre hästar. Det handlar om vad man prioriterar. Vad jag förstått så verkar du inte vara ensamstående heller, vilket underlättar otroligt (gjorde för mig iaf som hade en snäll sambo).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 476
Senast: Elektron
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
37 729
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar