Droga vid klippning

Sv: Droga vid klippning

Klart man vill ha en trygg häst som både är lugn vid ridning och all hantering, men någonstans måste man ju börja. Och jag känner att jag vill ha en nödlösning ifall det inte går att klippa min häst när han är vaken. Då vill jag hellre kunna droga honom än att försöka fortsätta honom när han är rädd och stirrig.
Jag har själv aldrig bremsat min häst eller för övrigt aldrig bremsat nån annan häst jag haft om. Min häst har bara blivit drogad vid tandläkarbesök, så påhoppen om att droga hästen och använda brems jämt och ständigt, eller hur det var du formulerade känner jag inte att jag tar åt mig av direkt.

Det finns som hästar som har det betydligt värre än de som blir drogade en gång om året för att klippas.

Harmonica skrev:
Det finns som hästar som har det betydligt värre än de som blir drogade en gång om året för att klippas.
Helt klart!Och det var inte du som behövde läxas upp direkt heller. ;) Jag babblade på lite i största allmänhet ,det var inte meningen att du skulle hängas offentligt ,men du var ju klok nog att inte ta åt dig. :smirk:

Och just tandläkarbesök är faktiskt enda tillfället som mina hästar får lugnande av veterinär..
För att hästen då är i ett "låst läge" med munstege och behandling som kanske är obehaglig för hästen.
Men då är det en undersökning och ev behandling..

Och behöver man bara klippa hästen en gång om året så är det väl inte hela världen att droga.. men jag reagerar starkt på om vissa måste ha brems på i tid och otid samt droga hästar utan att tänka efter på vad man gör för fel själv i sin hantering med hästarna ..sen att nån annan ägare före en själv klantat till det kan man ju inte rå för heller..

Men att många klantar till det i onödan och glömmer tänka efter före det står jag för.. ;)

Nej jag tar inte åt mig nånting, eftersom jag som sagt varken drogar eller bremsar min häst hej vilt.
Han är bara 7 år och har inte varit med om så mkt, därför försöker jag vänja honom vid saker försiktigt. Men jag vill också att det ska gå säkert till och att han hela tiden ska vara lugn. Han är en häst som lätt sätter nerverna utanpå, har dock lugnat ner sig betydligt sen jag köpte honom men endå har han mkt nerver och bli lätt stressad. Då kan jag känna att blir han stressad och rädd när det är dax att klippas så drogar jag hellre honom..

Många är så klantiga med sina hästar och en dels hästhållning är så man blir mörkrädd, vissa behandlar sina hästar som jag vet inte vad. men jag känner att min häst har ett bra liv och om jag kommer behöva droga honom vid klippningen så är det ingen katastrof ;)

Ibland är det faktisk snällare att droga..... Och jag Hatar verkligen att droga djur. :crazy: Men heller det än att se honom så panikslagen att han inte vet vart han ska ta vägen, och kastar sig omkring så det är livsfarligt både för honom och mig själv.

Jag har försökt på alla sätt att vänja honom, men han blir bara räddare och räddare ju mer jag försöker. Har även försökt låta honom kolla på att min andra häst blir klippt (han står lös och tycker det är skönt att bli klippt!) men han är så rädd att han inte kan ta till sig nånting.

Så då är det faktisk bättre att ge lugnande!!!!!!!!!

Ja exakt, hellre droga än att hästen skadar sig. Plus att jag tycker det är hemskt att se hästen så rädd. Man lider så med hästen :cry:

Men enligt vissa så går det att klippa vilka hästar som helst bara de litar på en...Vilket jag tvivlar på...

Du bestämmer själv vad som är bäst för din häst. Jag känner inte till något receptfritt men du kan säkert få utskrivet något från din vet som du kan ge om du berättar vad du ska ha det till.

När jag hade ditt problem köpte jag efter några års bremsande och kämpande en begagnad klippmaskin och började klippträna varje dag i augusti det året. Först bara maskinen på 5 sekunder på några meters håll, steg för steg allt närmare. Kunde klippa hästen i omgångar redan efter två månader :) För varje år gick det lite bättre, fortfarande svårt nära huvudet. Jag är glad att jag lade ned jobbet, skönt att vara av med ett problem, men din metod löser ju också problemet fast på ett annat sätt.

mvh
Lejonelle

Detta året får jag göra det iaf, sen när jag har råd kan jag kanske köpa mig en egen klippmaskin.men det här året måste jag anlita en som klipper honom. Kan inte klippa själv heller,så det får bli så.

Härligt att det gick bra för dig, skulle som sagt vilja vänja min med klippning också :)

Clintan skrev:
Min veterinär skrev ut plegicil i tablettform till mig när jag skulle rida min häst när han var konvalecent (för min och hästens säkerhet, som han uttryckte det). Tror de kostade runt hundralappen. Ska ges 30-40 min före behov. I värsta fall kan du ringa din vet och höra om h*n vill skriva ut ett recept till dig. Det är ett dygns karens för tävling och livslång för slakt.

Det är 96 timmars startkarens på Plegicil.

Lilla Skutt skrev:
Visst det låter som om din häst blivit skrämd ordentligt!Och jag är övertygad om att din häst är just livrädd!
Men att det vore omöjligt att lära om den tror jag INTE på!
Rätt uppbyggd träning ger inga nervvrak,det ger hästar som kan hantera sin rädsla istället och till och med komma över sina fobier !

Rätt träning bryter INTE ned hästar,rätt träning bygger upp ett förtroende istället.

Jag skullle gärna träna din häst! ;) Jag har alltid varit svag för fullblod! :love:

Du är välkommen, any time!!
Detta är den enda häst som jag gett upp på.
Jag är helt enkelt rädd för att bli ihjälsparkad.
Han har dock inte sparkat mot mig någon gång
men skulle han försöka sparka sig fri så ligger jag risigt till.

Min erfarenhet efter att ha klippt mängder av hästar genom åren (mest unghästar som aldrig varit klippta tidigare) är att försöka undvika att droga dem, min erfarenhet är att har man en gång drogat dem för att klippa så får man fortsätta med det, av någon anledning så upplever de klippningen när de är drogade som obehaglig.
En mkt bra sak att ha är en sladdlös klippmaskin, stoppa bomull i öronen på hästen (sätt en flugmössa över annars har de snart skakat ut bomullen) sedan har du hästen i grimma och grimskaft inne i boxen med dig själv i mitten sedan drar du först maskinen över dem på kroppen (brumma lite själv) när de slappnar av så sätter du igång maskinen och lägger den lite försiktigt emot mitt på bog/överarmsmuskeln så att den inte kommer emot några "benknyckar" accepterar den det så börjar du klippa just i samma område och provar att flytta runt den på andra delar, accepterar hästen det så kan du nu flytta ut den i gången istället så att du slipper allt hår i boxen. Hästen känner sig inte lika tvingad när den inte sitter fast och då accepterar nästan alla det om man börjar på detta viset (klippte precis min 4-års hingst som aldrig varit klippt och ifjor när jag klippte de andra stod och fnös och fjantade sig i sin box nu tittade han lite skumt på maskinen och gick ett varv i boxen för att sedan stå stilla och tycka det var jätteskönt).

Visst finns det hästar som tidigare har blivit skrämda som inte funkar att klippa utan lugnande men har de inga dåliga erfarenheter sedan tidigare så brukar det aldrig vara några problem.
Har själv en med tidigare dåliga erfarenheter som blir ett nervvrak varje gång saxen är i gång i stallet och som förvandlas till hinhåle him self om man försöker klippa honom vaken. Han anfaller helt enkelt saxen hugger efter den och slår efter den däremellan kastar han sig och stegrar sig fullkomligt okontrollerat. Har i flera år försökt träna honom utan någon som hellst positiv förändring. Har provat att klippa honom på alla tänkbara ställen i boxen, i gången, ute, i ridhuset. Han har haft saxen utanför sin box i gång i flera timmar, han har haft den inne i sin box han hugger efter den utan att den ens är igång när han ser att det är den. Dessutom är han nog det halvblod jag sett med mest vinterpäls (även om man täckar honom innan det ens blir kallt med halskrage och hela baletten) tävlar svår klass hoppning och svettas alltid massor (även när han är klippt) så att ha honom oklippt är inget alternativ. Honom drogar vi ner en gång om året när det är dags att klippa och då är det dubbeldos domesedan och turbogesic som gäller har jag tur sitter effekten i i 30minuter men inte ens med detta i kroppen så går det att klippa bort tofsarna i öronen med en vanlig sax så de har han året runt... Kan tillägga att när jag köpte honom fick man inte röra hans man ens nu har vi lyckats övertala honom om att en vanlig sax dödar inte honom utan nu går det i alla fall att klippa den även om hästen är spänd som en fiolsträng. Jag undrar vad den killen varit med om tidigare.....

Det är 96 timmars startkarens på Plegicil.

På min burk står det: Karenstid slakt livslång, start 1 dygn. Det är alltså tabletter jag fått till min häst. Dosering: 1-2 tabletter per 100 kg häst.

Plegicil i tablettform fanns inte med på fass, bara som injektionsvätska. Verkar som det inte går att få i tablettform mer. :confused:

Men det står ju såhär: "Plegicil vet (acepromazin) 96 timmar". Det tolkar jag som att all medicin innehållande Plegicil har 96 timmars karenstid, under förutsättning att man håller sig till rekomenderad dos.

Det är kanske så, men det är konstigt att det då står start 1 dygn på min burk, vet andra som också använt det och de sa också ett dygn och även på apoteket sa de att det var livslång karens slakt och 24 h start. Jag fick tabletterna utskriva i vintras. Någon annan som kanske vet ex Peter Lundin.

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 425
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka