Dricker mycket

majola

Trådstartare
Hej

Min häst dricker så vansinnigt mycket. Uppskattningsvis dricker hon mellan 60 och 100 liter vatten om dygnet. Hon har en saltsten som hon slickar på, men inte överdrivet mycket. Hon ahr på 3-4 veckor slickat upp ca en femtedel av den.

Vad kan det bero på och är det egentligen onormalt mycket? Hon är tre år, rids 3-4 ggr i veckan (inte särskilt hårt förstås) och väger uppskattningsvis omkring 550 kg.

Jag tycker inte det låter som om hästen dricker för mkt.
Mina hästar dricker nu runt 50-70 liter vatten/dygn, och för tillfället vilar de, de rids inte ens.
Min ena häst väger 580 kg, den andra 650 kg.

Jag tycker det låter mkt! Annars är det våra som dricker extremt lite... :crazy:

Överdrivet vattenintag KAN vara ett symptom på problem med njurar och urinvägar. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men om hon plötsligt har börjat dricka så mkt och inte gjort det tidigare, så kan det ju ligga nånting bakom...

Jag tycker också det låter mycket. Det kanske inte är något fel, utan att hon är van - så är det väl iallafall för människor och vattenbehov, en vanesak alltså? Men om det är något fel tror jag också att det har med njurar att göra, eller något i den vägen iallfall. Hör med en veterinär för säkerhets skull?

Däremot tror jag det är vanligare att hästar dricker för lite om de har ex vattenkopp och det rinner sakta och de äter torrt hö.

Jag tycker min häst dricker rätt lite, runt 30 liter, men då äter han hösilage som ju inte är lika torrt och jag vattnar kraftfodret för att han ska få i sig mera.

Jag har ju bara haft henne i fyra veckor, men då har hon hela tiden druckit så mycket. Jag ska snart ha ut veterinären i ett annat ärende, och då ska jag fråga henne om det.

Det känns lite som om hon "okynnesdricker". Hon dricker alltid när man fyller på vatten, även om hon hade halva hinken kvar. Det är som om hon kommer på att det är gott att dricka när man kommer med mer vatten. Förresten har hon ätit mer salt än jag trodde. Halva stenen är borta. Jag ska prova att ge henne salt löst i maten när den är slut för att se om det blir någon skillnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
Hundhälsa Undrar om någon här inne har erfarenhet/kunskap om hundar och vattendrickande... Vår 1 åriga Leonberger hane har haft lite problem med...
2
Svar
27
· Visningar
11 584
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 274
Senast: isafore
·
Kropp & Själ Ja, hur gör ni egentligen som tycks vara "smala utan ansträngning"? Jag kan vara smal, då inte uppseendeväckande smal utan bara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 909
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA