Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vet inte vad som tagit åt hästarna, men nu när det varit kallt så de dricker knappt. De har inte fritt vatten hela dygnet iom kylan, men de har frostfritt vatten vid insläpp och sen hålls det frostfritt till nattfodring då vattnet byts och håller sig frostfritt ett tag in på natten, hur länge beror på hur kallt. På morgonen är det osvikligen fruset nu dock.

De erbjuds vatten på morgonen igen, men vill då i princip aldrig ha.

Står på silage men begränsas mängd + halm.

Tidigare har L druckit ungefär en halv hink mellan insläpp och nattning, och sen ungefär en halv hink till innan det frusit. E har druckit ungefär ingenting mellan insläpp och nattning och sen knappt en halv hink innan det frusit. Så långt kändes det okej, de får som sagt silage och de erbjuds ju mer vatten. De har heller inte varit törstiga när de kommit in.

Men nu senaste tiden, när det varit så kallt så har L druckit sådär en kvarts hink inne, en halv en bra dag, och E typ en 'halv kvarts' hink. Och thats it. Fortfarande inte törstiga när de kommer in, fortfarande inte intresserade av morgonvatten. Men nu börjar JAG noja att de får för lite vätska.

Magarna är igång och fina, tycker av det är kanske aniiingens för torra bollar men det är svårt att säga när skiten fryser. Men är väldigt tydliga bollar, som dock är normal färg osv, och inte är 'smuliga' eller så. Ingen av dem visar minsta tecken på uttorkning.

Men hur lite kan de eg dricka men det ändå är ingen fara? Och vad sjutton beror det på att de i samband med kylan dragit ner förbruket? De rör sig lika mycket i hagen etc, men kanske förlorar mindre vätska via huden etc när det är så himla kallt, men ändå?

Hönsig matte?

Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Nu vet jag inte vad de beror på att dom inte dricker ordentligt. Men nu när de är så kallt brukar jag blanda i melass i jummet vatten och ge dom, dels fryser de inte lika lätt då och hästarna tycker att de är väldigt gått och dricker mer.
Värt ett försök kanske :)

Ljummet vatten dricker dom massor av. Iskallt är det värre med.

Kallt vatten är det enda jag kan tänka på som påverkar. Vi har inget varmvatten i stallet, så jag har en vattenkokare så jag kan blanda i så det blir ljummet.

Silaget du har är väl gansak blött, även om de inte får så mycket så får de säkert i sig en hel del där.
Jag blev tipsad om att blöta ner hö när min drack dåligt, vet inte hur stor effekt det har på silage som redan är gansak blött.

Vi har fått vattna våra i hink nu när våra koppar frusit både ute och inne (trots varmvatten i ledningarna). Erbjuder alltid ljummet vatten i hinkarna och jag upplever att de hellre dricker då. Ponnyn dricker lätt en halv hink morgon och kväll, medan treåringen smuttar ett par munnar och sen är helt ointresserad av vattnet. Han äter dock gärna mängder med snö i hagen har jag sett, så han kanske blir otörstig tack vare det. Dina kanske gör det?

Ni har inte snö i hagarna då som de slickar/käkar och får i sig vätska på så vis?

Svarar alla:

De får ljummet vatten alla gånger. Dvs vid insläpp är det ljummet vatten, det hinner dock bli kallt (inte iskallt) tills nattfodring, men då byts det mot nytt ljummet. Sen på morgonen erbjuds ljummet igen. Jag har provat med kallt, ljummet, rumstempererat och 'varmt' men ingen skillnad.

Det är cirkus 80 cm snö här, så finns massvis med snö i hagen, inte sett dem äta/slicka av dem, men kan de mycket väl göra när jag inte ser. Fast att få i sig snö motsvarande det de innan druckit lär ju vara en heltidssyssla.

Men frågan är som sagt om det är skadligt att de frivilligt dricker så lite? Eller om man kan lita på att de har pejl själv på vad de behöver?

Jag har haft samma problem som du och har "löst det" tror jag.
Jag vet att Novan avskyr iskallt vatten så jag tar med så varmt vatten jag kan få ur duschen hemma. Detta hjälpte inte så nu tillsätter jag lite salt i maten och på det lilla salt hon får (1-1,5 tesked) har hon ökat på drickandet från max 2 liter/dygn (ofta 0 l)till ca 10 liter. Hon får silage 50 TS och vatten i kraftfodret så totalt får hon i sig 22 liter vätska/dygn nu.

Min häst åkte på förstoppning under en köldknäpp förmodligen pga just dåligt drickande.

Förslaget ovan med lite melass i vattnet tycker jag låter toppen. Själv blandade jag 1 fp konc. äpplejuice i den ena vattenhinken när han drack som sämst.

Jag tycker inte att du är hönsig för jag hade reagerat likadant.
Jag ger våra hästar riktigt varmt vatten nu, så varmt att jag bränner mej när jag stoppar handen i.
Det svalnar så fort när det ställs ut att det är lagom innan hästarna hinner fram.
De dricker som vanligt men de dagar de inte har fått riktigt varmt vatten (missförstånd mellan mej och dottern) har de inte druckit alls så bra.

De knep jag tog till när jag hade kolikhäst var äppeljuice, betforvatten (0.5 dl betfor till en 25 liters hink räckte) och att stå och hålla hinken, av någon märklig andledning är det roligare att dricka när någon håller:confused::angel:

Dom vill inte gärna kila ner magen, varm kran vatten kan har ett annat lukt och smak som dom inte gilla.
lysna på magen och titta på skiten, mycket mer kan man inte göra.
att tillsätta smak kan fungera för vissa häster.
Att till sätta salt i vatten eller foder skulla jag inte rekomendera, fri tillgång är säkrest, man vill inte skapa ett obalance eller påfresta njuren.
Az

Men du har ett väldigt blött hösilage om man ska tolka dig rätt, 40 % TS ger mycket vatten i fodret som också kan räknas in.

Svarar flera igen - melass/betfor/juice osv går tyvärr bort. Kan inte sockra vattnet år en IR-häst och en som haft fång.

Det jag tycker är knepigt är just att de inte verkar törstiga? Jmf jag med säg på hösten, och vattnet i hagen tagit slut men man inte märkt det, så när de kommer in då, så det första de gör - innan de ens äter maten - är att ställa sig att dricka. Nu kommer de in, och tittar inte ens på vattenhinken, dvs verkar inte alls törstig.

Provade gå ut med vatten till lunch åt dem både igår och idag - inget intresse.

Jag gick runt hagen idag för att se om det mot all förmodan skulle finnas vatten som inte var bottenfruset i någon av bäckarna, att de hittat att dricka som jag inte märkt, men icke.

Blev ju lite orolig först de kommit i en negativ spiral - druckit för mycket, blivit lite uttorkade och känner inte törsten som de ska, men 'nyptest' i skinnet är som det ska, och de har 'hållit på' såhär såpass länge att de borde vara uttorkade nu iaf om de fått i sig för lite sas.

SIlaget har 40% TS så ja 60% vatten/kg, men L får ju 8.5 kg/dag, dvs 3,4 kg vatten, och E får 5 kg = 2 kg vatten, så det gör ju inte såå mycket - och det är ju samma silage som de ätit innan, när de drack bättre.

Så, de borde äta snö som någon sa, när de gräver efter gräs kanske, att de får i sig snö då, men kan de verkligen få i sig SÅ mycket snö att det blir sådana mängder vatten?

Men du har ett väldigt blött hösilage om man ska tolka dig rätt, 40 % TS ger mycket vatten i fodret som också kan räknas in.

Precis, 40%, fast de åt ju samma silage förr med, men drack mer då. Därför jag undrade om behovet blir såpass mkt mindre nu när det är så kallt?

Jag tycker inte att du är hönsig för jag hade reagerat likadant.
Jag ger våra hästar riktigt varmt vatten nu, så varmt att jag bränner mej när jag stoppar handen i.
Det svalnar så fort när det ställs ut att det är lagom innan hästarna hinner fram.
De dricker som vanligt men de dagar de inte har fått riktigt varmt vatten (missförstånd mellan mej och dottern) har de inte druckit alls så bra.

De knep jag tog till när jag hade kolikhäst var äppeljuice, betforvatten (0.5 dl betfor till en 25 liters hink räckte) och att stå och hålla hinken, av någon märklig andledning är det roligare att dricka när någon håller:confused::angel:
Jag ger mina lika fast med en näve linfrökaka i- är mkt poppis. Varenda droppe dricks upp- 15l var på morgonen o sen på em.

Sen blaskas det mest bara med höt i vtnkopparna.

Ja alltså det är ju ganska normalt att drickandet minskar i samband med kyla, det gör det ju även för människor. I ditt fall har hästarna mycket gratis genom att ha ett såpass blött grovfoder, men vill du öka på drickandet så använd melass eller någon fruktjuice att smaksätta vattnet med. Även betforavslag brukar fungera väl.

Sorry, tänkte inte på det där med sockerkänsligheten. Då funkar inte lightvarianterna heller.
Ger du salt i maten så du vet de får sitt underhållsbehov?
Du nyper i huden och det känns bra men hur ser de ut efter de legat?
Är de rynkiga? Det kan oxå bero på uttorkning. Ett blodprov hade varit toppen men lite överdrivet kanske.

Sorry, tänkte inte på det där med sockerkänsligheten. Då funkar inte lightvarianterna heller.
Ger du salt i maten så du vet de får sitt underhållsbehov?
Du nyper i huden och det känns bra men hur ser de ut efter de legat?
Är de rynkiga? Det kan oxå bero på uttorkning. Ett blodprov hade varit toppen men lite överdrivet kanske.

Ingen aning hur de ser ut efter de legat faktiskt, men de är pigga och glada och busar i hagen osv, så jag tror inte de är uttorkade, men sääker kan man ju inte vara?

De får inte salt i maten, har saltsten. Svårt ge salt i maten när de inte får någon mat höll jag på att säga. Nä, men de får ju inget kraftfoder, de får 100 gram (= en stor grabbnäve ungefär i volym om du ska ha ett mått som säger mer) melassfri lucern som 'krubbfoder' och det är allt. Skulle kunna salta lite på silaget kanske dock?

Håller det i sig kan jag ju be vet ta blod om en vecka dock, har ett rutinbesök då.

Precis så tycker jag också att det är! Våra hästar har tempererat vatten i hagen och de dricker just nu mest ute. Bjuds ljummet vatten vid insläpp med och min häst dricker kanske en halv hink under natten. Det första han gör vid utsläpp på morgonen är att dricka ur den uppvärmda baljan:p
De har fri tillgång på hö.

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det? Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästvård Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn ! Ute dricker han inte heller? Han är inte...
2
Svar
24
· Visningar
9 681
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka