Dricka vatten med is i karet

ratzzy

Trådstartare
Måste få höra era åsikter om detta!
Har idag blivit kallad "den sämsta hästmänniska som finns"...!:mad:
Detta pga att jag fyller på vatten till min häst dagligen,oavsett
hur kallt det är!
Det första min häst gör när hon kommer ut på morgonen är att
dricka girigt,& blir otålig om karet skulle vara tomt.
Givetvis har hon vattenkopp i boxen och den använder hon,men största mängden dricker hon ute,sommar som vinter,med eller utan is.
Gubben som sa detta ,påstod att det är mycket farligt att låta
hästarna dricka ur kar med is i ,och hans hästar får bara vatten
i boxen!Inget vatten på hela dagen alltså...
Den enda gång jag hört talas om att hästen inte ska ha kallt vatten
är efter hård ansträngning:confused:

Sv: Dricka vatten med is i karet

Jag tycker han verkar missköta sina hästar på den fronten med att inte erbjuda sina hästar vatten ute. Hästar ska ha tillgång till vatten DYGNETOM

Min häst har vatten i boxen och i hagen hela dagen i alla väder. Det är väl varje hästs rättighet tycker jag.

Jag håller med om att hästar (liksom alla djur) ska ha tillgång till vatten dygnet runt oavsett vädret. Det låter väl ändå lite konstigt att inte ge hästarna vatten på hela dagen ute i hagen? De blir ju törstiga precis som oss människor...

Jag har fått lära mig att de kan få kolik av "isvatten", vet dock inte hur sant det är. :crazy:

Det är INTE bra att låta hästarna dricka iskallt vatten, och speciellt inte om de dricker "girigt"!!!
Om din häst inte gärna dricker inne så bör du kanske fundera över att ställa in en hink (Vissa hästar gillar inte vattenkoppar)

Så 'gubben' är inte helt ute och cyklar.
Vad som är sämst däremot ska jag nog inte uttala mig om, det är olika från ställe till ställe (Ex hur lång utevistelse)
Våra hästar får inte vatten i hagen vintertid men de går å andra sidan bara ute ca 4 timmar.

tycker inte det borde vara nån fara... de flesta hästar har ofta lite koll själva på vad de bör göra och inte... eller det intalar jag mig om iaf... men med tanke på vad Vita skrev före mig så kanske det är ett alternativ att fge en hink inne eller nått? eller ge varmare vatten?...

Vi brukar inte fylla på när det ändå fryser direkt... men så äter våra snö från marken oxå :o (när den väl finns) Sen har de möjlighet att gå in i boxarna beroende när vi mockar såklart....

Det vatten våra hästar dricker inne kommer direkt från en djupborrad källa, och håller ungefär 4 grader. Jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre än att dricka 0-gradigt vatten...

De hästar vi har på lösdrift vattnas i badkar med slang. De har alltid tillgång till vatten, men är det minusgrader så är vattnet givetvis kallt.
15 hästar varje vinter i nästan 20 år och inga koliker eller andra dödsfall.

Senast ändrad:

Hästar SKA ha tillgång till vatten Dygnet runt.
Jag tycker du ska ställa in en hink med vatten till din häst så dricker den säkert bättre. Är du hundra på att den kan dricka ur vatten kopp. Mina uppfödningar har aldrig lärt sig det då jag bara har hink till min hästar så när jag säljer en häst så talar jag Alltid om det.
Hästar lever ju i de vilda och klarar dricka kallt vatten. Dom är klokare en vi tror i bland.

Ingen häst i min/familjens ägo har dött de senaste fyrtio åren av att dricka isigt vatten..

Jag föredrar om de kan dricka isfritt, men det är inte möjligt för mig idag, och var inte möjligt ens teoretiskt för 25 år sedan.

Ponnyn dricker girigt det första han gör på morgonen när han kommer ut. Ur det isiga vattnet. TROTS att han får tempererat vatten inne på morgonen.

Mina får tempererat vatten på morgonen, sen när de går ut i hagen (30 min senare) slår jag sönder isen (som kan vara tjock) på deras vattenkar. Då har de isvatten. Vid lunch slår jag i en dunk hett vatten i karet, då håller det sig ofruset till kvällen, eller blir bara liten ishinna. KALLT blir det rätt fort dock.

Vid intag får de tempererat vatten. På morgonen brukar det vara söndertryckt isskorpa på hinkarna, dvs hästarna dricker isvatten under del av natten.

Jag tycker du ska ställa in en hink med vatten till din häst så dricker den säkert bättre. Är du hundra på att den kan dricka ur vatten kopp. Mina uppfödningar har aldrig lärt sig det då jag bara har hink till min hästar så när jag säljer en häst så talar jag Alltid om det.
Hästar lever ju i de vilda och klarar dricka kallt vatten. Dom är klokare en vi tror i bland.
var det menat till mig?? för det var nämligen mtt inlägg du svarade på....

även om hästen har vattenkopp så ska du också sätta en hink med vatten i boxen. Eftersom en vattenkopp är så liten och fyller inte på vatten lika snabbt som en häst dricker. :)

även om hästen har vattenkopp så ska du också sätta en hink med vatten i boxen. Eftersom en vattenkopp är så liten och fyller inte på vatten lika snabbt som en häst dricker. :)
beror på trycket och storleken på koppen, flottörkopp med STOR skål är bäst..

Jag tycker han verkar missköta sina hästar på den fronten med att inte erbjuda sina hästar vatten ute. Hästar ska ha tillgång till vatten DYGNETOM

saxat från sjv.se

"Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen."

bör och ska är olika saker.. men att på väg ut till hagen stanna och låta hästen dricka sig otörstig ur vattenkar och samma vis apå vägen in är alltså helt tillåtet, dvs man behöver inte ens ha vatten i boxen eller hagen..

källa: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...erochvatten.4.394d9f45113e42376618000582.html

och för allmän information så dricker vildhästar bara en gång per dygn, att ständigt leva vid vattenhålet gör att betet försvinner.. När de dricker dricker de mycket och snabbt och rör sig sen vidare/tillbaka till betet..

Senast ändrad av en moderator:

Så människan anser att det är bättre att inte ge hästen vatten än att låta den dricka ur en hink där det fryst lite?Tur att det är din häst & inte hans..

känner en gubbe som bara ger sina hästar vatten 2 gånger per dag (isvatten om vintern) hans hästar får kolik emellanåt.
Men då dricker hästen ju hysteriskt på tex kvällen för att klara hela natten utan vatten och samma på morgonen....

Sålänge inte hästen dricker massvis med isvatten är det nog ingen fara. Samt alltid har tillgång till vatten.

Och ni som, undrar JA vi har anmält men det händer inget,hästarna verkas en gånger per år,bor på gödselstan får dåligt foder och är fulla i parasiter men så länge hästarna får mat och inte är magra görs inget:cry:

Om hästen dricker väldigt mycket isvatten väldigt fort kan den ta skada av det enligt "gammal kunskap" och tex drabbas av kolik. Detta ska dock handla om extremfall.

Ser det därför som självklart att man har vatten i hagen även vintertid. Skulle aldrig drömma om att låta mina gå utan.

Vet inte säkert hur det är på hästar, men vi människor har köldreceptorer i magsäcken så om vi dricker något riktigt kallt skickas signaler till hypothalamustermostaten i hjärnan som styr vår värmereglering och kroppen kompenserar för nedkylningen genom att öka metabolismen och därmed producera värme. Det är därför man ska dricka ljummen dryck en varm sommardag och inte något iskallt. Verkar troligt att hästen har samma system, vilket skulle förklara att om hästen dricker isvatten för häftigt hinner inte kroppen med och hästen får kolik. Men som sagt, har din häst vatten under natten kommer den aldrig dricka så mycket dagtid att det är minsta lilla risk för isvattenutlöst kolik.

Att din häst är så törstig på morgonen kan enkelt avhjälpas genom att låta den dricka ur hink i boxen, alla hästar dricker inte tillräckligt ur en vattenkopp och man bör då ge den vatten i hink istället. För att hästen inte ska välta ut hinken finns det smarta "ringar" som man fäster på väggen, du vet säkert vilka jag talar om. Då blir hinken stadig och du slipper mocka ut halva boxen varje dag för att hästen tycker att det är kul att leka med hinken.

Man ska dock alltid vara försiktig med att hänvisa till vad hästar klarar i frihet. En häst som lever helt i frihet har möjlighet att svara omedelbart på signaler från kroppen och kan därför klara sig utmärkt. En tamhäst har ofta helt andra förutsättningar och kan inte svara på samma sätt. Deras system blir därför avtrubbade.

Tex är hästar i frihet mycket skickliga på att undvika giftiga växter. De har tillräckligt med födoämnen för att tillgodose sina behov. Tamhästen som hålls på betydligt mindre ytor tappar känslan för vad den bör och inte bör äta och tuggar glatt i sig giftiga växter som vildhästen aldrig skulle gå i närheten av.

Samma sak gäller vatten. Hålls hästen borta från vatten nattetid och sedan släpps ut till en hage med isvatten kommer den kanske dricka för häftigt och drabbas av kolik enligt det system jag beskrev i inlägget ovan.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig att hästar ska ha tillgång till vatten dygnet runt. Som jag skrev i inlägget ovan är det en självklarhet tycker jag. Tänkte bara passa på att påpeka just det här argumentet om vad hästar i frihet klarar inte är så överförbart till tamhästar i alla lägen.

PS om du skulle prata med gubben igen kan du gärna påpeka att törst beror på en obalans i saltkoncentrationerna i extracellulärvätskan som bör åtgärdas snarast för att kroppen ska må optimalt. Min lärare i njurmedicin tjatar alltid om vikten att dricka när man är törstig. "Blir du törstig ska du dricka precis så mycket att du blir otörstig, inte mer för det rinner bara rakt igenom och belastar njurarna, och inte mindre för det belastar jämnvikten i kroppen".
Dricker man för sällan är risken att man dricker för mycket när man väl får chansen och då bara kissar man ut överskottet och blir snart törstig igen.

Fast givetvis är det inte skadligt att inte dricka omedelbart, men om man ständigt tvingas gå törstig kan man vänja sig vid ett för dåligt vattenintag, vilket ger för liten blodvolym = nedsatt prestationsförmåga.

och för allmän information så dricker vildhästar bara en gång per dygn, att ständigt leva vid vattenhålet gör att betet försvinner.. När de dricker dricker de mycket och snabbt och rör sig sen vidare/tillbaka till betet..

Men bete innehåller väldigt mycket vätska till skillnad från hö som är snustorrt. Så det är självklart att en häst som äter gräs inte behöver lika mycket vätska tillsatt. Tittar man på vildhästens totala vätskeintag, inklusive det dom finns i betet, blir det betydligt större.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka