Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nebraska

Trådstartare
Följande stausuppdatering har ett lokalt företag idag. Kompletterad med bilder från en övervakningskamera då...
"Vi har haft besök inatt klockan 2, dessa tre personer klipper hål i staket och gör åverkan. Den ena sitter i rullstol, känner ni igen dessa? Gilla och dela detta så kan du vinna ett oljebyte på din bil. Tips välkomnas varmt!"


Jag är helt...mållös...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Med bilder från en övervakningskamera så har jag svårt att se "problemet", faktiskt...?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

För att vi lever i ett rättssamhälle där människor döms i domstol och inte av de på fb som vill vinna ett oljebyte´. Det är ett av problemet.
Ett annat är folk som inte inser hur långt ett sånt här drev kan gå. Vi har snart lynchmobbar igen.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Döms? På FB?

De kan ju inte dömas om de inte HITTAS eller identifieras....? Och oljebytet vinner man genom att gilla och dela, inte inkomma med tips. Som jag tolkar det.

Vad tycker du om programmet Efterlyst? Eller de filmer från övervakningskameror som visas på nyheterna med misshandel på tunnelbanetåg m.m?

Jag är mer bekymrad över förlorat civilkurage och folk som går förbi utan att reagera när det händer något faktiskt...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag såg faktiskt en liknande grej i min lokala mataffär för någon vecka sen.

En lapp, med ett foto på en man, taget snett bakifrån i fullt dagsljus. Texten var något i stil med "Någon som känner igen mannen som stulit båda mina åtelkameror?" Fotot var så pass bra att om man hade vetat vem mannen var så var det enkelt att känna igen honom.

Lappen var borttagen nästa gång jag skulle kolla, men jag tycker ändå det är lite obehagligt. Dock lika obehagligt att folk stjäl i stort sett allt.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Själv blir jag snarare mållös hur många brott en del kan begå utan att det händer något. Brott som olovlig körning utan körkort under narkotikapåverkan, stölder av både bil och bensin och en massa annat. Det man gör är att beslagta fordonet efter individen tagits ett visst antal gånger i samma bil.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har sen många år elektronisk bevakning med bla. kameror på mina infarter mm. Tycker du jag ska montera ner dom och ge buset fritt spelrum eller? Jag komer inte att tveka att lägga ut filmer på FB om jag får påhälsning och vad polisen gör,,,,,,,,tja, inte ett skit faktiskt. Sista raiden med sommarstugeinbrott häromkring så åkte dom inte ens ut fast brott pågick. "Vi har ingen bil att skicka" som vanligt. Suck!
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Vi har snart lynchmobbar igen.

Ett sätt att slippa det är ju att låta bli att göra inbrott.
Men rent allmänt så använder ju polisen bilder från övervakningskameror för att få tag i förbrytare.
De sätter ut bilderna i tidningar och på Facebook och ber allmänheten om hjälp.

Jag ser ingen större skillnad på detta faktiskt.
Det är ju själva gillandet som ger vinstchans.
Gillandet visar ju hur stor spridning bilden får och har ingen med lynchning att göra.
Tips som leder till att brottslingar grips har belönats i alla tider.

Så vad är ditt problem?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har sen många år elektronisk bevakning med bla. kameror på mina infarter mm. Tycker du jag ska montera ner dom och ge buset fritt spelrum eller? Jag komer inte att tveka att lägga ut filmer på FB om jag får påhälsning och vad polisen gör,,,,,,,,tja, inte ett skit faktiskt. Sista raiden med sommarstugeinbrott häromkring så åkte dom inte ens ut fast brott pågick. "Vi har ingen bil att skicka" som vanligt. Suck!

Fångade en filur på vår för några veckor sedan, men vi kände igen individen men tyvärr är det inte så mycket att göra. Så surt! Tyvärr kostade besöket en del, men inte tillräckligt för att använda försäkringen...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fångade en filur på vår för några veckor sedan, men vi kände igen individen men tyvärr är det inte så mycket att göra. Så surt! Tyvärr kostade besöket en del, men inte tillräckligt för att använda försäkringen...

När jag precis installerat kamerorna mm. så svängde det in en bil på ena infarten en natt när jag inte var hemma och en filur klev ut, tände en cigarett och började gå omkring och snoka för att sen åka igen. Han blev igenkänd och jag skrev ut några bilder och stoppade i ett kuvert och stoppade det i hans brevlåda med texten "och vad fan gjorde DU på min gård mitt i natten?"

Eftersom kamerorna är nattseende så hade ju personen inte väntat sig att bli filmad och efter det så har ingen varit här som inte haft här att göra. Sånt sprider sig, vilket ju var syftet med bilderna.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nu ser jag aldrig på Efterlyst. Men jag är rätt säker på att aldrig delat ut bild och bilnummer på "italienska hästtjuvar".
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Hmm, gilla och dela för att vinna något behöver man ha lotteritillstånd för, undrar om de har det? Eller är de själva brottslingar ;)

Jag förstår frustrationen när saker stjäls och förstörs men polisen kommer inte ens. Där är det stora problemet. Om man kände att polisen reagerade och tog det på allvar och det hände något den vägen skulle detta vara ett mindre problem. För lynchmobbsmentaliteten kommer snabbt fram och då kan helt fel personer råka illa ut. Ser inte medborgargarden som något positivt, men finns inte polisen tillhands så kommer de komma allt mer.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Borde tillägga att på bilderna ser man inte personerna göra något brottsligt. De står utanför ett staket.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ja, den är ju ett praktexempel på mobbmentalitet gone wrong. Tycker det är patetiskt att hon som lagt ut bild och text inte plockat bort den än, är väl snudd på förtal?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jo, det kan det nog vara. Att peka ut några personer som brottsliga helt utan grund är ... obra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp