Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Måste bara lägga in en rolig bild.. hahahaha, väldigt passande i många fall!

994152_10151671303266797_738187990_n.jpg

:D Haha. Ja så såg flera ekipage ut på förra dressyrtävlingen jag kollade på. 10-15 kilo minus på ryttaren och 10 cm lägre häst så tror jag flera hade sett så mkt mer harmoniska ut. Någon flåsade till och med högt vid sista halten.

Lånar/hyr ni ut er ridbana till folk från grannstallen? Om man ska fråga grannstallet om att låna deras ridbana 1-2 gånger i veckan, vad är då rimligt att erbjuda sig? Mocka efter sig så klart, pengar och hur mycket? Harva banan? Banan verkar knappt ha använts alls det sista året och nu har lite gräs börjat växa upp..

Är såå trött på att försöka dressyra i en ojämn hage eller på spänd häst ute :wtf:

Kondition hos ryttaren är ju helt klart numero uno! o naturligtvis även bättre om man inte väger för mycket men det som nog är viktigast av allt är HUR man rider sin häst. Känner till dressyr ryttare vars häst haft flertalet "känningar" i koteder som behandlats med preparat både i blodet o i leden, även framknäproblem varje gång de kollat sin häst. Att en häst ska ha dessa känningar varje höst måste ju bero på ridningen.

: Någon flåsade till och med högt vid sista halten.

Bara för att någon flåsar i sista halten, eller under programmet för övrigt, behöver inte det betyda dålig kondis- både ex nervositet o spänning gör att pulsen höjs.

Och visst finns det överviktiga, men jag undrar hur mkt räknar du som överviktig?, jag tycker ändå det inte är så många.

Tyckte mest bilden var rolig! Ser nu att jag skrev lite onyanserat igår. Kollar sällan på dressyrtävlingar och slogs av att några såg ut att ha det så jobbigt på banan.
Någon med några extra kilon, en stor häst och en sadeln som inte passade ryttaren.
Ryttaren som flåsade hade en mkt fin unghäst med stora rörelser, så jag förstår helt att det är jobbigt att orka med då!
Sen fanns det någon där det såg väl ansträngande ut, mycket muskelkraft behövdes för att lotsa runt hästen.

Tyckte ingen red dåligt men många verkar göra det onödigt svårt för sig med stora hästar med mycket gång redan i lätt klass. Ridningen var inte alls dålig men jag gillar ekipage där det ser mjukt och harmoniskt ut mer än en flashig häst med en ryttare som får kämpa. Sen är det ju såklart supersvårt att prestera på tävling!

Haha, ja dessa ston ;)
Idag jobbade vi vidare med ryggningen och i början var hon sådär riktigt förbannad och backade -men var noga med att sparka ordentligt en gång innan varje steg. Sedan lossade det lite och hon kunde backa flera steg lite mer samarbetsvilligt och mot slutet av passet kunde hon rygga flera steg (dock inte i form men jag är glad att hon backade alls) och när jag skulle rida framåt igen så backade hon ännu mer XD men då riktigt fina steg.. ett par extra steg och sedan fram i trav.

Körde så att vi varierade mellan halter och halt-ryggning för att hon inte ska backa varje gång jag stannar och då var jag noga med att vid halterna sitta kvar tungt i sadeln och vid ryggningstillfällena lätta ordentligt i sitsen som kryddan sa -var övertydlig med detta och det funkade.

Vi ska nog få ordning på detta med :D

*KL

Jag vet inte om jag är mest glad/taggad eller har mest ångest över det här:
Det finns ett jobb som skulle passa mig bra som jag är kvalificerad för - mamma har sagt att om jag;
1. Får jobbet
2. Visar att jag kan sköta det
...Så kan mina föräldrar köpa/betala Ninya åt mig. Så nu ska jag se till att skriva en sjukt bra ansökan och gå dit och lämna in den i egen person, och be till gud (som jag inte tror på), de närmaste dagarna.
Men ja, dels är väl chansen att jag får jobbet inte överdrivet stor och framför allt så vet jag inte om jag klarar av att jobba så mycket och regelbundet som det krävs att jag klarar. Och om jag nu orkar med det kanske jag inte orkar ha häst samtidigt. Krackelerar ju totalt av att bara gå i skolan några dagar per vecka - men jag kanske kan lära mig klara av att jobba om det är något som passar mig nog bra, hoppas jag.
Men jag försöker fokusera på ett problem i taget. Finns ju inget att förlora på det åtminstone. Vill verkligen ha mitt underbara monster.

Åh så glad jag blir av den nyheten! Du och Ninya är så fina tillsammans och jag har mer än en gång önskat åt dig att hon var din :) hoppas verkligen att allt går i lås för dig, tro på dig själv, du vil och kan och är bäst i världen! ;) :bump: :banana: :bump: :banana:

Tack så mycket alla :cry::love:

Hoppas, hoppas, hoppas!
Nästan färdig med ansökan, imorgon ska jag åka dit och lämna in den :):nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?