Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

På bara distriktet här:o. Tänkte ju inte på att vi gränsar till ett annat distrikt. I Skåne är det liksom bara Skåne:p.

Jag söker på "alla" och så en radie hur långt man kan tänka sig att åka.. jag har 15 mil på hopp och dressyr........ och 350 mil på fälttävlan :sneaky:

+fio

Har verkligen aldrig ens reflekterat över att man inte bara söker på distriktet man befinner sig i:o. Uppenbarligen ett Skånesyndrom:D.

Fast jag bor i Stockholm och det finns en hel del tävlingar här fick jag samma tips för att hitta något bra under sommaren. Och! Nu är jag och Z anmälda till ett meeting med en LB-cup! woop woop. Sommarens stora höjdpunkt!:D

Sen efter det får det bli LA, men i och med det ganska mediokra resultatet i söndags vill jag inte rida LA tre dagar i rad och tappa flyt.:meh:

Är det någon mer härifrån som ska till Gripens tävlingar i Aug?

Ungefär samma som att stockholmare (och faktiskt även blekingar O_o) inte uppger riktnummer i telefonnummer... :D

Själv tycker ja att alla lämpliga dressyrtävlingar ligger på dom helgerna jag jobbar! Funderar på om man skulle ta med sig skiftschemat på distriktets tävlingsterminsplaneringskväll och försöka få de lämpliga klubbarna att lägga sina tävlingar på mina fri helger ha ha ha

Då är det bra när man sitter med i tävlingssektionen på klubben så man ivf kan va med och styra våra tävlingar så gott det går ;)

Åh då skulle jag få se din fina "live"! :d

Det är en hel del från Stockholm som har anmält sig har jag sett så det är ganska få platser kvar i vissa klasser, vi är så vana att platserna tar slut direkt så folk "hänger på låset" för att få komma med. Kanske inte är så stressigt egentligen?

Och Traceys. (Hoppas jag inte har missat någon mer).

Tack till er också! :love:

Med tanke på de bilderna som ligger ute ifrån Danmark just nu så känns det rätt att jag har gett typ en miljon restriktioner till min goda vän som skall sälja min häst. Vilken fasa att se sin f d häst på sådana kort. Jag kan köpa en "ögonblicksbild", men här var det inte frågan om något ögonblick utan ett systematiskt djurplågeri. Alla kort var inte lika illa, men tillräckligt många i a f.
Det hjälper ju inte heller om man säljer till någon som rider sympatiskt om den personen har en tränare som är en idiot. Därför är ett av mina krav att personens tränare skall följa en viss linje, typ Klimkes (om man nu rider för någon tränare alltså). Måste vara rätt ovanligt att man vill veta vem en person rider för när man skall sälja, men just nu så känns det ännu mer befogat :crazy: Hela Sverige vimlar av okunniga tränare och elever som inte ifrågasätter vad det är de håller på med. Har "gurun" talat så måste det ju bara vara rätt... En häst är en komplex individuell helhet och inte en maskin. Visst finns det bra tränare, men de som inte behandlar hästarna på ett fair sätt är fler så det är klart att jag blir orolig. Önskar att jag slapp sälja, men jag har helt enkelt inget val.

Jag förstår dig! Och visst är tränaren viktig. Jag har själv precis brutit med en i trakten populär tränare därför att jag ansåg hennes metoder förkastliga. Det var "håll i tills hästen ger sig" som gällde för hela slanten. Om det inte funkar, spänn nosgrimman tills hästen inte kan öppna truten. Om det inte funkar, släng på en graman och dra ner huvet. Jag vägrade spänna nosgrimman och även att rida med graman, för jag tyckte inte att det var vägen framåt för oss. "Håll i-metoden" provade jag mot mina instinkter, vilket såg så illa ut att en kompis i stallet ingrep och frågade vad jag höll på med. Jag blev mest lättad eftersom det kändes så hemskt.

Hoppas du hittar en ny fantastisk matte eller husse till din ögonsten.

Jag gjorde också en sökning utanför mitt distrikt igår och *poff!* -massor med tävlingar :eek: Nu är iallafall jag och Calle anmälda till en LB den 4 juli ;) Blir Hotties tur nästa gång, troligtvis också en LB att starta med men min plan är att ta LA om inte alltför länge.

delvis kl
MEN -den satans ryggningen. Håller på att försöka lära henne rygga men då blir hon först :mad: sedan :rage::rage: -riktigt förbannad. Hur lär ni era att rygga? Hon är lätt att backa från marken så enklast blir nog att ta hjälp av någon från marken kanske..?

Jag har lärt min häst ryggning genom att först göra det från marken samtidigt som jag säger "backa". Sen har jag gjort samma sak från ryggen, med en medhjälpare på marken som har gjort på samma sätt som jag har gjort när jag ryggat honom från marken. Samtidigt har jag sagt backa. Det har räckt att prova ett par gånger under ett ridpass, sen behöver inte medhjälparen göra något alls, då räcker det med att jag säger backa, och gör vanlig ryggningshjälp. Sen har jag fortsatt använda röstkomandot i ett par veckor varje gång jag ryggar för att tillslut bara ge vanlig ryggningshjälp. Har gjort så på alla hästar jag lärt rygga, och det har funkat bra varje gång. :)

Tack! Det var bra exempel på sånt som jag tänkte på.

Mooi, jag brukar lätta av i sittbenen bara. Lutar mig lite framåt m a o. På en välriden häst så gör jag det så lite att det inte ens syns, på en outbildad häst kan man vara tvungen att överdriva ordentligt. Prova med att göra halt, rid framåt utan att öppna dörren framåt och ställ dig i fältsits så får du se... Sen är det bara att minska hjälperna allteftersom, det går fort när hästen väl har förstått vad det är man vill.

Senast ändrad:

Ston gillar inte att rygga:wtf: De blir verkligen skitsura..du kanske har missat att skicka in ansökningar?
a033.gif

:angel:

Men jag lärde min först från backen. Petade till henne på frambenen med ett spö och sa backa. Sen gjorde jag ungefär som Kryddan fast jag sa "backa". Funkade o nu ryggar hon utan problem.:)

Mooi, jag brukar lätta av i sittbenen bara. Lutar mig lite framåt m a o. På en välriden häst så gör jag det så lite att det inte ens syns, på en outbildad häst kan man vara tvungen att överdriva ordentligt. Prova med att göra halt, rid framåt utan att öppna dörren framåt och ställ dig i fältsits så får du se... Sen är det bara att minska hjälperna allteftersom, det går fort när hästen väl har förstått vad det är man vill.

Jag tänkte faktiskt på detta, kommer ihåg ryggningsdiskussionen som var för ett par månader sedan :)
Jag gjorde halt, "tänkte framåt", lättade i sitsen.. Fick till nåt steg iallafall. La även ner spöt på bogen och då backade hon nåt steg till. Men hon kunde lika gärna bli förbannad och lätta.
Från marken backar hon väldigt lätt för små direktiv (och utan att sura ihop) så får nog ta hjälp av någon som "för" henne bakåt medan jag utför hjälperna så att säga ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?