Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ston gillar inte att rygga:wtf: De blir verkligen skitsura..du kanske har missat att skicka in ansökningar?
a033.gif

Haha, vilken grym smiley -tänk att det är ett upprört fuxsto som pekar på ansökningen så har du precis hur det såg ut idag.

Det där med sittbenen har jag aldrig tänkt på, det måste testas med Wille! Ryggningen har alltid varit en av våra stötestenar där han stressat och kastat sig bakåt så snart jag gjort minsta lilla hjälp.

...då har jag lite nya tdb-problem. En av mina anmälningar bara delvis betald (endast ena klassen) för jag var långsam in med mer pengar eftersom jag först stod som reserv. Har funnits pengar på kontot i en vecka nu och det dras inte? Ska jag kontakta klubben för att betala?

kl

Det här med att få upp styrkan hos en dressyrhäst, vad anser ni är bäst då? Är det allsidig träning som uteritt och hoppning upptill eller ger rent dressyrarbete bäst effekt?

Min häst har ju blivit mycket starkare i vår och jag har mestadels ridit dressyr, fast hoppat lite också. Har försökt variera med uteritter men underlaget här är dåligt, stenhårda grusvägar med noll svikt :(

Hittade ett fält igår som passade lagom för lite intervallträning i galopp, hästen fick jobba ordentligt och jag tror hon är mör idag. Red i lite olika tempon. För att stärka rygg och bakdel som är det jag mest tänker på, vad är bäst egentligen? I mitt vardagliga dressyrarbete rider jag ganska mycket förvänd galopp och även mycket fattningar och övergångar.

Hoppar gör jag inte just nu eftersom jag är gravid och inte vill ramla av.

...då har jag lite nya tdb-problem. En av mina anmälningar bara delvis betald (endast ena klassen) för jag var långsam in med mer pengar eftersom jag först stod som reserv. Har funnits pengar på kontot i en vecka nu och det dras inte? Ska jag kontakta klubben för att betala?

Ja, kontakta klubben. Tror att de måste göra dra pengar "manuellt" från dig. Systemet i sig letar inte pengar i flera dagar.

Gissar att din anmälan står som obetald? Om så är fallet brukar klubbarna alltid dra några dagar innan tävlingen. Tror de väntar så länge som möjligt o drar alla obetalda samtidigt. Blir enklare än om de måste gå in varje dag o kolla vilka som har satt in pengar. :)
Du förlorar inte din plats i tävlingen men om du är orolig så kan du ju bara skicka ett mail till arrangörerna och fråga när det drar pengar.

Fast det är väl inte så konstigt om du stod som reserv i den ena klassen? När man står som reserv dras inte pengar för den klassen.. sen när man kommer in som ordinarie kommer dom dra pengar.. arrangören brukar göra en eller flera dragningar innan tävlingen.

Ah, ja men det har du förstås rätt i:). Tänkte att pengar drogs per automatik kanske när man kommer med i klassen. Men det verkar ju mer rimligt att de gör en dragning närmare tävlingsdagen för att få med alla eventuella reservers betalningar samtidigt.

Jag har ju aldrig tävlat ordentligt sen tdb har utvecklats, så känner mig lite förvirrad mest hela tiden:o. Men börjar faktiskt gilla det lite-trodde inte att det skulle hända:D. Equipe däremot måste jag säga att jag gillar! Onlineresultat och att protokollen ligger uppe också är riktigt bra.

Fast man vänjer sig efterhand hur det fungerar, du har ju precis kommit igång och tävlat igen så inte så konstigt att du blir osäker!

Är säker på att det kvittar var man rider, det är det man gör som betyder något. Och att underlaget är bra! Sen är det såklart trevligt att rida ut, men hästen blir ju inte starkare bara för att man rider utomhus. Däremot är det lättare att sträcka ut ordentligt om man har ett fint fält eller en fin travbana att rida på t e x. Jag tycker att det är viktigt att hästarna får sträcka ut också (i både trav och galopp) och inte bara ridas i ett långsammare tempo hela tiden. Men det går i en manege också i brist på annat. Att sätta styrka i dem gör man bäst igenom att plocka upp dem lite i formen och rida ihop dem ordentligt så att de pumpar fram med mycket energi som stannar kvar i hästen och inte läcker ut (fast mentalt avspända, lite uppspända måste man ha dem, men de får inte bli stressade).
Nackdelen med att rida ute mycket tycker jag är att många hästar inte vill jobba inomhus sen. Har haft några stycken som jag har ridit väldigt mycket ute och de har blivit helt hopplösa att trimma inne - om det inte har varit så att de skulle få hoppa, då har det minsann varit jättekul att vara inomhushäst :meh:

Såklart..vad trodde du? Jag brukar rida dressyr med hinder just för att motivera dom ..om man är på väg mot ett hinder passar jag på att utnyttja den bjudningen med att tex samla ihop lite extra eller nått annat jobbigt...jag slipper då en massa tjafs och åsikter! Räcker med bommar och cavalettis.

Jag känner inte alls igen det faktiskt . Har ridit ute på alla mina olika hästar i alla år innan vi hade ridhus . Lyx på den tiden var att jag faktiskt red i ridhus 2 ggr/vecka vintertid allt annat ute i ur och skur och toppen ridvägar osv . Många olika hästar och aldrig tyckte det arbete inomhus/på ridbana var tråkigt varför skulle de bli såna av uteridning öht ?:( fattar inte ?

Är ju som du säger vart man rider kvittar det är vad man gör som spelar roll . Gäller ju även det mentala och utan det byggs ingen styrka för är inte det mentala med så jobbar inte hästen som den ska .

Haha, vilken grym smiley -tänk att det är ett upprört fuxsto som pekar på ansökningen så har du precis hur det såg ut idag.

Såna vet jag precis hur dom resonerar ;) det ligger underkastelse i att rygga och sånt ägnar sej fuxston inte åt :eek:

Ok, tack för svaret.

Jag rider ju ganska mycket på ridbanan och har ibland lite dåligt samvete, men vissa årstider är det hopplöst att få till ett bra ridpass när man rider ut.

Jag har dock aldrig några problem med motorn när jag rider på ridbana, de är alltid pigga och framåt, kan även vara lite för laddade ;) så då gäller det för mig att försöka slappna av så att hästen är med mig. Jag kräver ganska mycket av hästen när jag rider så de brukar hålla sig vakna och alerta.

Ni andra som tränar/tävlar dressyr hur mycket rider ni ut? på hösten kan jag rida ut mycket då det är många vidsträckta fält men nu är det grusvägar som gäller. Stenhårda :meh:

Delvis Kl

Jag tycker att bara rida i ridhus som det kan bli vissa perioder pga is mm gör att hästen tappar lite entusiasm, medan att varva med att jobba ute oxå ger mer motivation och energi. Men det kan förstås bero på att jag tycker det är mördande tråkigt att inte kunna rida ut....;)

Mina hästar och jag har haft en tendens att gilla samma saker...:D

Såna vet jag precis hur dom resonerar ;) det ligger underkastelse i att rygga och sånt ägnar sej fuxston inte åt :eek:

Ninya instämmer till fullo, det är otroligt tråkigt och rent förolämpande att ägna sig åt sådant. Visserligen inte fux till det yttre, men helt klart på insidan :D (hon har faktiskt fuxanlag ;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?