Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja det gör jag med o med så många tummar så måste det ju gå vägen!

kl

feel: Här har du bilder på min Optimum II:

1011077_10151779782488313_695515873_n.jpg

1017261_10151779782368313_157040518_n.jpg

1006162_10151779782213313_1573678019_n.jpg

Åh, håller tummarna jag oxå! :bump::bump:

Novali01
Åh, den såg riktigt trevlig ut! Och lovande tom för en som jag med långa lårben :)

Vad är det för skillnad på den, jämfört med en vanlig Optimum?

Den är betydligt mjukare i sitsen än en vanlig men största skillnaden ska vara att den är utskuren för bogbladen så den ger riktigt bra bogfrihet. Bra för min häst som har stora bogblad. Kalvskinn i sitsen gör att man inte kanar runt även utan helskodda byxor. Enda sadeln med djupt säte som jag trivts i.

KL

Någon som har några bra tips för att lära en häst att INTE byta galopp? Hoppehästen jag rider har otroligt lätt för att byta, och hur mycket jag än tycker att jag belastar rätt sittben och rider i den förvända galoppen så har vi problem med att t o m rida de diagonalerna som ingår i LB:1 och 2 :o

Så fort man försöker göra något i galoppen som han inte förstår så byter han. Det är lite som att han mins att han har fått mycket beröm för det förut, så då kör han på det och hoppas på det bästa. Lite som när man lärt en hund vacker tass och sen kör den på det varje gång man försöker träna in nya kommandon.

Om det är till nån fördel så gör han väldigt FINA byten, men med tanke på att jag tränar honom för LB och inte MsvB så spelar ju inte det så stor roll just nu...

Kalvskinn har jag också på min Optimum, eller är det en II jag har då?
När jag beställde min så tog jag 2 cm extra fyllning i vulsterna. Man sitter som en smäck.

:)

Jag kan iofs ta kort på min, men var inne på Passier sida, och det är en Optimum II som jag har, har haft en vanligt Optimum på min andra häst, men den är här mycket skönare.

Ja, lägg in bild på din oxå :) gärna på båda modellerna :)

Den vanliga Optimumen är det ju ett vettigt pris på, men II:an är ju riktigt dyr och verkar inte finnas begagnade. :(

Ledsen om jag bara har massa sadelfrågor... men hur upplever ni den i storleken?
Jag har stl 38 i rumpa, men som sagt långa lår. stl 17" eller 17,5"?
Är sugen på att prova en, men vet inte hur "lätt" det kommer att bli att kunna göra det....

Min är måttad efter mig och hästen. Jag har 17 i sitsen och har nog större rumpa en dig. Har också ganska långa ben/lår.
Och den var dyyr, över 30 000.

Hade min andra Optimum till salu i över 7 mån. Fick den inte såld så med bedrövelse fick jag lämna in den som inbyte (för bara 9000)när jag köpte hoppsadel hos Passier.

Det är det som är så otroligt trist med Passier, de är inte värda någonting på begagnatmarknaden, ingen vill ha dem... Jag gillar Passier och förstår inte varför de är så svårsålda. Trevliga, lättinpassade sadlar som funkar på många olika typer av hästar. Min har passat på 9 av 10 hästar som vi lagt den på, förutom min häst såklart.

Tack! Hade verkligen velat provrida en sådan, har hittills inte hittat någon begagnad Optimum II... Men misstänker att det blir mycket sadel på min högryggade minihäst.

Lägg krutet på att bibehålla ställningen med innerhand hela tiden! Såna här hästar byter direkt om man tappar ställningen i en enda hundradels sekund. Sitsen är naturligtvis jätteviktig, men i slutänden handlar det om att hästen måste sitta i ett lätt karategrepp för att förhindra att den byter. Det ger sig sen när den har förstått att den bara skall byta för hjälperna och inte för att man byter varv eller liknande. Den gör ju bara det den tror är rätt just nu :)

Hur ser man på sadeln om det är en vanlig eller II:a?
Kan man se det på den där böjen som är vid bogbladen. Att om den finns är det en II:a, annars en vanlig. Eller finns den böjen på de vanliga oxå?

Åh, vad kul! Animokavajerna är ju helt underbara!! :D Har inte startat en tävling utan min trots utbudet i garderoben :)

Kl

Brukar rida barbacka och idag kom jag mig äntligen för att testa att ha schabrak och gjord. Och oj vilken oväntad effekt det gav :D Har en travdäckel så den fick det bli men eftersom hästen är för tjock för gjorden fick jag ta en dressyrgjord. Den har två spännen och däckeln bara ett på vardera sida. Så jag hade två lösa spännen som blev fina små bjällror vid fötterna. Hästen är rätt lat men idag var hon verkligen på hugget, blev jättetaggad av ljudet och gick bättre än någonsin!

Idag var hon så fin att jag lätt kunde köpt henne för summan ägaren vill ha. (som egentligen är ett rejält överpris)

knapplån

Åh är det normalt att få en massa knasiga depressionkänslor när man är gravid? Är ständigt trött, somnar hela tiden, ständigt illamående. Är så van att planera en massa roliga träningar och tävlingar vilket är mitt största intresse, och nu när man ska trappa ner försvinner all motivation.

Hur upplevde ni detta med graviditet, hästen. Hålla den kvar i god kondis etc? vad gjorde ni? Hur löste ni allt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?