Sv: Dressyrsnackis nr 8
*kl*
Ursäkta för långt inlägg, men behöver nog en liten omruskning av mitt huvud.
Har kommit till ett dilemma i val av stall. Min vän har ett stall med 2 boxar hemma hos sig. I fredags var hon tvungen att ta bort sin sällskapshäst, så i lördags flyttade jag dit min istället.
Och nu under sommaren kommer det funka kanon tror jag. Våra hästar verkar gilla varandras sällskap, vi har inte släppt ihop dem ännu, ska göra det på tisdag.
Men till hösten, vill jag stå kvar där då?
Mina alternativ:
1. Min väns stall.
Litet mysigt stall. Min vän och jag har väldigt lika åsikter om vår hästhållning, så troligtvis kommer vi kunna sköta det ganska bra. Och jag får i princip göra som jag vill, vi klarar oss själva sas.
Fina ridvägar, inte så många, men så man kan motionera hästen ordentligt.
Min vän sköter alla pass (eftersom hon bor vid stallet), och jag hjälper ju så klart till när hon jobbar extra på "fel" tider eller är iväg, men det sker ganska sällan.
Hästarna får vara ute länge. 8-20 kanske (lite osäker där). Det är gräshage, även om det bara är lite gräs.
Det finns en liten paddock ca 400 m från stallet, den är det en liten avgift på för att få låna.
Det blir en kallhyra på 700 kr (box inkl servicen). + mat och strö.
De får mat ca 3 ggr/dag. Småmaskigt hönät i hagen på morgonen.
2. Ridanläggningen
Min hästs "ordinarie" stall. Det är 2 stall á 30 boxar (ett privat, ett lektion). Här finns 2 ridhus, varav ett så gott som alltid är ledigt, iaf en bit av det (av 25x80m). Bra service men insläpp ingår inte (ev kommer det ingå till hösten, fortfarande osäkert). Helgjour ca 2-3 ggr /termin. Hjälpa till på tävlingar ca 2 ggr/termin tror jag. Stå i kiosk, osäker på hur ofta.
2500 inkl hösilage (kraftfoder och extra torv måste köpas till).
Leriga hagar. De är inte ute så länge, ca från kl 9 på vintertid. Men går ev att få tidigare om man lägger ut morgonmaten vid hagen. Ute tills man kommer och tar in dem. Men ca 16 på vintern. De får mat 4 ggr/dag.
Finns knappt några ridvägar. Bara någon skrittrunda. Ev kommer en bro att byggas nu i sommar så vi kommer över bäcken (ca 10 m bred), det sägs finnas lite ridvägar på andra sidan.
Mkt folk, många åsikter. Ibland funkar det kanon, ibland är man arg som ett bi.
Omklädningsrum/dusch/wc/pentry finns.
Kontrakt sep -maj, man måste alltså betala för dessa mån, även om man flyttar in i okt.
Mitt bekymmer, min häst har börjat tveka på lastningen. Vill ju vara säker på att han går in när jag ska iväg på träning. Jag jobbar 7.25 - 16.30 (+ 3 mils pendling ca 30-45 min/enkel väg) På vintern kommer det förmodligen bli svårt att hålla igång ridningen, min vän är ledig på fm, och rider då. Jag jobbar ju kontorstid och kommer bara kunna rida ut på helgerna, behöver alltså köra honom till ridhuset varje dag på veckodagarna om jag vill rida lite vettigt.
Egentligen vet jag väl vad som är mest klokt, men samtidigt så vill jag ju komma från allt stök och bök som kan vara på anläggningen. Hur hade ni tänkt? Jag har äntligen kommit igång med min träning, så det är viktigt för mig att kunna fortsätta träna för min dressyrtränare.
(kollar dessutom på hus, och ska kolla på en liten gård, men just nu känns det väldigt avlägset)