Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det verkar som att dom är det men jag hittar ändå inga tider. Kan jag räkna med typ 5 minuter per ekipage eller är det helt galet?
Jag har ingen koll alls känner jag.
Det är en lc en lb en la och en msv.

L:C klasserna brukar ta ca 5 min/ekipage. L:B och L:A beror helt på vilka program. De på kort bana ca 5-6 minuter, på lång bana 6-8 minuter. MSV 8 minuter ca.

*kl*

Här är ju som jag tidigare nämnt rätt ont om tävlingar:p. Idag poppade det uppe n ny tävling på tdb som matchade mina tidigare sökningar. Ett meeting där jag trodde att de åtminstone skulle ha L:A3. Inte så. Det närmsta L:A-klass de har är FEIs finalprogram för femåringa hästar. Det är typ L:A+ med lite mer samling. I normal bedömning hade jag inte tvekat att vara med-men det är väl i princip bara gångartsbedömning i en sån klass?

kl

Är så stolt över min fina medryttarhäst, under den senaste månaden känns det som hon utvecklats massor! Har haft henne som i princip min egen i snart ett år, men utvecklingen har gått rätt långsamt och inte alltid ens åt rätt håll.. Hon var väldigt lite riden, stel och oliksidig när jag började, dessutom har vi inte haft någon ridbana att rida på.

För några veckor sedan fick hon tänderna raspade och strax därefter togs bakskorna av pga. ihopsläpp på betet. För att spara hennes inte alltför bra hovar blir det nu mest dressyrträning i en hage. Och plötsligt så utvecklas vi varje pass! Dessutom har jag fått en riktigt arbetsvillig häst, vet inte alls varifrån det kommer! :d

Har bara en fundering, hon är väldigt svår att rida lätt på höger sittben, känns som hon tappar påskjutet då. Samtidigt puttar hon gärna över mig åt höger. Högergaloppen är också svår. Det känns bättre när jag får med mig vänstersidan ordentligt, så jag tror att det är vänster bak som hon inte vill ta i med. Finns det några bra övningar jag kan testa för att stärka henne?

Hon är kollad av vet, ua på böjprov för någon månad sedan. Haft ute kiro som hittat låsningar men jag har inte märkt någon stor skillnad efter behandling. Försöker därför nu med att rida henne mer liksidig. (Hade hon varit min egen hade jag velat utreda vidare, men nu är läget som det är..)

Om den är öppen för alla, alltså inte typ breeders-kval skulle jag säga att den döms som vanligt, alltså vad som står i programmet. De kanske bara vill använda ett program som många inte tänker på.

Står inget i proppen om att den skulle vara stängd. Får se om jag vågar rida den:p. I tidsprogrammet ligger den mellan en StG och Int IB:D!

Det är banne mig det enda jag saknar med Skåne - tillgången på tävlingar! Mina skånska klasskamrater på Hippologen hade aldrig hört talas om bortlottning innan vi diskuterade det i skolan. För oss i Mälardalen var det ju vardagsmat med bortlottningsbiljetter för ~15 år sen :D

Jag kom på en till sak! Sandjorden som går att spola av!! Här i Uppland har vi ju stenhård lerjord som verkligen sitter fast på hästen. Det är spola med hård stråle + skurborste som gäller för att få väck det :( Men jag förstår att det fanns många tegelbruk som nyttjade marken här omkring! :D

Och Fenestra.

Tack! Ja, det är min som är där. Tyvärr kommer jag inte att kunna rida mer, möjligen nån enstaka stillsam skogstur då, men inte mer än så. Det gör att jag inte kan behålla min häst utan måste sälja honom. Väldigt tråkigt.

Så fruktansvärt tråkigt, beklagar verkligen, kryddan :( . Känner så väldigt med dej!

Beklagar Kryddan. Livet är orättvist och jag kan knappt själv tänka tanken. Hoppas att du kan finna andra glädjeämnen i livet.

Feel, jag har köpt benskydd på ebay som har funkat bra. Visserligen är inte hållbarheten super och de är ganska slut efter ett år men o andra sidan är de inte så dyra heller, ca 500:- för fyra stycken
$(KGrHqV,!rUF!dOz4)13BQIQl8Z1,g~~60_12.JPG

Bara att gå in på ebay.uk och söka på dressage boots. annadressur har jag handlat av flera gånger och hon skickar alltid direkt efter att man har betalat.

Ska nog själv beställa nya nu när jag satt igång hästen igen.:)

Såna har jag också, dags för nya nu, men inga problem med sand mellan. Min är väldigt känslig för det och särskilt bak kommer det lätt in sand med neoprenskydd o liknande. Alternativet är att lägga luddig padd under skydden, men det är ju krångligare.

*KL

Jag är så glad just nu så jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Har nyligen kommit på att Ninya inte känns lika groteskt urholkad runt manken som för något år sedan. Igår tog jag nya nakenbilder på henne och...

Över: 2012 mars
Under: 2013 juni (igår)

kaumlrlek_zps8cbacf8a.jpg

:eek::love:
Visserligen väldigt olika ljus, men syns gör det ju i vilket fall...

Är sjukt överväldigad över att jag uppenbarligen gjort någon skillnad för henne, som dessutom SYNS i kroppen till slut.
Att jag dessutom igår red ett helt pass utan sadel på en öppen äng med okända hästar i hage intill och trafikerad väg och Ninya bara skötte sig helt strålande gör inte att jag är mindre glad över henne direkt :D Underbara monster :love:
Tänk att detta är samma häst som jag inte vågade sadla ensam och bävade inför varje långsida i paddocken eftersom hon ökade farten där (hade knappt ridit två år) - då jag började hyra henne första gången för nästan 5 år sedan :rofl:

Senast ändrad:

Tänk på mig då, har tre tävlingar i år som jag kan åka på... Tur jag klarade kvalen till msvb på första tävlingen annars hade jag känt enorm press :p Men vill ju få flyt och högre % i msvc men men...

*kl*
Nu har min gammelhäst skadat sig... Han är 18 år och har inte varit sjuk en enda dag i sitt liv, han har fått en skada på gaffelbandet och ordinerad vila i 6 veckor och sedan återbesök. Fan.

Har du mer än en häst, det hade jag missat. Hoppas han tillfrisknar så fort som möjligt :)

Kryddan, så hemskt tråkigt att läsa :( hoppas verkligen du mår så bra som du kan och att du hittar ett bra hem till din fina häst.

Tjoho, fick tipset idag att söka tävlingar i grannlänet, har inte haft en tanke på det innan:o. Hittade fem(!) passande tävlingar under hösten:banana:!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama