Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, mycket riktigt hittade jag en lus i manen på henne igår. Att man kan bli så glad över en insekt.
Ingen i svansen men massa bett.
Känns skönt att få en förklaring men trist att jag inte hade sinnesnärvaro nog att leta upp den på tävlingsdagen. Men vi har inte varit i närheten av skogen på en vecka så hade inte en tanke på älgfluga...
Usch och fy så de kan ställa till det! :nailbiting:

@villhöver Men fy vilken otäck upplevelse och vad konstigt med en så elak unghingst? Hur gamla är dom egentligen? Klart det inte är någons fel direkt men staketen kanske ska kollas lite extra i den hagen?
Hoppas Fille mår bra idag iaf.

@villhöver Men fy vilken otäck upplevelse och vad konstigt med en så elak unghingst? Hur gamla är dom egentligen? Klart det inte är någons fel direkt men staketen kanske ska kollas lite extra i den hagen?
Hoppas Fille mår bra idag iaf.

Den är två år. Jag trodde att det var treåringen när de ringde, för den börjar bli ordentligt hingstig nu och har börjat vakta vid ridbanan tex (har kastreringstid bokad), men det var en av tvååringarna. Treårshingsten stod kvar i hagen medan de andra fyra drog därifrån O_o
Fille går ihop med två hingstar, en ettåring och en tvååring och de funkar jättefint med varandra. Den som hoppade in till dem brydde sig inte alls om de andra hingstarna utan gav sig bara på Fille. Jätteotäckt och jag är glad att han klarade sig och inte fick något ben avsparkat, eller att det hade regnat och var halt, eller var fruset i marken...

Den är två år. Jag trodde att det var treåringen när de ringde, för den börjar bli ordentligt hingstig nu och har börjat vakta vid ridbanan tex (har kastreringstid bokad), men det var en av tvååringarna. Treårshingsten stod kvar i hagen medan de andra fyra drog därifrån O_o
Fille går ihop med två hingstar, en ettåring och en tvååring och de funkar jättefint med varandra. Den som hoppade in till dem brydde sig inte alls om de andra hingstarna utan gav sig bara på Fille. Jätteotäckt och jag är glad att han klarade sig och inte fick något ben avsparkat, eller att det hade regnat och var halt, eller var fruset i marken...
Vad underligt? Är den låg i rang o inte vågar ge sig på andra hingstar kanske? Oavsett så får dom ju verkligen kolla staketen nu för kommer den ut igen vet man ju inte vem den ger sig på.

Vad underligt? Är den låg i rang o inte vågar ge sig på andra hingstar kanske? Oavsett så får dom ju verkligen kolla staketen nu för kommer den ut igen vet man ju inte vem den ger sig på.

Tror inte den är så låg i rang, snarare tvärtom. Dock mycket känslig. Det knäcktes nån stolpe och så, så det var ingen kryprymning -men ja, strömmen behöver ses över på lösdriften. Fattar inte vad han skulle in där och göra men misstänker starkt att han inte skulle dit medvetet utan blev trängd och rädd när de försökte fånga honom och då sprängde tråden till Fille- och sen var cirkusen igång på riktigt.
Tanken är att hela gänget på 6st ska kastreras men treåringen står först i kön och där var det nog dags nästa vecka.

Igår började vår resa för att få bort ostkrokssitsen från mig på allvar.
Jag har ju haft ett par år av ont lite här och där från höft och uppåt (tack gode gud tog jag mitt förnuft till fånga och insåg att det inte ska vara så!). Dumt nog har jag också suttit med ett par utslitna stigbygelplattor och jag insåg i somras att jag blivit rädd för att sätta vikt i stigbyglarna för att det då kunde hända att jag halkade ur. :angel: Bättre sent än aldrig, eller hur? :nailbiting:
Det här mina vänner har varit en skitdålig kombo med en sadel som tippar mitt bäcken bakåt och skapar spänningar runt höften, så när jag provsatt nya sadeln förra tisdagen så rynkade utprovaren på ögonbrynen åt att jag icke kunde släppa ner mitt högerben ordentligt utan krampade upp. "Du är som två helt olika människor i dina kroppshalvor!"
Som tur är har jag gått till en fenomal medicinsk massageterapeut som börjat banka ut spänningarna runt höfterna. Jag har också letat upp övningar för stela höfter. Och minsann, det gav resultat. För på träningen igår sa tränaren (tillika sadelutprovaren) att jag såg ut som en och samma människa nu! :D:angel:
Det var väldigt kul att träna igen, men fy satan vad det kändes i musklerna att jag nu måste lära om hur jag faktiskt ska sitta. Men för första gången på länge så kunde jag rida ett helt pass utan att känna att jag domnade nånstans. :banana: Och inte hade jag ont nånstans efteråt heller. :bump:
Prince fick dessutom bättre galopp än på länge, som han då såklart inte orkade hålla lika länge. :p
När jag faktiskt hittat tillbaka lite mer i min kropp så kommer det nog bilder igen om det är nån som vill se.
Så länge får ni hålla tillgodo med godisråttan som tyckte att ett halvt kilo morötter inte kunde anses vara det godis han blivit lovad. :grin::love:
IMG_20200930_195011_352.webp

B2 växter ur den Prestige X-Helen dressyrsadeln vi köpte innan honom, på knappt 1-1,5 år. I våras var det då dags för en ny sadel, och vi höll på att få en hjärtattack när både vi och han föll för en helt ny Antares Tempo á 44’.

Men - han hade ju musklat på sig så mycket att det kunde väl vara dags nu med en lyxsadel, och en sån dyr sadel kan man ju ha hur länge som helst, för så dyra sadlar passar ju ”alltid” eller hur?

Ähh, nä. Får en häst ännu bättre plats i en sadel och börjar röra sig ännu bättre och större så musklar en häst tydligen på sig så mycket mer att den växer ur bommen på sin fina lyxsadel på knappt ett halvår. :arghh::meh: Yäy...

B2 växter ur den Prestige X-Helen dressyrsadeln vi köpte innan honom, på knappt 1-1,5 år. I våras var det då dags för en ny sadel, och vi höll på att få en hjärtattack när både vi och han föll för en helt ny Antares Tempo á 44’.

Men - han hade ju musklat på sig så mycket att det kunde väl vara dags nu med en lyxsadel, och en sån dyr sadel kan man ju ha hur länge som helst, för så dyra sadlar passar ju ”alltid” eller hur?

Ähh, nä. Får en häst ännu bättre plats i en sadel och börjar röra sig ännu bättre och större så musklar en häst tydligen på sig så mycket mer att den växer ur bommen på sin fina lyxsadel på knappt ett halvår. :arghh::meh: Yäy...
Gick inte Helenen att justera? Jag har en Helen i 34 och den är otroligt rymlig. En i 37 måste passa en ardenner😂. Antares däremot är verkligen inte rymliga och dessutom permanentstoppade.

Det där med sadlar är ju ett helt (stundtals rätt trist)kapitel för sig. Å andra sidan är det ju bara att le och vara glad över att djuret musklar sig så fint även om det svider att behöva hitta ny... Och förlora massa pengar.

Min nya häst kunde ha min 'gamla' Antarés och det var ju nästan så man trillade baklänges, för sån tur har man ju aldrig. Den ligger nästan bättre på denna än på hästen den gjordes till.
Får se hur länge det varar...

Gick inte Helenen att justera? Jag har en Helen i 34 och den är otroligt rymlig. En i 37 måste passa en ardenner😂. Antares däremot är verkligen inte rymliga och dessutom permanentstoppade.

Tyvärr inte! Det var en äldre modell och var svängd då och han behövde rak, eller om det var tvärtom... :o vi har älskat Antaresen så hoppas vi kan hitta något som passar honom som passar oss lika bra som den gjorde.

Det där med sadlar är ju ett helt (stundtals rätt trist)kapitel för sig. Å andra sidan är det ju bara att le och vara glad över att djuret musklar sig så fint även om det svider att behöva hitta ny... Och förlora massa pengar.

Min nya häst kunde ha min 'gamla' Antarés och det var ju nästan så man trillade baklänges, för sån tur har man ju aldrig. Den ligger nästan bättre på denna än på hästen den gjordes till.
Får se hur länge det varar...

Mhm! Nu har vi tur att Sadelmagasinet har så att man kan hyra sadeln några månader innan köp, och att jag just har sålt min lägenhet så att jag har en mellanskillnad att lägga om det behövs... men likväl jäkligt surt 😬

Detta är jag livrädd för skulle hända om jag kostade på oss en dyr sadel :nailbiting:

Detta är jag livrädd för skulle hända om jag kostade på oss en dyr sadel :nailbiting:
Det är oundvikligt. Man blir besatt av den perfekta känslan. Och den är alltid dyr i form av sadlar. Har man börjat med en dyr finns det inte så mkt att kompromissa med helt plötsligt. Det "ska" vara rätt läder, rätt bomvidd, mjuk sits i lagom bredd, ortspetsar som hästen gillar, osv osv. Det jobbiga är ju att när man hittat en sadel som passar ryttaren är det sällan hästen vill ha exakt samma.

Min lilla kille har bara 130 i täckesstorlek, så ytan där jag kan lägga på en sadel är typ som på en c-ponny. Det passar inte riktigt min längd på benen, så det var ju ett under att jag hittade något som passade ok, men vi ska sy om den lite till nästa säsong, han puttar bak den nu.

Det är oundvikligt. Man blir besatt av den perfekta känslan. Och den är alltid dyr i form av sadlar. Har man börjat med en dyr finns det inte så mkt att kompromissa med helt plötsligt. Det "ska" vara rätt läder, rätt bomvidd, mjuk sits i lagom bredd, ortspetsar som hästen gillar, osv osv. Det jobbiga är ju att när man hittat en sadel som passar ryttaren är det sällan hästen vill ha exakt samma.

Min lilla kille har bara 130 i täckesstorlek, så ytan där jag kan lägga på en sadel är typ som på en c-ponny. Det passar inte riktigt min längd på benen, så det var ju ett under att jag hittade något som passade ok, men vi ska sy om den lite till nästa säsong, han puttar bak den nu.
Jag rider just nu barbacka, då hästen inte tycker om nuvarande sadeln. Nu när jag vet hur fin hästen kan kännas, så kommer jag inte kompromissa med sadeln. De svårigheter vi hade i ridningen försvann med sadeln.

Men det verkar vara svårt att sälja sadel, sadeln jag har ligger i 20tkr klassen ny och är av ett ganska vanligt märke. 2-3år gammal. Haft den ute till försäljning i några månader och ingen är intresserad. Så hade det varit enkelt att sälja sadel, så kanske det inte hade varit lika stort motstånd

Har haft tur att mina hästar kan ha Albion. Då blir det inte så dyrt. :) Den är ju inte flashig med kalvskinn och en massa fina detaljer, men sitter bra på hästen och jag sitter bra i dem.

Red (äntligen) kurs i lördags. Min gamla tränare gör comeback ett par gånger under hösten. Så roligt! Fick hjälp med smådetaljer som t ex att sätta mig längre bak i sadeln och ta in höger armbåge. Började också nosa på lite byten.
Kul att träna vidare på egen hand med lite tips i bagaget.

Jag rider just nu barbacka, då hästen inte tycker om nuvarande sadeln. Nu när jag vet hur fin hästen kan kännas, så kommer jag inte kompromissa med sadeln. De svårigheter vi hade i ridningen försvann med sadeln.

Men det verkar vara svårt att sälja sadel, sadeln jag har ligger i 20tkr klassen ny och är av ett ganska vanligt märke. 2-3år gammal. Haft den ute till försäljning i några månader och ingen är intresserad. Så hade det varit enkelt att sälja sadel, så kanske det inte hade varit lika stort motstånd
Det är anledningen att jag uteslutande köper Prestige, Equipe, Childeric eller Amerigo. Mycket lättare att sälja beg och går att byta in. Har som mest tagit två veckor att sälja mina.

Din är ju rätt lik min där med, jättekort rygg och rör sig i uppförsbacke, jag hade med problem att alla sadlar halkade bak när han var 3-4 år, så jag red med antiskli-pad hela tiden. Men numera så har vi en Prestige Hippos som egentligen är för svängd för honom - fördelen med det är att ytan där den faktiskt ligger an mot ryggen blir kortare än vad den skulle vara på en motsvarande sadel med rak bom, samt att hans stora bogblad får mera plats och puttar inte bak sadeln.

Ren och skär tur att jag ens testade den här sadeln, jag fick den av en kompis som slutat med häst och chansade på att slänga på den dagen innan vi skulle åka till equiterapeauten, i fall att hans rygg skulle ta stryk av den. Men ryggen är numera kollad av 3 oberoende sedan jag började anväda sadeln (rider i den max 3 pass i veckan, oftast 2) och inte en tillstymmelse till att ha ont, han rör sig mycket bättre i den än i den utprovade Erreplus hoppsadeln, och jag sitter bra med! :love: Skönt att slippa köpa ännu en snordyr sadel, som min utprovare trodde jag skulle behöva...

Hans mamma var f.ö. en sådan som behövde byta sadel var 6. månad som unghäst, där gav jag upp och köpte en bomlös i slutet.

Kan det vara en effekt av Corona?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 906
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
4 586
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Tilly_85
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka