Här går det inte bra
. Vi har varit på återbesök med Frans och han har inte svarat alls på behandlingen på högerfram. Fortfarande strålbenshälta på det benet. Diskuterade med veterinären vad mer man kan göra och svaret var MR för att se exakt vad som är skadat, troligtvis ett ligament eller infästningen för djupa böjsenan. Därifrån kunde man eventuellt se om en lång vila kan hjälpa. Att behandla mer just nu var inte aktuellt då man tydligen bara kan spruta området mer eller mindre på ett sätt och detta kunde inte göras för ofta. 3 veckor var tydligen för tätt inpå. Med tanke på hur Frans beteende varit tror vi att skadan funnits i minst 3 år. Syns bara på liten volt på asfalt och visar genom ovilja i ridningen.
Vi har valt att inte göra MR. För mig är det skitsamma var skadan sitter om det inte gör att behandlingen drastiskt ändras. Jag vägrar ha honom i liten sjukhage i ett års tid om det skulle bli rekommendationen. Det är inget liv för en ung häst. Får vi däremot fatt i en lösdrift som inte blir allt för dyr kan jag tänka mig låta honom gå där ett år för att se om han kan självläka. Tyvärr ser det mörkt ut med dagens foderbrist.
Det känns skit att behöva ta bort en ung häst som har livet framför sig när han verkar tillsynes nöjd och smärtfri med att gå i hage. Däremot han går absolut inte att rida på! Och kommer troligen aldrig att göra. Men jag vill ju rida och tävla. Och jag har egentligen inte råd att ha honom kvar som prydnadshäst nu när jag ska köpa ny. Samtidigt som jag vill ge honom chansen. Jag känner mig verkligen som världens mest genom ruttna människa som tänker på pengar när det handlar om ett liv!