@sassiball Jag känner igen mig mycket i hur du känner, jag har kämpat i 1,5 år på att komma ner i sadeln och få ordning på sitsen igen. Det började med att jag hade ett riduppehåll på nästan 2 år och det var ännu längre sedan innan dess sen jag red ordentligt i en dressyrsadel och jag trodde helt enkelt att jag hade blivit gammal och stel. Innan varje pass så stretchade jag ut höftböjaren ordentligt, sedan efter att jag ridit fram och skulle börja sitta ner så fick jag släppa stigbyglarna och verkligen tvinga ner mig i sadeln, det gjorde ont ont inne i höften, men blev "bättre" efter en stund, domnade väl bort Sen kunde jag sitta hyfsat, men jag fick korrigera mig ofta och flytta fram mig i sadeln...
Hela den här tiden så har jag skylt på min egen kroppsliga oförmåga. Nu har jag köpt en ny sadel. Det är som natt och dag. Jag har inte haft ont en sekund. Det är inga problem att komma ner i sadeln. Jag behöver inte flytta fram mig i sadeln. Jag hamnar rätt från början.
Visst är det fortfarande en massa grejer att fila på med sitsen, men det är på en helt annan nivå nu!
Det som är den största skillnaden på de två sadlarna är att midjan är smalare på den nya och att sitpunkten är längre fram.
Jag tror det är svårt att förstå hur stor skillnad en sadel kan göra innan man har provat en som verkligen passar.