@GoLightly Be din tränare rida hästen regelbundet så ridningen blir kvar i honom sas. Då blir det mycket lättare för dig att hitta rätt också . Grattis och lycka till med pållen !!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen!
Såklart ni löser det tillsammans med en bra tränare! Ge det lite tid, få inte panik och Andas.
@GoLightly Be din tränare rida hästen regelbundet så ridningen blir kvar i honom sas. Då blir det mycket lättare för dig att hitta rätt också . Grattis och lycka till med pållen !!
Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.
Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?
Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.
Jo jag vet att jag inte ska ha knäslut Men lite har jag nog emellanåt tyvärr. Försöker jobba bort det. Särskilt i galoppen har jag märkt att jag har lite svårt att sitta avslappnat och verkligen komma ner i sadeln.Ja, knäslut ska du absolut inte ha. Tror inte att du ska tänka "vadslut" heller, om problemet är att du kniper. Att rida utan stigbyglar brukar vara toppen för att lära sig att "släppa benen" och komma ner i sadeln.
Hamnar du långt bak för att du kniper?Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.
Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?
Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.
Jo men så gör jag ofta. Den övningen är jättebra, att verkligen lyfta ut benen, det hjälper mig att hamna djupare i sadeln. Men av någon anledning hamnar jag ändå ofta lite långt bak i sadeln.Hamnar du långt bak för att du kniper?
Jag hade varken tänkt knäslut eller vadslut, snarare släppa benen helt och bara inverka när du faktiskt vill något. Kan vara bra att tänka typ ”ponnyspark” fast utan sparken, dvs släppa benen helt genom att lyfta dem (tänk liten ponnyunge som lyfter hela benen i försök att driva) och sen försöka bibehålla en avspänd känsla i benen där de kan ligga an men inte klämma eller driva.
Hamnar du alltså rätt först men sen åker bakåt eller hamnar du långt bak även när du lyfter ut och liksom lägger iordning benen?Jo men så gör jag ofta. Den övningen är jättebra, att verkligen lyfta ut benen, det hjälper mig att hamna djupare i sadeln. Men av någon anledning hamnar jag ändå ofta lite långt bak i sadeln.
Jag har också problem med armbågarna. Min tränare brukar säga att jag liksom ska pressa magen mot armbågarna, eller om det var tvärt om.. Armbågarna mot magen. Jag tycker det är väldigt hjälpsamt! Då får man in armbågarna med en bra vinkel utan att låsa fast sigJag tränade faktiskt just den här grejen ikväll. Jag slog två flugor i en smäll och red utan stigläder samtidigt som jag hade ett gummiband (täckesgjord) runt överarmarna för att förhindra raka armar. Jag var jättenoga med att lyfta ut benen med jämna mellanrum och jag tror det hjälpte. Just idag hamnade jag nog inte så ofta långt bak i sadeln. Maken var med och skulle ta några kort, tog mot ljuset och typ halva min kropp är med så det går inte att säga så mycket utifrån bilderna. Inte mer än att jag troligen behöver ett gummiband runt mina handleder också
När jag skulle duscha ikväll tyckte jag det kändes lite märkligt i häcken. Kollar i spegeln och jag är precis knallröd . Alltså min häck är inte van vid den här behandlingen.
Minns jag fel eller har vi pratat om längd på stigläder vid ett annat tillfälle?Bäckenvinkel, ja jag har nog lite korta höftböjare, brukar försöka stretcha dem men kunde bli flitigare på den punkten. Jag vet inte om jag lägger tyngdpunkten tokigt eller om jag tar lite spjärn? svårt att säga.
Jo men det har vi. Jag har ibland testat att länga stigläderna, men det slutar då bara med att stigbyglarna hänger löst på foten, jag trampar inte ner i dem när jag hamnar i nyparläge och drar upp benen. Tror det har att göra med att jag är väldigt ovig rent allmänt i höften. Har aldrig kunnat sitta i skräddarställning tex , kan inte ha mina ben på det viset.Minns jag fel eller har vi pratat om längd på stigläder vid ett annat tillfälle?
Tänker om det isf är en del i det hela, alltså att du inte kommer ner ordentligt.
Pressa magen mot armbågarna? det förstår jag inte hur hon menar ?Jag har också problem med armbågarna. Min tränare brukar säga att jag liksom ska pressa magen mot armbågarna, eller om det var tvärt om.. Armbågarna mot magen. Jag tycker det är väldigt hjälpsamt! Då får man in armbågarna med en bra vinkel utan att låsa fast sig
Ja det blir jag ofta.@sassiball Blir du framåttippad när du rider? Apropå det där med bäckenvinkel. Tänker att om man tippar lite framåt med bäcken/överlivet så är det nog lätt hänt att man glider bakåt i sadeln.
Träna avsuttet!Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.
Armbågarna ska ju vara intill kroppen och det blir ju intill sidorna av magen typ. Jagkan inte riktigt förklara, men det känns helt rätt när jag sitter och rider iafPressa magen mot armbågarna? det förstår jag inte hur hon menar ?
Fast så vig behöver man väl inte vara för att komma ner?Jo men det har vi. Jag har ibland testat att länga stigläderna, men det slutar då bara med att stigbyglarna hänger löst på foten, jag trampar inte ner i dem när jag hamnar i nyparläge och drar upp benen. Tror det har att göra med att jag är väldigt ovig rent allmänt i höften. Har aldrig kunnat sitta i skräddarställning tex , kan inte ha mina ben på det viset.