@Jerseyite För att få dispens i Sverige måste både häst och ryttare tävlat på den nivån de vill starta. Kan vara samma hos er för ryttaren har, otroligt nog, tävlat på den nivån rätt länge...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ryttaren gjorde fem starter 2013 i I-2 med ett danskt varmblod. Det märkliga är att hon dessförinnan hade noll godkända resultat i PSG eller I-1 så hur hon klev in i I-2 2013 är ett mysterium. Jag tror inte man kan leva på gamla kvalpoäng hur länge som helst.@Jerseyite För att få dispens i Sverige måste både häst och ryttare tävlat på den nivån de vill starta. Kan vara samma hos er för ryttaren har, otroligt nog, tävlat på den nivån rätt länge...
Nej, du är inte fördomsfull. Det är ju ryttare/ägare med pengar som ser till att tävlingarna arrangeras (särskilt i distrikt som Los Angeles-området där det är nästan bara extremt rika människor som rider dressyr - en generalisering, så klart, men med en stor nypa sanning). Som domare tänker du nog dig för både en och två gånger innan du ger en trea istället för en femma när det är personen som faktiskt betalar din lön som skumpar framåt längs medellinjen. Och det är ju hemskt.@Jerseyite Är jag fördomsfull om jag tror att det kan ha med pengar att göra att ryttaren råkat ramla mellan reglerna... Som sagt, pengar känns som det minsta problemet-den hästen har kostat en väldigt vacker slant.
Det beror på vilken liga/division man tillhör. Ryttaren ifråga är ju från Region 7 (Kalifornien och Oregon). Jag kan bara reglementet för Region 8 och 1 (andra sidan landet). Här måste du rida två test på över 62% för att a) kvala till regionsfinalerna och b) överhuvudtaget få gå upp en klass. Det måste dessutom vara för olika domare.
Jag TROR att i det här fallet har någon annan kvalat hästen. Det kommer inte upp några tävlingsresultat för hästen med en annan ryttare men inte alla resultat rapporteras (vår version av TDB är förfärligt dålig). Jag tror att om hästen har gått en hög klass med en annan ryttare kan man få dispens. Den här har ju gått i Aachen på 70% så den som satt i sekreteriatet klickade nog på grön knapp utan att ens tänka på saken. Det kan man väl göra i Sverige också? Få dispens, menar jag. Inte behövde väl Tinne kvala Paridon Magi till GP från lätt klass eftersom de båda hade resultat (med annan häst och annan ryttare) från GP?
Har faktiskt inte kollat på reglementet i år men blev riktigt nyfiken nu och tänker gräva lite över en kopp kaffe. Återkommer om jag hittar något nyttigt om kval till högre klasser.
Har för övrigt hittat väldigt intressant information om ryttaren som inte hör hemma på Bukefalos, men det finns verkligen ingen brist på pengar hos ryttaren, så argumentet "hon har kanske inte råd med träning, dressyr är så dyrt" går fetbort.
Falsterbo? Vår lilla som annars sover jättebra borta, hade inte legat alls natten mellan ankomst och start. Hon var jättetrött och orkade inte alls visa sig som hon brukar och på det spänning också såklart. Det enda som jag tror kan spelat in är ryttarfesterna med dunka dunka.. hon sover ju bra på Flyinge mfl ställen. Ingen stökig granne heller. Vi får se om hon kvalar i år och blir det samma visa så får vi skita i Falsterbo framöver..Jag är intresserad av hur de byggt upp kvalen, min häst skulle nog hellre dö än vara med där. Å andra sidan är det nog samma sak för honom..
Kan du pma?Hittade en video på ryttarens tränare. Det var inte vackert (hård ridning).
Fy fan att sådant här finns i vår sport.
Den finns inte kvar. Sedan igår har de tagit bort varenda video och inaktiverat Youtube-kontot, och verkar städa upp hemsidan och Facebook-kontona också. Tror de har fått massiv kritik och en massa hemska kommentarer så de försöker skydda sig.Kan du pma?
Den finns inte kvar. Sedan igår har de tagit bort varenda video och inaktiverat Youtube-kontot, och verkar städa upp hemsidan och Facebook-kontona också. Tror de har fått massiv kritik och en massa hemska kommentarer så de försöker skydda sig.
På tränaren J.A? Skumt.Jo den finns kvar. Jag pm ar @Fenestra
Hittade och är helt chockad, för tusan domare blås, blås för allt ni är värda! Den hör absolut inte hemma i dessa klasser, tom jag som rider på la-msv nivå hade presterat bättre.
En eloge till hästen!
Skulle oxå vilja se tränarens video.Jo den finns kvar. Jag pm ar @Fenestra
Nä, det är inte bara du Men det vete sjutton om jag har sett något som varit på riktigt denna astronomiska nivå av taskig ridning faktiskt.Är det verkligen bara jag som sett liknande i lägre klasser i Sverige?, för inte ska det spela någon roll vilken nivå det är?, eller får man skumpa, banka och dra i tygeln hur som bara klassen är lägre?