Ok, hittade en äldre artikel på hippson om forskning kring detta tillstånd, och tänkte att det kunde vara något sådant som gör att hästen accepterar en sådan grov ridning. Men då vet jag att det bara är ett inneord och har inget samband med denna välutbildade, extremt lydiga och accepterande häst. . Såg nu filmen med tidigare ryttaren och tänker att det är ännu mer otroligt att den trots allt försöker och försöker hela tiden. Undrar hur länge det håller?
Ju längre tid en häst gjort ngt, desto längre sitter merparten av det kvar.
Sen kan det ju vara så att tävlande ägare och ryttare lämnar hästen till någon duktigare som ska underhålla.
Inlärd hjälplöshet handlar om när hästar gett upp. De har testat gå emot och ger till slut upp. Man brukar se att de gått in i sig själva sas.
En eftergiven häst är utsatt. Det är ett förtroende de ger en och det bör man vara rädd om.
Det är lite det också som gör mig förbannad när folk köper fina och välutbildade hästar och tycker de ska rida mkt mer avancerat än vad de själva klarar. Spec när man kraftrider etc. För de hästarna är inte vana att gå i muskelförsvar och gå emot. Så de är mer oskyddade än dåligt ridna hästar som är vana att skydda sig mot klumpiga hjälper.
Men en eftergiven häst kan man få utan Rollkur och hårda metoder. Det skrivs en del nu på nätet om att alla som har eftergivna hästar kör Rollkur etc. Och att man måste kommit dit med hjälp av hårda metoder. Och att hästarna är hjälplösa.
Min häst hade följt handen ända in i bringan. Han är extremt mjuk och är skolad att inte göra motstånd. Det hade inte krävts någon styrka för att få honom att svara så.
Men han är inte lika bussig som hästen i klippet. Så när man ridit i sånt drag så länge som hon gör hade han nog sagt tack och godnatt.
Eftergift kommer ju från två håll.
Hon är inte eftergiven.
För att hästen ska vara eftergiven kan man ju inte själv sitta och dra som någon jäkla vattenskidåkare.