Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det lite sparlåga än, "stora" hästen fick laser och skrittas ett par dagar, fick öva på att gå i skrittmaskinen. Tog hjälp av en kompis att stå utanför och starta/stoppa och jag gick med henne runt. Hon tänkte inte ens gå in först och gav oss båda en blick som tydligt sa "Är ni inte riktigt kloka, det där kan inte vara sunt!" men gick snällt in sen. Lite spänd var hon men hon kommer nog lära sig fint!

Lillhingsten kommer hem om ca 3 veckor, jag är fortfarande helt inne på att kalla honom "fölet" och blev heeelt ställd när en bekant i stallet frågade "Ja men vad ska ni göra med hingsten nu då?" och tänkte typ "Va vem vad vilken hingst, jag har ju ingen hingst, vad pratar hon om?". Sen klickade det, haha.

Vi har backat et steg och fokuserar på att hon ska bli lite mer stabil i formen vilket kommer ganska naturligt när jag bliver bättre på att hålla ett jämnt stöd samt att rida lite mer aktivt. Väldigt basic undervisning i måndags, men både hästen och jag var svettiga när vi var färdiga ;)

Igår blev det vila då jag inte orkade mer efter att ha väntat på hovslagaren i nästan två timmar och idag tänkte jag ta mig samman och släpa fram lite bommar, om hästen nu inte har tappat en sko vill säga….

Visst känns det som att alla hästmänniskor har nån sorts inbyggd mekanism som gör att man under de där typ tre sommarveckorna HELT lyckas förtränga hur grönjävligt hemskt det är att ha häst under höst/vintern? "Åååh men det är ju så mysigt att pulsa i snön!" *spöregn från oktober till april*

Visst känns det som att alla hästmänniskor har nån sorts inbyggd mekanism som gör att man under de där typ tre sommarveckorna HELT lyckas förtränga hur grönjävligt hemskt det är att ha häst under höst/vintern? "Åååh men det är ju så mysigt att pulsa i snön!" *spöregn från oktober till april*
:D Jag tycker snö och kyla är mycket värre än 5 plusgrader och regn:angel:
/skåning

Men ärligt så är det nog "bara" december och framförallt januari jag tycker suger. Ny har vi ljust till 17.30 och vårfåglarna sjunger.

:D Jag tycker snö och kyla är mycket värre än 5 plusgrader och regn:angel:
/skåning

Men ärligt så är det nog "bara" december och framförallt januari jag tycker suger. Ny har vi ljust till 17.30 och vårfåglarna sjunger.
Haha five jag bestämma skulle det vara sommar (RIKTIG sommar) året om förutom typ två veckor runt jul med snö och klar himmel... Inget slask! Avskyr slask. Jag borde flytta till typ Spanien.

Jag som flyttat till skogen och har hästarna hemma, utan paddock lr ridhus eller en lastbar häst, har fått något att bita i. Från att alltid haft hästen inhyrd med så gott som fullservice med ridhus :p. Hästen har alltid varit igång hela vintern i alla år tack vare ridhus.
Men något man lärt sig uppskatta är MÅNLJUS! Helt galet vad månen lyser upp. En molnfri natt hade vi tom skuggor ute :D. Jag hade lätt kunnat rida ut en runda!
Men tack och lov har man bytt bort de leriga små fyrkanter till hage till stora gräshagar med träd och stock. Detta gör att jag kan ta en tur i skogen trots 2 v vila, utan en galen häst.

Jag har redan vårkänslor! Och har överlevt första vintern i skogen över förväntan! Men ibland undrar man vad fasen man håller på med :o.

Hela livet är ju hemskt på vintern! Hästarna är det enda som gör det värt att öht existera :p

Såna här dagar hade det varit döskönt att ha en häst uppstallad i ett inackorderingstall. Istället har jag fixat iordning åt 6 hästar, borstat unghästen och försöker repa energi till att rida ut min egen i ca 90 minuter som jag vet att hon behöver. I 5 plus och med hot om snöblandat regn... Behöver motivation känner jag.

Skrittade igår, 45min. Kändes som en evighet :rofl: Bytte tillbaka till oledat bett och hon är mycket nöjdare med det. Hon gillar de tredelade sprengerbetten också men tycker de är lite skarpa och hamnar galet bakom lod.

Lite sidvärts och variation av form och tempo. Testade även en kort trav och hon startade finfint.

Men allra först vägrade hon gå förbi "läskiga stället" :mad: Fick sitta av och halka runt på isen med henne på släp.

Satt upp från en sten sedan, premiär och det gick finfint (även att passera "läskiga stället".)

Igår hade Ida besök av hovslagaren, och då en helt ny eftersom min ordinarie skadat sig. Hovslagaren tyckte i alla fall att hon var väldigt snäll och väluppfostrad för att vara så ung (klart hon är! ;) :D ), vid petande i hovböldshålet så kom det faktiskt ut lite var och det kan ju förklara varför hon inte blivit ok än. Hon skoddes även på den foten och rörde sig nästintill fläckfritt i ridhuset sen, kunde ana liten ojämnhet ett steg då och då -jämfört mot jämnt halt för ett par dagar sen. PUUUH! Om det fortsätter såhär så kommer jag mig nog upp i sadeln till helgen :)

Så länge så rider jag lite på ponnyn och igår var han mjukare från början, men däremot bjöd han på ordentliga bockningar i galoppen sen och jag fick ta fram rumpklistret för att inte bli tvungen att bjuda på tårta ;) Förstår att det inte är lätt för ägaren, och det är en lurig sits -börjar han med henne så vågar hon inte fortsätta sen, och så blir det en ond cirkel. Men, jag kör igenom honom ikväll igen.

Idag har jag ridit på ridbanan helt ensam för första gången med unghästen och ÖVERLEVT :banana:

Plötsligt öppnar sig nya möjligheter i en annars ganska grå värld nu när jag inte längre har någon hovslagare och hästarna är påtvingat barfota på obestämd tid. På ridbanan går ju att rida som vanligt även utan skor :bump:

Han skötte sig bra idag, sköt lite rygg i första traven men tog en tillsägelse och gick sen fram fint :) Ska vara på banan imorgon igen för att befästa vårt nya revir.

Hur rider ni andra med era yngre hästar när underlaget på uteritterna endast tillåter skritt? Jag känner mig helt hemsk som behöver rida i ridhus 4 dagar i veckan för att helt enkelt kunna hålla igång. Det känns inte alls rätt mot lilla hästen. Dessutom går hon så himla bra att hon egentligen behöver rätt lite dressyrarbete utan egentligen mest hade behövt gå ute i skogen och fräsa runt:/.

Hur rider ni andra med era yngre hästar när underlaget på uteritterna endast tillåter skritt? Jag känner mig helt hemsk som behöver rida i ridhus 4 dagar i veckan för att helt enkelt kunna hålla igång. Det känns inte alls rätt mot lilla hästen. Dessutom går hon så himla bra att hon egentligen behöver rätt lite dressyrarbete utan egentligen mest hade behövt gå ute i skogen och fräsa runt:/.
Min fick vila, men det var förvisso planerat och föll väl in med is och snö. Nu ska han igång igen, snön är borta sen några veckor.
Jag måste köra till ridhus och vi har oftast kort vinter, så jag brukar kunna planera så för att slippa köra 3-4 dagar/vecka.

Jag försöker bege mig iväg på längre skritturer när det är usligt underlag någon gång i veckan.. Sen viker jag in på åkrar som man får rida på om det dyker upp nån lämplig där underlaget ibland är bättre.. Försöker också rida ut i skogen längs med stigar eller bara rakt ut ifall det är bra botten.. traska över stockar och annat som kommer i vår väg.. Är det riktigt illa så promenerar vi.. Sen i ridhuset försöker jag varva med dressyrarbete och bomarbete så att det inte blir "samma sak" hela tiden

Varva med löshoppning, tömkörning, markarbete med bommar och galoppintervaller? Ridhus blir tråkigt i längden men lite mindre tråkigt om man inte rider regelrätt dressyr varje gång iaf. :)

Går det inte att gå i terrängen? Det är ju perfekt styrekträning/koordination? variera ridningen i ridhuset, bommar/cavaletti, hoppning, dressyr, tömkörning, löslongering (om man får).

Foderhästen - som jag nu haft i ca 1,5 månader har en härlig energi och har även med lite lock och pock gått från att bara gå och stjärnkika till att kunna söka sig lite ner och ta lite stöd på bettet. Vi har varit mest ute i skogen och har provat nån liten galopp. Fattningarna känns inte riktigt som de sitter men det gäller nog att få in bakbenen under - hon har en stor bakärra som man behöver få med. Jag ser inte att det är helt omöjligt att sikta på en LC till början av sommaren :) - om jag nu ska behålla henne, tyvärr har ihopsläppet med mina andra två hästar inte gått så bra, ponnyn och foderhästen ställde sig och pucklade på varandra med bakhovarna - ponnyn är fortfarande oskodd så jag särade dem då det kändes lite orättvist. De har fått hälsa lite mer på varandra över staket och ska prova till helgen igen - denna gång ska jag även ta bort den tredje hästen som foderhästen troligen "försvarar". Med tanke på att jag har lösdrift så måste hästarna kunna samsas.

*knapp*

Idag kunde jag nästan simma ut till hagen för att hämta mitt Träsktroll...
Alltså Tack och Lov för täcken med helhals säger jag bara.
Jag brukar inte balla ur på vädret men nu alltså... Va? Vad Är det för Skit?!? Blä!
Tur att det gick bra på träningen och idag har jag och kuse gjort våra första byten på nästan två år och efter nästan tolv månaders igångsättning.
Varje dag som jag får sitta på hennes rygg är jag såå tacksam över.
Det sägs ju att man ska leva som om varje dag är den sista. Det gäller i alla fall för mig med hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 120
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 062
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 828
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar