Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 469
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skrev jag här för 15-20 år sedan 😅

@Fiador

Jo det kan man. Jag tror det är för att hon har ganska korta armar. Om hon ska ha dom lägre blir dom för raka.
Men hon rider ju med närmare 90 graders vinkel i armbågen i många moment? 45 grader eller ändå mindre borde väl räcka?

Delvis KL

Jag har fått lära mig att man låser underarmen där. Den som man ska ge till hästen och som tillhör den enligt FEI.

Prova själva, utan häst går bra. Låt armen hänga längs sidan och sen lyft upp den och sänk den igen. Känn skillnaden på olika grader.

Man kan lära av allt, även andras misstag/problem. Bortförklaringar är ingen bra skola.

Men hon rider ju med närmare 90 graders vinkel i armbågen i många moment? 45 grader eller ändå mindre borde väl räcka?

Delvis KL

Jag har fått lära mig att man låser underarmen där. Den som man ska ge till hästen och som tillhör den enligt FEI.

Prova själva, utan häst går bra. Låt armen hänga längs sidan och sen lyft upp den och sänk den igen. Känn skillnaden på olika grader.

Man kan lära av allt, även andras misstag/problem. Bortförklaringar är ingen bra skola.
Det gör hon väl inte?

Hon gör uppresande tygeltag ganska frekvent men inget ihållande.

Nu skickas det hot om förtalsåtal åt åtminstone en person som kommenterat spänningen på Ze La Vie på GHS framridning. Dressyren har verkligen hamnat i en hemskt märklig verklighet. Ryttarna rider runt i en form som överdomare utbildas i att den inte är tillåten. Folk kommenterar detta i sociala medier eftersom hela framridningen är filmad av arrangören. Ryttaren börjar jaga kritiker med hot om åtal genom fancy advokatbyrå.

HUR SKA DRESSYREN BLI BÄTTRE? Varför tar inte ryttarna ansvar??

Varför tar inte ÖD sitt ansvar? Ryttarna kommer ju fulrida så länge dom kommer undan med det.

Är samma på framhoppningarna i de högre klasserna där ryttarna " barrerar" hästarna så fort ÖD inte är på plats. Nu menar jag inte gammaldags barrering där man slår upp bommen eller använder käpp utan mer oschysst placerade bommar.

Hästarna kommer alltid få betala priset. Jag tror aldrig det kommer förekomma sport på hästens villkor faktiskt. Ju hårdare reglerna blir desto mer kommer hästarna preppas hemma bakom stängda dörrar.

Varför tar inte ÖD sitt ansvar? Ryttarna kommer ju fulrida så länge dom kommer undan med det.

Är samma på framhoppningarna i de högre klasserna där ryttarna " barrerar" hästarna så fort ÖD inte är på plats. Nu menar jag inte gammaldags barrering där man slår upp bommen eller använder käpp utan mer oschysst placerade bommar.

Hästarna kommer alltid få betala priset. Jag tror aldrig det kommer förekomma sport på hästens villkor faktiskt. Ju hårdare reglerna blir desto mer kommer hästarna preppas hemma bakom stängda dörrar.
Ja det undrar jag också. Det blev så ironiskt för min del eftersom jag samma dag som den här ridningen uppmärksammades var på öd-kurs och filmen om framridning noggrant påtalades att vi ska luta oss mot. Då handlar dessutom om betydligt färre minuter som är tillåtet att fulrida. Detta pågick i 25 minuter.

Nej inte vad jag vet, hon skrev att hon skulle starta säsongen lite senare eftersom hon börjar bli lite äldre men jag förstod det som att de satsar fullt ut iallafall
@fio Jag fattade det inte heller som att den är pensionerad, bara att den behövde vila upp sig efter senaste starten i höstas och att de är på gång tillbaka.

Jag anser det finns många orsaker och såklart fler än dessa:

Många överdomare stoltserar med att de "pratar ryttare tillrätta" och "informerar" ryttarna att de gör fel ( tar ryttare på högre vivå som ex). Och tror det räcker. Det gör det inte. Ryttarna säger ja tack och amen och öd är så nöjda,tänk vilken respekt de ändå inger, men ryttaren låtsas bara och gör om sedan.

Det finns en hierarki i öd toppen, och många andra öd på lägre nivå följer hur toppen gör, och gör inte toppen mer än "prata" med ryttarna så lär alla bara prata. Finns väl ingen ryttare som blivit avstängd än pga för hårt åtspänd nosgrimma? fast ryttarna i toppen-vissa- rider med det? Nej, säger öd utbildaren, man säger till. Det har ingen verkan.

Finns öd som är rädda för att säga till vissa ryttare som de vet har starka kontakter i förbundet. Och erfarna öd vet såklart att förbundet inte alltid menar vad de säger ska göras, en svår balansgång och då är det bättre att prata och fria.

Vad gäller det sista så vet jag 2 öd på hopptävling som blivit tillsagda på framhoppningen att hinder i ett fall byggts fel, i ett annat höjdes för högt, båda vände på ryggen och gick därifrån till den evigt välsignade parkeringen som man alltid kan passa på och slippa se annat.

• Gilla
Reactions: fio
Skulle det gå att anmäla ridningen till disciplinnämnden? Inte för att jag egentligen tror att de skulle döma ryttaren i fråga utan för att rikta uppmärksamhet mot ridningen.

Härligt väder idag och paddocken hade torkat upp så dagens pass blev utomhus vilket uppskattades av både häst och ryttare. Mindre uppskattat av mig var hur jäkla ont i höfter och allt annat som hänger ihop med dem just nu. Det blev ju riktigt bra ett tag när jag fick jobbat bort att jag satt och klämde för mycket, men nu var ju meningen att jag skulle inverkar lite mer igen och då börjar det direkt göra ont.

Passade på att filma när ljuset var bra. Tycker jag ser skillnad sen jag bytte tillbaka till tyglarna med vanliga spännen istället för snabbspännen. Svansen går lite mer än jag hade önskat i galoppen och hon var mindre självgående där än i fredags, däremot bjöd hon bra i traven. Vågar inte riktigt planera för nån tävling för då händer alltid nåt, men det hade varit kul att se om vi kunde förbättra oss lite i LB. LA tror jag inte riktigt vi tar oss till.

Härligt väder idag och paddocken hade torkat upp så dagens pass blev utomhus vilket uppskattades av både häst och ryttare. Mindre uppskattat av mig var hur jäkla ont i höfter och allt annat som hänger ihop med dem just nu. Det blev ju riktigt bra ett tag när jag fick jobbat bort att jag satt och klämde för mycket, men nu var ju meningen att jag skulle inverkar lite mer igen och då börjar det direkt göra ont.

Passade på att filma när ljuset var bra. Tycker jag ser skillnad sen jag bytte tillbaka till tyglarna med vanliga spännen istället för snabbspännen. Svansen går lite mer än jag hade önskat i galoppen och hon var mindre självgående där än i fredags, däremot bjöd hon bra i traven. Vågar inte riktigt planera för nån tävling för då händer alltid nåt, men det hade varit kul att se om vi kunde förbättra oss lite i LB. LA tror jag inte riktigt vi tar oss till.
Trevligt ekipage!

Traven såg väldigt fin ut :)

Traven såg väldigt fin ut :)

Tack. :) Ja, det har tagit några års omprogrammering av ridskoleridning men jag har äntligen slutat driva med sätet där och plötsligt slutade skänklarna att flaxa. Jag är inte där i galoppen än, men ibland lyckas jag med några godkända språng. Så nöjd med min väldigt petiga tränare. :)

Jag anser det finns många orsaker och såklart fler än dessa:

Många överdomare stoltserar med att de "pratar ryttare tillrätta" och "informerar" ryttarna att de gör fel ( tar ryttare på högre vivå som ex). Och tror det räcker. Det gör det inte. Ryttarna säger ja tack och amen och öd är så nöjda,tänk vilken respekt de ändå inger, men ryttaren låtsas bara och gör om sedan.

Det finns en hierarki i öd toppen, och många andra öd på lägre nivå följer hur toppen gör, och gör inte toppen mer än "prata" med ryttarna så lär alla bara prata. Finns väl ingen ryttare som blivit avstängd än pga för hårt åtspänd nosgrimma? fast ryttarna i toppen-vissa- rider med det? Nej, säger öd utbildaren, man säger till. Det har ingen verkan.

Finns öd som är rädda för att säga till vissa ryttare som de vet har starka kontakter i förbundet. Och erfarna öd vet såklart att förbundet inte alltid menar vad de säger ska göras, en svår balansgång och då är det bättre att prata och fria.

Vad gäller det sista så vet jag 2 öd på hopptävling som blivit tillsagda på framhoppningen att hinder i ett fall byggts fel, i ett annat höjdes för högt, båda vände på ryggen och gick därifrån till den evigt välsignade parkeringen som man alltid kan passa på och slippa se annat.

Jag tror dig. Är säkert så att de ÖD som är för hårda får klagomål från ryttarna till förbundet som då skiter ner sig och sen sorteras de bort.
"Min" ÖD bor på framhoppningen och framridningen i dressyren och säger alltid till. Men hon har varit i blåsväder några ggr oxå 🤣

Undrar hur det här filmningsförbudet ska efterlevas?
Screenshot_20240305_000407_Facebook.webp

Undrar hur det här filmningsförbudet ska efterlevas? Visa bifogad fil 140441
Oj, är inte det att ta två steg tillbaka ändå?
Efter allt som uppmärksammats så känns det mer som spiken i kistan.

En ska visa upp ett tävlingsprogram för hela världen men du k a n i n t e visa hur du förbereder dig inför det timmen innan?

Rids det normalt och schysst finns det ju inte tokigheter att visa upp för omvärlden heller, tänker jag..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
91 077
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
185
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 827
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka