Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Charlotte Dujardin med Alice and Kicking i GPn i Lier:

Jag blir så glad av att se sådan här ridning, och utbildning av häst, på högsta nivå. Det är inte alls perfekt, den samlade skritten är mystiskt kort fram (tror jag aldrig jag sett? Att de kan bli lite ”spansk skritt” av spänning har jag sett men denna blir kort och stampig fram av någon anledning? Ökade skritten ser ju bra ut) och den har inte riktigt färdiga piaffer och de har ett missförstånd i sista piaffen osv. Men trots missförstånd och att saker är lite svåra ännu ser hästen nöjd och glad ut, inte en massa skummande och svett utan den ser tillfreds ut med arbetsinsatsen liksom.

Vad tycker ni?

Jag tyckte också om Dujardins ritt! Hästen ser så trygg och tillfreds ut med att hitta balansen framåt genom hals och nacke utan att genast krypa ihop och gapa så fort det blir svårt och tungt. Som det bör vara när styrkan har fått utvecklas successivt utifrån hästens egna förutsättningar, harmoniskt och behagligt att titta på.

Jag får medge att Jovian ser bättre ut med Patrik och visst, det är en vacker häst på många sätt. Men jag kommer aldrig att känna någon entusiasm för dem som ekipage, lika lite som Werth/Wendy pga Helgstrandsamarbetet.

Tycker det ser bättre ut än tidigare, för båda (Kittel/Dujardin).

Kanske har kritiken fått lite effekt?

Varför håller Dujardin sina händer så högt? Ser ut som hon krampaktigt måste hålla händerna där? Och hästen får sig en "bump" i munnen varje steg. Ser inte trevligt och harmoniskt ut. Teknik går inte före harmoni. Även om det ser som hon har mjuknat något i händerna här.

Tycker det ser bättre ut än tidigare, för båda (Kittel/Dujardin).

Kanske har kritiken fått lite effekt?

Varför håller Dujardin sina händer så högt? Ser ut som hon krampaktigt måste hålla händerna där? Och hästen får sig en "bump" i munnen varje steg. Ser inte trevligt och harmoniskt ut. Teknik går inte före harmoni. Även om det ser som hon har mjuknat något i händerna här.
Jag tror CD kämpar och anstränger sig för att häst verkligen ska hålla sig uppe och framme. Tror faktiskt att kritikstormarna som varit hett effekt. För även om ryttarna själv säger att de "rider som de alltid gjort" så är dom också bara människor och blir naturligtvis påverkade. CD gjorde nog sina mjukaste ritter nånsin i mitt tycke.

Denna bilden är för mig perfektion!
Screenshot_20240303_144847_Facebook.webp

Vad gäller PK och Jovian ser hästen ut att trivas väldigt mycket bättre med Patrik. Sen behöver Patrik en annan sadel, ser ut som han rider I Andreas sadel och hittar inte sin balans där. GPn var fin, synd på takten I piafferna. I specialen måste nåt hänt i tredje travlängningen för i den kröp han ihop och det blev mycket spänning. Programmet började dock absolut fantastiskt och de låg på 83% innan dess.

Kollade Malins ritter också och Valbonne sa upp sig igen, denna gången in i ettorna. Zackson däremot såg fantastisk ut, fin form och väldigt lätt I alla rörelser. Hoppas mer på Z än V till OS. Om inte Franklin skulle kunna vara aktuell.

Det är naturligtvis lite kluvet på Helgstrandkopplingen med hästarna, men ja ja. Jag gillar PK på Jovian och Malin på Franklin.

Fina ponnyskrutt🧡🧡
Vi var till Enköping och tävlade idag, LA:3 och LA:5. Hon var så fin och kom tvåa i båda klasserna och det var många fina hästar med! 68 och 66%. Hjärtat🧡

En liten del av mig hoppas hon inte är 100% på besiktningen så hon blir kvar.
Men största delen vet att hon kommer få det så bra. Hon är värd att få glänsa där hon är som bäst och lära en ny ryttare allt hon kan. 🧡

Jag tror CD kämpar och anstränger sig för att häst verkligen ska hålla sig uppe och framme. Tror faktiskt att kritikstormarna som varit hett effekt. För även om ryttarna själv säger att de "rider som de alltid gjort" så är dom också bara människor och blir naturligtvis påverkade. CD gjorde nog sina mjukaste ritter nånsin i mitt tycke.

Denna bilden är för mig perfektion!
Visa bifogad fil 140319
Problemet då är bara att stångtygeln verkar neråt/inåt, dvs rakta motsatsen.

Annars håller jag med, en klar förbättring mot tidigare.

Vi var ute och startade tävlingssäsongen med drygt 67% i MSVB:2. Fille var väldigt taggad på framridningen och en del bus låg och bubblade under ytan 😅 Jättefin mot slutet dock!
Inne på banan så blev det lite spänt och han hittade på lite saker som extra byten på nya ställen och sånt :angel:
Var inte många starter, men ganska hårt motstånd med flera rutinerade hästar som gjorde MSV-debut för 10 år sen, startat St George, Intermédiarie osv. Jag är nöjd med ritten som första för säsongen - och debut i programmet, men det finns utrymme för förbättringar 🤪
IMG_4747.webp

Problemet då är bara att stångtygeln verkar neråt/inåt, dvs rakta motsatsen.

Annars håller jag med, en klar förbättring mot tidigare.
Jo fast hon för lillfingrarna framåt och vinklar handen så stången inverkar lite mindre. Har fått just det tipset på min som gärna blir kort och bakom, därför tänkte jag extra på det när hon red.

Nu skickas det hot om förtalsåtal åt åtminstone en person som kommenterat spänningen på Ze La Vie på GHS framridning. Dressyren har verkligen hamnat i en hemskt märklig verklighet. Ryttarna rider runt i en form som överdomare utbildas i att den inte är tillåten. Folk kommenterar detta i sociala medier eftersom hela framridningen är filmad av arrangören. Ryttaren börjar jaga kritiker med hot om åtal genom fancy advokatbyrå.

HUR SKA DRESSYREN BLI BÄTTRE? Varför tar inte ryttarna ansvar??

Starta insamling för att anlita en ännu mer fancy advokat åt individen som blivit hotad. En advokat som noggrant kan förklara för ryttaren ifråga att nå upp till fällande dom för åtal är svårt i Sverige och att allt smutsigt byk kommer dras upp och att det kan bli mycket dyrt indeed för ryttaren om hen förlorar och tvingas betala rättegångskostnader. Och hur som helst kommer stämpeln som hästmisshandlare att för alltid finnas kvar, nu i svart på vitt i en offentlig handling.

Vad gäller PK och Jovian ser hästen ut att trivas väldigt mycket bättre med Patrik. Sen behöver Patrik en annan sadel, ser ut som han rider I Andreas sadel och hittar inte sin balans där. GPn var fin, synd på takten I piafferna. I specialen måste nåt hänt i tredje travlängningen för i den kröp han ihop och det blev mycket spänning. Programmet började dock absolut fantastiskt och de låg på 83% innan dess.

Kollade Malins ritter också och Valbonne sa upp sig igen, denna gången in i ettorna. Zackson däremot såg fantastisk ut, fin form och väldigt lätt I alla rörelser. Hoppas mer på Z än V till OS. Om inte Franklin skulle kunna vara aktuell.

Det är naturligtvis lite kluvet på Helgstrandkopplingen med hästarna, men ja ja. Jag gillar PK på Jovian och Malin på Franklin.

Du tror på Malin som ett OS ekipage alltså?

Charlotte Dujardin med Alice and Kicking i GPn i Lier:

Jag blir så glad av att se sådan här ridning, och utbildning av häst, på högsta nivå. Det är inte alls perfekt, den samlade skritten är mystiskt kort fram (tror jag aldrig jag sett? Att de kan bli lite ”spansk skritt” av spänning har jag sett men denna blir kort och stampig fram av någon anledning? Ökade skritten ser ju bra ut) och den har inte riktigt färdiga piaffer och de har ett missförstånd i sista piaffen osv. Men trots missförstånd och att saker är lite svåra ännu ser hästen nöjd och glad ut, inte en massa skummande och svett utan den ser tillfreds ut med arbetsinsatsen liksom.

Vad tycker ni?
Den är dundermycket på framdelen i ”samlade” skritten. Den vänder halsen åt fel håll så att säga och trycker ner sig med underhalsen. Syns i fria skritten att den får som en grop i muskulaturen i halsens överlinje typ över bogen. Det är för att den inte lyfter halsbasen och är inget som bara skett nu under tävlingen när det syns i musklerna så. Utan att den lyfter halsbasen och välver sig åt rätt håll i alla kotor/muskulatur kan den inte lägga bogarna så att den blir bärigare.
Syns även i piaff och passage/traven öht främst.
Passagen och piaffen är inlärda så att hästen rycker upp benen och inte pushar upp från marken i passagen och lyfter in under mage med vinklat bäcken och vikt på bakkärran. IOM att den inte kommer upp med underhals/halsbasen så kan den inte lägga bogbladen och får frambenen för långt under sig och tappar bärighet i trav, piaff, passage tex.

Men jag är glad över att hon har mindre tryck i handen än tidigare. Och skönt att man inte dunkar och sparkar runt den i superspänning som ger mer stress etc(vilket hon ju inte brukar på samma sätt som en del andra).
Men visst vore det kul med en hand som är ännu känsligare än det här.

Jo fast hon för lillfingrarna framåt och vinklar handen så stången inverkar lite mindre. Har fått just det tipset på min som gärna blir kort och bakom, därför tänkte jag extra på det när hon red.
Och det kan man inte göra med handen längre ner?

Enklast är ju annars att länga stångtygeln. Det finns liksom ingen fixerad längd som man måste hålla.

Det skrev jag här för 15-20 år sedan 😅

@Fiador

Jo det kan man. Jag tror det är för att hon har ganska korta armar. Om hon ska ha dom lägre blir dom för raka.

Den hade jag också lärt mig :)
Tänker tygeln som en pinne som man ”petar fram” nosen med 😀 istället för ett snöre som man drar in nosen med 😎
Rätt bra tankeregel tycker jag, det blir en mer framåtverkande hand.

Det skrev jag här för 15-20 år sedan 😅

@Fiador

Jo det kan man. Jag tror det är för att hon har ganska korta armar. Om hon ska ha dom lägre blir dom för raka.
Och det tror jag med på!
Jag har också (relativt) korta armar och för att koppla på bålstödet och sitta upp med framåttänkande hand ända från skulderbladet så får jag handen lite högt. Trycker jag ned handen aktiveras överarmen och handen blir inte lika framåttänkande plus att axlarna åker ned och jag tappar bålstöd.

Sen ser jag aldrig lika bra ut som Dujardin ;) men jag gillar din förklaring, hon rider ju ganska likt Hester (av förklarliga skäl) och på honom ser man ju verkligen hållningen aktiverad men hans armar ”når ned” på ett annat sätt.
Kanske bara armlängds skillnad eller så finns det något mer som skiljer könen åt?

Du tror på Malin som ett OS ekipage alltså?
Yes, det är hon, Patrik, Juliette och Therese som är spetstrupp nu. Så tror verkligen att hon blir uttagen!

Lillfingrarna framåt är inget revolutionerande nytt förstås. Men ibland behöver en verkligen påminnas om saker en egentligen "vet".

• Gilla
Reactions: fio
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 065
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar