Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äh det är ju en surpitt som är bitter för att hen inte fick leasa honom, jäkla kaxig kommentar att komma med när man själv med nöd och näppe tar sig över godkänt i svår klass, ändå känner hen att hen skulle gjort jobbet bättre än AW. Det är skrattretande.@AW vilken vacker häst
Den kommentaren lös bara av avundsjuka.
Det är absolut inte synd om hästar som inte får visa sin "potential", hästar bryr sig inte om sånt.
(Sen verkar han ju väldigt väl och högt utbildad? Så fattar nog inte alls)
'inte fick en chans att visa upp sig' ???Med trasig kropp och trasigt huvud efter långvarig depression är det mentala en stor del för att orka. Jag har stora förhoppningar med min nya häst men har lärt mig att jag också behöver ha ganska mycket utrymme för att det finns dagar då det bara blir mockning och mat. Lägger då ofta lite tid på att titta på egna ridfilmer för att analysera, andra i liknande sits/har samma problem, tävlingar eller instruktionsfilmer. Det är inte lätt men blivit lättare
Sen finns det dagar då man bara vill gråta och aldrig mer gå utanför dörren. Idag är en sån dag, dessutom ska jag på vår första pay&ride med Eddie i morgon . I går la jag ut ett inlägg som delades av många bl.a. på en väns sida där hon fick kommentarerna nedan. Jag hade gärna sålt för fyra år sedan men hade precis haft två dåliga erfarenheter när han var hos andra ryttare, inte sugen på att göra det igen. Vad menar hon med att det är synd att han inte fick någon chans att visa upp sig? Hur dålig tycker hon/världen att jag är? Jag har massor att förbättra men ibland känns det som att fölet jag köpte tydligen utbildade sig själv och jag har bara hängt på hans talang.
Får samma vibbar även med nya hästen. Att jag från 3,5 år ålder när jag köpte honom, la ett års jobb från marken för att förbereda honom för att bli ridhäst verkar inte spela någon roll för den utveckling han gör nu. Alla hästar blir ju bättre när de blir äldre automatiskt...
Men det är nog bara min dåliga självkänsla som får mig att känna så här
Hur gör ni andra när ni mår kass?
Visa bifogad fil 140181
Jag tycker tonen på SoMe är hemsk!
Har aldrig varit så omotiverad med hästar som jag är nu. Det beror givetvis på att Myran varit skadad sen i höstas och igångsättningen varit lång och långsam, sen fick hon kolik 2 ggr på 2 månader (har aldrig haft kolik under de 8 åren jag haft henne) och allt känns så kämpigt. Det är liksom inte kul längre. Då har jag ändå en 3-åring som är ljuvlig och helt okomplicerad men inte ens det är kul.
Har filmat lite under igångsättningen och tyckt att hon ser ganska fin ut men vill inte lägga ut för hon går lite bakom lod. Filmat 3-åringen när jag tömkör men han gapar ibland, pga haft bett typ 10 ggr, så det vill man inte heller lägga ut.
Då har jag ändå privat insta och i princip bara folk jag känner eller folk från Buke som följer.
Läser i var och varannat inlägg på SoMe att domare är dumma i huvudet och inte kan någonting vilket gör att jag känner att sitta och döma för 225kr/tim på min fritid inte känns så kul som det gjort innan. Jag tycker också poängen är skeva i GP osv men det GÅR liksom inte att ha en normal konversation om det pga då är man hästmisshandlare eller liknande. Finns liksom inge rim och reson. De enda som hörs i debatten är ju de som skriker högst.
Ändå sjukt att Buke är det rimligaste stället just nu, så har det ju inte direkt alltid varit
Men är det så hårt på sociala medier, eller har du själv börjat ifrågasätta om du är okej med ”lite bakom lod” och ”gapande” och därför blir tveksam att lägga ut filmerna?
Jag vet egentligen inte hur läget är, och har rätt få följare (minst sagt) men jag tycker inte det är så rabiat stämning för amatörer på egenutbildad häst utan det är rätt schyssta kommentarer och snälla gillanden för att man förstår att ryttaren själv är nöjd och att det skett en utveckling liksom?
Åtminstone försöker iaf jag att fortsätta med mantrat ”man måste få rida dåligt, men man får inte vara elak” och försöker vara snäll Tror fler är som mig, eller hoppas iaf det
Jag har aldrig varit okej med bakom lod som arbetsform men är man inte bättre ryttare än vad man är så hamnar de ju där ibland även fast det inte är målet.
Är allergisk mot gapande men tycker det blir lite sinnessjukt att man inte ska våga lägga en film på en 3-åring som gapar ibland för att folk då ska tycka att man är djurplågare…..
Ingen har varit elak mot mig men så som det skrivs i vissa trådar så kan man ju inte undvika och reflektera över hur dålig man är själv som inte lyckas rida i perfekt form ens i arbetstrav.
Håller med @Fiorano att diskussionen måste finnas och något är definitivt fel i dressyrvärlden.
Tittade på dressyren från Göteborg i efterhand och det är skrämmande hur långt ifrån verkligheten BJ verkar vara i intervjuerna. Vet inte om någon har sett tömkörningsfilmerna som han har på Ridesum, de är inte kul att titta på... Jag förstår att debatten kan bli polariserad när en förbundskapten inte verkar förstå kritiken alls.
Sorgligt. Inte konstigt att förändringar är sega.Jag har sett det live. Mkt pisk och tvång där. Nä han lever kvar på stenåldern typ. Fattar inte dom som låter honom tömköra deras hästar och dessutom betalar för det och som tränar för honom. Helt opedagogisk och utan logik som inte leder någonstans.
Men fy vilken elak kommentar. jag tror faktiskt hästen inte bryr sig ett skit om att bli uppvisad på tävlingar eller vad den personen pratar om. Dom bryr sig om att man tar hand om dom, tillgodoser deres behov och ser till att dom mår bra. Jag ser tyvärr en del hästar som far illa, inte får veterinär vård eller tillräckligt med foder eller ens vatten i hagen. Det är en helt annan femma. Varför skulle du leasa din häst till den personen? Låter som avundsjuka i min värld. Ta inte åt dig en sådan idiot.Med trasig kropp och trasigt huvud efter långvarig depression är det mentala en stor del för att orka. Jag har stora förhoppningar med min nya häst men har lärt mig att jag också behöver ha ganska mycket utrymme för att det finns dagar då det bara blir mockning och mat. Lägger då ofta lite tid på att titta på egna ridfilmer för att analysera, andra i liknande sits/har samma problem, tävlingar eller instruktionsfilmer. Det är inte lätt men blivit lättare
Sen finns det dagar då man bara vill gråta och aldrig mer gå utanför dörren. Idag är en sån dag, dessutom ska jag på vår första pay&ride med Eddie i morgon . I går la jag ut ett inlägg som delades av många bl.a. på en väns sida där hon fick kommentarerna nedan. Jag hade gärna sålt för fyra år sedan men hade precis haft två dåliga erfarenheter när han var hos andra ryttare, inte sugen på att göra det igen. Vad menar hon med att det är synd att han inte fick någon chans att visa upp sig? Hur dålig tycker hon/världen att jag är? Jag har massor att förbättra men ibland känns det som att fölet jag köpte tydligen utbildade sig själv och jag har bara hängt på hans talang.
Får samma vibbar även med nya hästen. Att jag från 3,5 år ålder när jag köpte honom, la ett års jobb från marken för att förbereda honom för att bli ridhäst verkar inte spela någon roll för den utveckling han gör nu. Alla hästar blir ju bättre när de blir äldre automatiskt...
Men det är nog bara min dåliga självkänsla som får mig att känna så här
Hur gör ni andra när ni mår kass?
Visa bifogad fil 140181
Jag tycker du är ett föredöme för mjuk ridning och jag följer dig på instagram eftersom du inspirerar, speciellt nu med en mer annorlunda ras än just varmblodig, men har också varit imponerad över att Luxus fått vara just häst och inte maskinFöljer Buke mycket men skriver inte så ofta, tack så mycket för alla snälla kommentarer och inlägg som också visar på väldigt mycket förståelse!
När det gäller sociala medier har jag lagt ner helt kring Luxus för massor av år sedan men gör ett nytt försök med Eddie på Instagram. Delar självklart det jag är nöjd med men också processen, när det inte ser perfekt ut men försöker då att skriva hur jag tänker. Det är det jag själv vill se och ta del av! Det blir lite kort och bakom eller stökigt ibland men då vill jag veta att ryttaren är medveten och hur hen tänker för att lösa utbildningen framåt.
Tittade på dressyren från Göteborg i efterhand och det är skrämmande hur långt ifrån verkligheten BJ verkar vara i intervjuerna. Vet inte om någon har sett tömkörningsfilmerna som han har på Ridesum, de är inte kul att titta på... Jag förstår att debatten kan bli polariserad när en förbundskapten inte verkar förstå kritiken alls.
Själv tycker jag att det är jätteroligt att tävla och har hingstar som ibland behöver ha tydliga ramar men strävar alltid efter att allt jag gör med mina hästar går att visa upp utan någon extra förklaring. Lyckas inte alltid fullt ut men jag tycker att det är ett bra/rimligt mål för alla som håller på med hästar.
Charlotte Dujardin med Alice and Kicking i GPn i Lier:
Jag blir så glad av att se sådan här ridning, och utbildning av häst, på högsta nivå. Det är inte alls perfekt, den samlade skritten är mystiskt kort fram (tror jag aldrig jag sett? Att de kan bli lite ”spansk skritt” av spänning har jag sett men denna blir kort och stampig fram av någon anledning? Ökade skritten ser ju bra ut) och den har inte riktigt färdiga piaffer och de har ett missförstånd i sista piaffen osv. Men trots missförstånd och att saker är lite svåra ännu ser hästen nöjd och glad ut, inte en massa skummande och svett utan den ser tillfreds ut med arbetsinsatsen liksom.
Vad tycker ni?
Ska väl skriva något om Patriks ritt medPatrik Kittel och Jovian på samma tävling: