Tänkte skriva ett litet officiellt tack till
@tuaphua för tipsen om både trängande tygeltag och att rida Zacke långsammare så bakbenen hinner med
. Detta tvärtom tänk börjar redan göra skillnad
. Högerbytena börjar faktiskt fungera och i båda senaste starterna har vi gjort ett rent högerbyte i varje program! Böjningen är bättre i slutorna också. Känner mig så trygg också att rida på detta sättet, detta är lugnare när jag inte ska jaga igång bakbenen och Zacke är verkligen mycket mer nöjd. Ser fram mot en vinter där vi ska utveckla det här ännu mer och förhoppningsvis få ut halsen på köpet också!
Tack, vad gulligt av dig!
Och vad kul att det känns bra!
Det brukar snabbt ge resultat! Det handlar ju egentligen mest om att hjälpa hästen hålla balansen med minimalt med hjälper så att den kan vara lösgjord och hjälperna korrekt kan gå igenom.
För mig så är hästen inte mottaglig för utbildning om den inte är lösgjord och i balans. Och jag sätter inte i mer energi på bekostnad av lösgjordheten. Kan man rida slutor, rakt fram, i korrekt i balans och lösgjort och göra övergångar mellan dem med bibehållen balans och lösgjordhet brukar byten vara hyfsat enkelt.
Men att känna om hästen är i balans, lösgjord etc kan ju vara svårt. Gasar man på får man lätt en falsk känsla av balans. Det blir mer kraftridning och man får inte riktigt samma lyhördhet eller förmåga att påverka.
Tror absolut du får ut halsen mer när han inte håller balansen i den/spänner sig/pinnar iväg etc. Sen kan man ju gradvis öka på energin mer och mer med bibehållen balans och lösgjordhet.
De jag lärt mig systemet av tänker lite att man har den häst man har och arbetar med den på ett individuellt plan. Det gör ju alla tränare. Men med mer hjälper för olika kroppsdelar kan man enklare hjälpa hästar med sämre förutsättningar. De har många som när de började för dem inte alls var skolade och kom med sin mindre begåvade/flotta häst, jag var en av dem.
Men genom systemet så kan även de med rätt lite talang, på häst med svårigheter etc stadigt utvecklas och väldiga många når svårklassrörelser på hästar som folk mer tänk skulle funka som turhäst eller på mackan typ. Det är himla fint att se!
Finns oändligt mycket hjälper, övningar, utbildningstrappor etc som tyvärr försvunnit från Svensk ridning som gynnar typ alla hästar. Att också ta det i träns avsuttet skulle nog många gynnas av att lära sig.