Dressyrskydd

Sv: Dressyrskydd

Vilka Eskadron kör du på då?

Dom heter Allround. Själva PVC ytterskalet har gått sönder på insidan där hon lår sig. Detta hände alltså efter en veckas användning. Välsittande och bra skydd annars, förutom det och att hästen får skav av dom.

Jag tvättar mina Jacson skydd i 40 grader och dom blir rena och fina, även resåren:)

Lite OT kanske men det förvånar mig (konstigt nog?) att så många dressyrryttare använder benskydd, eller som minst lindar.

Ni som använder benskydd, är det av någon specifik anledning (kuse med dålig koll på benen, stryker sig osv)? Och ni som lindar benen, är det för stötdämpning vid ev. slag eller som stöd för benen?

Lite OT kanske men det förvånar mig (konstigt nog?) att så många dressyrryttare använder benskydd, eller som minst lindar.

Ni som använder benskydd, är det av någon specifik anledning (kuse med dålig koll på benen, stryker sig osv)? Och ni som lindar benen, är det för stötdämpning vid ev. slag eller som stöd för benen?

Jag skulle aldrig rida en skodd häst utan benskydd eller lindor. Det är så lätt att dom slår sig och gör sig illa. Vad är det för konstigt med att man är rädd om sin häst?

Inget konstigt egentligen. Jag har bara så otroligt sällan varit med om att de huggit sig eller dylikt under dressyr, däremot hoppning och uteritter.
I början när jag rider en ny häst har jag i princip alltid lindor eller benskydd, men med tiden när man märker att det inte händer något så brukar de åka av pga ren lathet... :o (har däremot varit med om en "olycka" orsakat av benskyddet) sen är det kanske lite skillnad på vad man ska göra och hur man rider.

Ja, självklart beror det på hur man rider sin häst och hur hästen är. Vissa hästar är väldigt "sprattliga" och vissa är väldigt täta och behöver skydd därför.

Själv har jag alltid skydd på för säkerhets skull.

Jag har alltid skydd runt om för att min häst stryker sig... har även boots då hon ibland trampar sig.
Även om jag inte visste detta skulle jag rida med skydd, billig försäkran för hästens ben.

Nu har jag användt mina Jacson några gånger och jag måste säga att passformen på JHL är mkt bättre! och de verkar skönare också, får nog bli sådana nästa gång, fast att de är så jäkla dyra.

Jag har alltid skydd runt om för att min häst stryker sig... har även boots då hon ibland trampar sig.
Även om jag inte visste detta skulle jag rida med skydd, billig försäkran för hästens ben.

Samtidigt så finns ju risken att hästar som alltid har skydd vid träning blir mindre försiktiga med sina ben.. Går det så långt att man måste ha benskydd i hagen skulle jag bli knäpp! :D
Men prioriteringarna är ju olika.

Jacsondamasker med ludd. Inte de bästa till min häst kanske, har bara på ett par pass slitit rätt mycket så de gått sönder.

Varför inte bara sånna här enkla :D
Här är dem iof JÄTTESMUTSIGA :o.

Globus för 99:-/par och de sitter himla bra!

benskydd.jpg

Tack!
Ska kolla upp dom, vet du någon som säljer sånna?

Ser ju ut att sitta bra också. :)

Jag har sådana från globus också, bra ooch så men de med ludd under är snyggare, sen har min nya häst slitit upp dessa nu... *suck*

är inte dom väldigt klena?? har sett liknande modeller och dom kändes sladdriga och tunna... känns inte som dom ger något vidare skydd...

Nej de har varit jättebra om man har normala hästar, dock har min nya häst tagit isönder dem på insidan men det för att han är så fruktansvärt tät mellan bakbenen så han slår i ( Han går på samma spår med båda bakbenen när han galopperar...:angel:)

De såg bra ut, vad kostar Shires?

Hehe ja det kan va problematisk..... :p

Dom kostar 150-200kr paret. Väldigt nöjd med mina, har förbrukat en hel del genom åren. Dom sitter väldigt bra på plats, skyddar hela benet och är mjuka för hästen.

Min häst brukar klä av sig (och ha sönder..) alla skydd i hagen förutom lindor, men dessa är godkända. :D

Liknande trådar

Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 633
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
392
Senast: co-SMAD4
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 287
Senast: Lyan
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka