Dressyrsadlars midjor och tyngdpunkt.

M

Molly80

Jag undrar om det här med sadlars midjor.

Kan ni ge exempel på dressrsadlar som har smala resp. breda midjor? Visst är allting relativt, men om många som anser sig kunna mycket om sadlar, eller har ridit i många olika, vill vara med och svara så kanske ni kan komma överens!

Vad är det som avgör om man passar i sadel med smal/bred midja? Alltså, smaken kanske. Men mer? Hur man ser ut själv i kroppen? Hur hästen rör sig?

Och sen undrar jag om ni kan ge exempel på dressyrsadlar som har tyngdpunkten långt fram? Jag tror jag skulle trivas i en sådan, det skulle bli mer naturligt att sträcka ut framsidan av kroppen för mig.

Nån som vill hjälpa?

Sv: Dressyrsadlars midjor och tyngdpunkt.

Vida:

Griffin
Crown
Globus (gränsfall)
Vissa tycker Prestige
Många bomlösa

mf.

Jag kan rent anatomiskt inte rida i sadlar med för bred midja. Får nackproblem och ryggproblem + väldigt ont i ljumskarna.

Men jag kan heller inte rida i en sadel med smal midja eftersom jag är van att hela tiden rida i sadlar som är gränsfall för mig :p

Det är en smaksak och anatomisk fråga. Jag är bred över höfterna men har ändå problem, min pinnsmala kompis älskar breda midjor så det har heller inte med det att göra.

Sadlar som har tyngdpunkt långt fram:

Prestige
Globus Crincle
Amerigo

mm

albion är väldigt breda i midjan. passier är smalare.
childeric är väldigt smal. prestige tycker jag är lite mittemellan, och där beror det även en del på vilken modell man har.

sen är det så att hur midjan upplevs beror MKT på hästen sadeln ligger på!! jag har två av helt olika modell som har samma bomvidd och där känns det verkligen hur mkt hästens ryggform gör. den ena har väldigt rund och platt rygg och är liten, den andra är stooor med mer A-form. samma sadel upplevs betydligt bredare att sitta i på lillen..

man kan säga som tumregel att italienska sadlar oftast har tyngpunkten långt fram, medan tyska och engelska har den långt bak!

Det där håller jag verkligen med om, att ryggen "gör" sadlarna olika breda. När jag rider min ponny med min childeric så känns det som att sitta i spagat :p men lägger jag den på någon annan häst så känns det inte alls likadant.

ex som jag kommer spontant är
smal midja: Kentaur, Kieffer, Passier, Stübben, Jaguar
bredare midga: Griffin, Morris and Nolan,

Generellt kan man säga att engelska sadlar brukar ha rätt så bred midja, tyska sadlar har smal midja och italienska/franska brukar vara nånstans mittimellan. Men sen finns det ju givetvis engelska sadlar med smal midja, och tyska sadlar med bred midja.
Några ex på märken med bredare midja:
FB, Albion, Crown, Globus, Griffin, CB

Smalare midja:
Passier, Stubben, Prestige, Jensen, Karl Niedersüss, Zaldi, Lemetex, M&N

Men det är inte bara midjans bredd som påverkar hur vi upplever sadeln, det är hela bommen som påverkar och vilken häst den ligger på. Jag brukar gilla sadlar med lite bredare midja på normalbyggda hästar, ex Frank Baines. County har däremot på en del ställen smalare midja, men är bredare "längre ner" och de kan jag inte ens sitta i i 5 minuter utan att ha ont i hela bäckenet.
På bredare hästar föredrar jag däremot en riktigt smal midja, för sadeln kommer ändå kännas bredare när den ligger på en bred häst.

Vad som påverkar anatomiskt kan jag inte svara på exakt, det jag vet är att sittben och bäckenets form påverkar en hel del (sen kan det ju finnas mer som är avgörande).
T.ex. har du sittbenen placerade/utformade på ett visst sätt så hamnar du på ett visst sätt i en del sadlar, och hamnar med största sannolikhet annorlunda i sadeln än vad någon annan gör med en annan form och placering på sittbenen. Luddigt förklarat men hoppas du fattar...
Dvs, även om du vet med dig att du gillar en viss bredd på sadelns midja så påverkar dina sittben och tyngdpunkten i sadelns säte var i sadeln du hamnar, och då upplever du sadelns midja annorlunda beroende på var i sadeln du hamnar.

Italienska och franska sadlar brukar ha tyngdpunkten längre fram i sätet. Även vissa engelska märken har det (t.ex. M&N) men det är inte lika vanligt och de har oftast inte tyngdpunkten lika långt fram som italienska märken (ex som Equipe har).

County har däremot på en del ställen smalare midja, men är bredare "längre ner" och de kan jag inte ens sitta i i 5 minuter utan att ha ont i hela bäckenet.

Hur känns det att ha ont i bäckenet? Vart sitter smärtan liksom? Ljumskar? Sidan av skinkan?

Vad som påverkar anatomiskt kan jag inte svara på exakt, det jag vet är att sittben och bäckenets form påverkar en hel del (sen kan det ju finnas mer som är avgörande).

Kan man ta reda på hur ens bäcken och sittben är placerade och utformade, och sen koppla det till vilken sadel man gillar, eller är det lättare att bara prova sig fram i djungeln? Hos sjukgymnast/kiropraktor/naprapat typ?

KL

Tack alla för svar. Verkar ju som om ni har samma uppfattning! Fortsätt bara :)

KL

Tack alla för svar. Verkar ju som om ni har samma uppfattning! Fortsätt bara :)

Jag får ont i ljumskarna av för breda sadlar, dit jag även räknar prestige. Hamnar även fel med benen.

Du kan provsitta modeller i affärer och känna efter lite vad som verkar passa.

Kl ang breda sadlar
Vissa modeller av prestige är smalare men fortfarande räknas de inte till smala sadlar, inte heller enligt sadelförsäljare jag frågade, eller sadelprovaren jag hade ute. Deras billigare modeller är bredast har jag för mej.

Sadlar som har tyngdpunkt långt fram:

Prestige
Globus Crincle
Amerigo

mm
Fast min beställda Amerigo Cortina har tyngdpunkten en aning längre bak än andra Amerigomodeller. Enligt utprovaren passade den bra på min häst med lång manke och sittpunkten lite längre bak.

Får man ont i ljumskarna skulle jag inte kalla det för ont i bäckenet, snarare att musklerna helt enkelt är för korta och då vänjer man sig vid sadeln efter ett litet tag. När jag får ont i bäckenet av en för bred sadel känns det som att höfterna pressas isär...

Vissa utprovare kan hjälpa dig med vad för sadel du behöver och svara på hur dina sittben är placerade osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 793
Senast: tuaphua
·
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
39 209
Senast: cetzyboy
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka