Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

C

C_L

Vad rider ni i för en sadel och hur hjälper den er mot en bättre position?

Bilder på er sits och hållning?

Märker många gånger att ryttarna verkligen hindrar sina rörelser genom felaktig sadel.

Visa vad ni har och berätta om era problem!!

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Jag har hittat en sadel som jag tycker passar mig.
Det känns bra i alla fall ;) Den är bred för att passa min breda ända :angel: Den är mjuk i stoppningen och har STORA utanpåliggande knästöd som gör att jag inte kan dra upp knäna som jag annars gärna gör.
Min gamla sadel var lite för liten och hade inga knästöd alls :crazy:

gamla sadeln = jättefin stolsits
http://pets.webshots.com/photo/1193636745059748183AaxbGd
http://pets.webshots.com/photo/1193639764059748183DJhxKs

nya sadeln = bättre sits, fast långt ifrån perfekt
http://pets.webshots.com/photo/1514076157059748183jcspbu
http://pets.webshots.com/photo/1467051031059748183EPsruB

Sen är det upp till mig att forma min "barba-pappa" kropp så den bli korrekt. Har många små egenheter med ojämna axlar, framdragna underskänklar, höga händer och säkt blick. Vet förresten inte om jag har nått rätt alls :rofl:

Svar JA, sadeln påverkar sisten oerhört mycket.

Jag har en luftsadel (Crown Jessica). Jag tycker den har hjälpt mig bli snabbare i mina reaktioner. De gånger jag rider andras hästar och de har "vanliga" sadlar upplever jag att sadlarna blir en "stopp" mellan mig och hästen.

Min sadel passar min bäckenkonstruktion bra, har suttit i andras som har för bred midja för mig, och då kan jag inte komma till rätt inverkan.

Men allt är inte solsken förstås. Min rumpa är för stor för närvarande, men jag försöker ta mig ner i mer normal rumpstorlek mha viktväktarna. Jag har också funderat på om jag egentligen inte skulle gilla mer uppbyggt kring vulstret. Men jag vet inte. Jag är i funderartagen.

På gamla hästen hade jag en sadel först som i princip omöjliggjorde lodrät sits. Det var ju intressant att börja sitsträna i den. Fy S*tan vad jag fick kämpa.

Intressant frågeställning.
Jag har massor av sadlar och ganska så många hästar.
Och tycker att det svåraste är få sadeln att passa på hästen.
Om den inte gör det, så hamnar ju ryttaren fel.
F.ö. så vill jag sedan ha en öppen sadel som ger mig plats att placera mig själv.

Just nu så rider jag i en gammal Piab Flexline och har inga problem med det.
Utan kan ägna mig åt ridningen.

Tack för svar!!! :bow:

Känner du inte att knästöden hindrar dig att vinkla fram ditt bäcken?

(Alltså underdelen av bäckenet? )

Tyvärr tillverkas det dressyrsadlar med "för bra" knästöd där ryttaren låses fast i en position som gör att hästen får mkt svårare för sig att aktivera bakdelen.

För att få med sig baken och för att aktivera spiralen så måste man kunna ta med sig sadeln och hästen FRAMÅT med sina sittben (Som om de satt gjutna i sadeln) Detta funkar inte när man har för stora knästöd.

Nu är det ju inte min häst och inte min sadel, utan bara en medryttarhäst. Sadeln är en Wintec Isabell 500 Cair och både jag och ägaren är nöjda för hästen trivs med den.

Mina problem är många, och beror till stor del på att jag ridit så sporadiskt och utan "skäll" i över ett år :angel:, samt att jag har många snedheter i kroppen, axlar, rygg etc. Planen är att komma iväg till en kiropraktor/naprapat så fort jag bara kan och hittar någon som är bra.

Det primära (eller ja, det blir många "primära" problem" är att jag:
*gärna hamnar långt bak med skänkeln,
som en följd (eller pågrund av, jag vet faktiskt inte :o )
*säckar jag ihop i mellandelan,
*händerna faller neråt,
*jag kutar med ryggen och
*tittar ner på hästens vackra hals... :angel:

Tror att lite av problemen beror på att jag hittills ridit i lite för korta läder (sitter inte ner något på hästen för tillfället, förutom lite i galoppen), och när knäna prompt vill ha knästöd, så hamnar underskänkeln pga. detta för långt bak = jag faller framåt.

Dock, här är bilder, några är från ett "dressyr"pass, de första är från igår när jag hoppade lite och hade något hål kortare läder än vanligt, men där syns problemen rätt tydligt också...

Skräckexemplet :eek:

hmm, har inga bra bilder tyvärr.

Har just köpt min första sadel med moderata knästöd (Jessica Crown - något äldre så det är inte stöd hela vägen) och upplever inte problemet med den sadeln. Har aldrig gillat "sittafast" sadlarna, men mest för att det känns något klaustrofobiskt.

Då har jag ett större problem med att få en bra centrerad lodrät sits pga att stiglädren är fästade längre fram än vad jag är van vid (har ridit bomlöst) och får sådeles kämpa lite mer för att inte hamna i stolsits- även om knästöden i viss mån förhindrar mig att hamna där.

Rörligheten i bäckenet har jag inte märkt skulle försämras, men har å andra sidan inte ridit i sadeln mer än någon gång.

Tror att en del av problemet är dels stigläderinfästningens placering och en del att ryttaren känner sig bekväm med att sitta fast/stilla och därför inte "rider" på samma sätt.

*spånar*

Jag har en Wintec Isabell med ullstoppning, som inte stjälper utan bara hjälper. Knästöden är löstagbara, jag använder dem inte, har aldrig riktigt förstått nyttan (förmodligen för att jag är kort och aldrig når fram till några klossar ändå). Det ger hur som helst en klunsig silhuett när man ser hästen framifrån om man har svulstiga klossar, särskilt om man då som jag inte precis rider 1,70-hästar...

Stigläderinfästningen är perfekt, ganska långt bak men inte överdrivet. Sadeln är inte så djup heller, så man slipper muskross eller att få skinkorna upp-puttade. Hästen rör sig till min stora förvåning till och med bättre i denna sadel än i sin bomlösa.

Dessutom var den billig, jag köpte min från England för 7000 kronor med frakt och allt!

När man vinklar om bäckenet som du säger så öppnas ju höftleden, och därmed kommer inte knästödet att vara i vägen, tvärtom kan knästödet vara till hjälp om sadeln passar ryttaren,och ryttaren och sadeln passar varandra , och ryttaren har tillräckligt bra sits och vet hur hon skall använda dem

En fördel med den engelska sadeln är att den ger tillräckligt stöd bakifrån för att bäckenet skall hamna i balans, samt ger tillräckligt stöd för den övre delen överskänkeln för att Ryttaren skall få till det "tyska dressyrbenet"
Däremot är det lika viktigt att sadeln passar ryttarens rumpa som hästens rygg.

Jag tror inte att en hel gren Tex Dressyr har missuppfattat allt och gör helt värdelösa sadlar.

Tvärtom tror jag kanske att den engelska Dressyrsadeln är optimal för Dressyrridning, och en barocksadel är optimal för barockridning, däremot är den kanske inte lämplig för den klassiska Dressyren och dess hjälpgivning.

Senast ändrad:

Det jag ser på dina bilder är att Isabellen måste ha stigläderinfästningarna på ett bra ställe! När de sitter längre bak är det lättare att falla fram, men när man är van vid det kan man slappna av i benen på ett annat sätt än i en "vanlig dressyrsadel".

Tycker att du ser ut att ha en bra centrerad sits!

Det är inte så förvånande.
Ju mer stöd du får att sitta i balans - detso lättare får ju hästen att röra sig i balans.

Vi har alla olika kroppar och behöver därför olika säten i sadeln för att "hamna rätt"

Många och bra poäng!!!

Dock ser jag en hel del rida i sadlar med för stora knästöd där de låses fast och inte kan vinkla om sitt bäcken, utan vad som sker är att de svankar.

Nej jag vill inte generalisera så som att alla som rider dressyr skulle rida fel, det var inte riktigt så jag menade :-)

Om man sitter i en sadel med för stora knästöd och har långa läder svankar du oftast och kan därmed inte föra fram bäckenet.

Kanske tittar vi på olika saker, intressant är det i alla fall och tråden är redan pga av alla åsikter och inlägg med bilder superintressant!!!

*tack* nu slipper jag sitta här på min kontorsstol och jucka...
Kan obehindrat röra bäckenet men mina lår/knän är kvar i samma position - pekandes ner mot golvet.

*tur att ingen ser mig*

Egentligen tycker jag att det handlar mer om avsaknad av hinder, är just närvaron av stöd...

Hm såsom varande före detta svankare av stora mått.
så kan man ju då se två orsaker till problemet, antingen då knästöden, men huvudprobelemet på sikt - om man skall rida hästen så att den arbetar genom ryggen är att rörligheten i höftleden är för liten.

Det probelm som du refererar till brukar sjukgymnaster och andra härleda till en för kort Iliopsoas, men jag skulle vilja påpeka att det finsn en mängd muskelr som hindrar öppnandet av höftleden...

tänk dig öppnandet av höftleden i optimalt läge = spagat
då är golvet ett mycket större hinder än något knästöd i världen :D

Man kan ju inte rikitgt säga att det går att trycka pubisbenet så mycket framåt i den positionen - men tillräckligt mycket framåt för att det andra benet skall peka rakt fram.

Altså det stora problemet i min värld - är inte knästödet

Senast ändrad:

jo, jag tror att stigläderfästena sitter längre bak än på "vanliga" dressyrsadlar, men jag har aldrig tänkt på att det kan vara därför jag faller fram! :o (vet bara att ajg tidigare ofta fått beröm för att jag haft bra positon/balans i just lättridning, men nu känns det sällan som om något funkar :D )

du vill inte utveckla vad du tycker är bra i min sits? är inte så hemma på alla uttryck :crazy:

kan tillägga att jag absolut inte räknar mig som någon "dressyrryttare", utan är snarare en skogsmulle med lite hobbyambitioner. har som sagt inte tränat för någon på länge, utan hästen och jag har bara försökt utveckla oss lite på gemensam nivå än så länge...

tar gärna emot fler kommentarer, det finns så mkt kunnigt folk här, och jag fattar än så länge inte mycket av allt bäckenprat etc, men lär mig gärna mer :)

och får du till det riktigt bra så kan du baka in i "jucket" att låren/knäna till och med går ännu mer nedåt :o

För att hitta rätt muskel tänk att knäna skall ned mot golvet.
Eller knip ihop om den berömda moroten (långt ned :o ) mellan skinkorna.

Gör sedan det på hästen. tillsammans med ett par knästöd som tar dig en dimension till...

Senast ändrad:

så eftertsom du rider bättre i bates en bomlös - tycker du att den bomlösa hindrar dig :confused:

men lilla gumman :love: - det är inte du som är problemet - utan sadeln.

Denna sadel ligger inte i balans - den tippar framåt - fullkomligt omöjligt att rida i en sån. Fråga mig. :o :angel: :devil:
Det blir nog ännu svårare med dessa stigläderinfästen, som är skitbra - när sadeln är i balans :crazy:

Lord owen la ut bidler på sig själv i en sadel som tippade framåt, som hon hade hemma på prov för ett tag sedan. och även hon upplevde det helt omöjligt att rida - inverka.

Din bild "skräckexemplet" är ett typexempel på hur hästen reagerar om sadeln inte passar.

Sadeln måste tillåta ryttaren att vara i balans, samt tillåta hästen arbeta i med ryggen väldv uppåt
Sadlar som tippar framåt och trycker hästen på manken är helt omöjliga för nån att prestera i.

Senast ändrad:

Tycker Vimsans häst får med sig baken mycket bättre med den nya sedeln, ser ju riktigt trevligt ut.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar