Dressyrsadel motsvarande Amerigo CC?

Houdinie

Trådstartare
Jag har nu en Santa Cruz Malmö Dressage (17,5 tum, M), men nu börjar den bli sliten och jag provade igår en Amerigo CC (18 tum, +0,5 L). Hästen rörde sig fantastiskt i den, och jag upplevde att jag red bra i den också, men sätet var för kort trots att det var 18 tum (jag har strl 46 i byxor). Jag har kollat och det verkar som om Amerigo inte tillverkas i större än 18 tum. :(

Frågor:
  1. Finns Amerigo i större än 18 tum?
  2. Varför är de så små fast de är 18 tum?
  3. Upplevs Amerigo Alto större i sätet än CC? Jag skulle vilja prova en sådan också isåfall då min sadelutprovare tror att den skulle ligga ännu bättre på hästen än CC.
  4. Kan ni rekommendera något annat märke + modell som ni tror kan passa, men som jag kan få plats i lite bättre?

CC finns i 18.5 men de är väldigt nätta och korta sadlar. Alto är månne ännu kortare. Dessvärre är också CC och Alto enligt min erfarenhet rätt unika sadlar i fråga om passform Kan inte säga nån annan sadel som är precis som dom.

Jag sålde min amerigo cc 18,5 tum igår (med stort vemod, snyft)
Jag provred en alto 18 tum i samma veva som jag köpte cc:n och cc:n känns friare i säte.

Amerigo, Equipe, Childeric är alla mindre i storlek än angiven tum. Många tror att dom är stora i 18-18,5 tum men så är inte fallet.

Jag har också storlek 46 i ridbyxor.

Jag sålde min amerigo cc 18,5 tum igår (med stort vemod, snyft)
Jag provred en alto 18 tum i samma veva som jag köpte cc:n och cc:n känns friare i säte.

Amerigo, Equipe, Childeric är alla mindre i storlek än angiven tum. Många tror att dom är stora i 18-18,5 tum men så är inte fallet.

Jag har också storlek 46 i ridbyxor.
OK, så jag kan leta vidare... Tack!:)

OK, så jag kan leta vidare... Tack!:)

Det är nästintill omöjligt att finna en begagnad i 18,5 tum. Så tyvärr får du nöjda dig med 18 tum i så fall. Men om det kändes väldigt bra annars så kanske du kan överleva att den är på gränsfall. Annars får du nog söka dig till annat märke. Själv ska jag försöka finna något som passar min rumpa nu också *suck*

Det är nästintill omöjligt att finna en begagnad i 18,5 tum. Så tyvärr får du nöjda dig med 18 tum i så fall. Men om det kändes väldigt bra annars så kanske du kan överleva att den är på gränsfall. Annars får du nog söka dig till annat märke. Själv ska jag försöka finna något som passar min rumpa nu också *suck*
nej, 18,5 kanske också är för litet, så jag tänker inte köpa en 18.

De är verkligen jättesmå. Min Island (samma som Vega CC) är 17.5 med normala kåpor o jag är kort o rider normalt i 17 eller snarare 16.5 om jag skulle byta fr 17. Denna är helt klart minsta sadeln jag ridit i! På precis alla håll. Men så fort man börjar rida så stämmer den så bra :love: Även om det känns konstigt varje gång jag först sitter upp. @Fiorano beskrev min modell som en stjärtlapp o jag håller helt med :rofl:

Här är den:

DSC_0565_zpstw9hcq44.jpg

_20170110_214804_zpsfjwyxcbw.jpg

_20170110_215014_zpsyfhpl7un.jpg

_20170110_214956_zpst1apnwz7.jpg

Känns den ok?
Jag har problem med att knästöden alltid blir att skjuta bak skänkeln när sätet är lite litet. Jag har 44 i byxor och är sugen på att prova Amerigo.

Har också en lite större storlek på min bakdel och har en Euipe Oracle. Den ser liten ut när jag tittar på den men upplever att jag jag sitter jättebra. Min Bates Isabell såg mkt större ut i sätet men jag tyckte den kändes "trångare" att sitta i. Det är mer än tumstorleken som avgör har jag märkt, med en lite flatare sadeln får man bättre plats än en med djupare som min Isabellsadel var. Tittar man på dina bilder så ser det inte så tokigt ut tycker jag, i vilket fall så tror jag inte att en tum till hade gjort ngn skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka