Sv: Och jag som trodde det var över...
Han vrickade sig i hovleden och fick 3 veckor boxvila (ingen motion alls), sen fick jag börja skritta honom en kvart upp till ca en timme i slutet av veckan (dock var han ganska stel och deppig så det blev inget dressyrarbete utan endast skritt på lång tygel) sen fick jag i 2 veckor börja trava och skritta blandat och efter det fick jag sätta igång honom som vanligt med lätt galopp, lite intensivare travpass osv. Men för säkerhets skull väntade jag en vecka till innan jag började galoppera ett halvt varv i båda varven och galopperade 3 ggr den veckan. Korten togs ca 6 veckor efter skadan (kommer inte ihåg exakt, men det var nån gång i juli) och han skadade sig i slutet av juni (tror det var den 20:e vi upptäckte det och vi tog han till vet dagen därpå)
Du får ha i åtanke att han inte fick nån mat förrän veckan efter jag hade börjat galoppera. (inget kraftfoder alls) och när han började få kraftfoder (krafft groov får han) började han sätta muskler (då fick han en näve - ca 50g - som sedan ökades till 2 nävar, som sen blev 0,25kg om dagen och som sen blev 0,5 kg om dagen, men då han har väldigt mkt energi nu - för mycket energi - är det nere på 0,25 kg på morgonen och en näve på eftermiddagen), men då sadeln inte låg bra satte han i princip bara muskler på halsen och rumpan och knappt nånting på ryggen. Och jag tror att i kombination med ingen mat - ingen riktig träning (tänk på att den hästen gick en timme intensiv dressyrträning 5 dagar i veckan och en dag var vi red 30-40 min lite lugnare och red ute lite och gjorde andra saker, så det var en stor omställning för honom.) - illasittande sadel så är det därför det blivit så. För han kan inte bli så om han bara har en illasittande sadel, eller rids lite lättare i perioder.
Den bilden du visade tyckte jag inte var så farlig, jag tycker dessa är värst:
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/104_0500.jpg
och
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/104_0493.jpg
Nu har han fått lite mer muskler sen korten togs (jag tar nya bilder imorgon), men det ser ändå ut typ så (tyvärr).
Jag tänkte också att försöka att inte rida honom med sadeln alls, ibland kommer det behövas men max 2 ggr i veckan (och det är mest för att jag inte är duktig på tömkörning). Igår longerade jag honom över bommar så att han verkligen fick lyfta på bakbenen i ca 10-15 min trav i varje varv och han tyckte det var jättekul. Han var lite löst inspänd med, men nästa gång spänner jag in han lite mer. Idag löshoppades han 1.10-1.20 och tyckte det var jättekul det med och jag tänkte att jag skulle låta honom longeras över små 30-40 cm studs imorgon (tänkte jag skulle göra det idag, men halva stallet skulle tydligen löshoppa så då hakar man ju på där) och låta han arbeta i galoppen med. Jag försöker undvika att tömköra då jag som sagt inte är så duktig och jag tycker det är lättare att springa med longerlinan (¨jag vill inte att han ska gå på en så liten volt så länge, så när vi longerade igår sprang jag med runt halva ridhuset, som är 26x65) än att koncentrera sig på tömmarna och att springa med och jag har en tendens att ta för hårt i tömmarna och ibland när man sen smackar på springer hästen iväg i full fart och jag får springa efter snabbt men det blir väldigt ryckigt och det känns snällare mot hästen att longera. (och den enda som jag känner som KAN tömköra, känner bara folk i stallet som är sådär bra, bor ca 7 mil från mig och han tar 200:-/30 min + resekostnader... )