dressyrryttartest l:1

R

relish

ur dressyrryttartest l:1:
C höger arbetsgalopp
BEB ett varv på mittvolten; mellan E och B överstrykning
B följ fyrkanten

vad menas med överstrykning?

Sv: dressyrryttartest l:1

"En grej jag tycker också är bra med programmet är att överstrykning ingår, man ska alltså kunna ge lång eftergift i både trav och galopp för att visa att man inte håller ihop hästen med handen, mycket avslöjande och bra!"
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637783

"Förklaring av begreppet "Överstrykning"
"Överstrykning" syftar till att kontrollera om hästen bär sig själv. "Överstrykning" skall visa om hästen går stadigt för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

Vid överstrykning för ryttaren fram båda händerna ungefär två handsbredder och drar händerna längs mankammen, medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Hästens panna och nos får komma lite längre framför lodplanet, men hästen måste fortfarande bära sig själv. Tempot bör vara oförändrat.

Ibland kan överstrykning göras med bara en hand och då i regel med innerhanden. När hästen är ställd eller böjd, kan man på så sätt kontroller om hästen går stadigt på tygeln."
http://www.svenskidrott.se/z1.asp?a=196529

en liten lätt google sökning hittade detta..

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 728
Senast: doppler
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 423
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 037
Senast: Yrja
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka