Dressyrövningar önskas

G

Gilraen

Hej.
Jag rider ett kallblodigt travarsto som jag försöker få att jobba bättre i dressyren. Hon är otroligt pigg och stark, springer gärna på lite extra ;). Men när man väl får henne att jobba är hon underbar, hon ger allt. Jag rider mycket åttvolter och flyttar bakdelen i volter m.m.. Hon är bara fem år och är inte så högt utbildad, skänkelvkning kan hon ej. Öppna och sluta funkar bra :)..

Har ni några bra övningar som kan få henne att komma ner i varv och jobba?

Sv: Dressyrövningar önskas

red dressyr igår och kom på hur jag ska rida för att få henne att jobba. Skänkeln får inte befinna sig någon annanstans än vid sadelgjorden, handen ska jag otroligt mjuk och sitsen ska vara väldigt följsam. Jag var extra noga med det igår, och hon gick som en prinsessa.

Men jag vill fortfarande ha övningar ;) Tro inte att ni slipper, för det, inte.. Hihi :D

Är inte så jätte bra inom området men igångsättningar och avsaktningar kanske?
från skritt till trav.. trav till skritt.. halt till trav m.m. :)

Nu ska vi se om jag klarar av att förklara detta så du förstår.

Säg att du börjar rida i höger varv. Vad mycket noga med alla hörnpasseringar, och gör mycket halvhalter! Vid A rider du upp på medellinjen, mot X. Vid X, gör du en volt ut mot E (dvs åt det andra hållet från när du red in på medellinjen), och avslutar den på X. Du gör därefter en volt åt andra hållet, ut mot B, och avslutar även denna på X. När du är tillbaka på X, fortsätter du rida rakt fram på medellinjen, ut mot C, och går där ut i vänster varv.

Fortsätt såhär helatiden. Du går in i ett varv, gör första volten i motsatt varv, gör andra volten i motsatt varv och går ut på spåret i motsatt varv. Förstår du? :d

Man kan sen ändra övningen efter behov. Du kan göra halt varje gång du passerar B,X och E, lägga in ryggningar, göra öppnor och slutor längs de raka delarna och öka och minska volterna.
Du kan vara ute på fyrkanten, lägga en volt vid B, göra halt vid X och rida ut i andra varvet, göra volt vid E, halt vid X, osv.

En annan övning jag gillar är ruter ess. http://www.remont.se/article.asp?id=345

En tredje. Håll dig på en av de stora volterna. Tänk bara på tempot. DU ska sätta tempot, lugna din lättridning och låt inte hästen gå iväg från dig. Bestäm en lämplig punkt där du gör en volt i volten. Var noga med halvhalter och att du får med ytterbogen. Byta varv med jämna mellanrum och på lämpligt sätt.

Hoppas det var till nån hjälp i alla fall. Det är dessa tre övningarna jag har gjort på banan nu den senaste månaden. :)

Min favoritövning går till såhär:

Rid på volten och försök få fram swung och eftergift i nacke, rygg och sidor. Samla ihop hästen och gör travpiruetter(eller bakdelsvändningar i trav, vilket ord man nu föredrar) innåt och utåt. Vändningen får inte bli för stor, max någon, några meter i diameter. Vi vill inte ha någon 8-volt eller volt tillbaka.

Hästen får inte hänga sig i tygeln eller välta runt och det är viktigt att man inte drar runt hästen med tygeln utan rider hela vägen. Hästen skall bära sig själv. Hästen får inte sluta trampa, jmfr om den hade släpat runt ett bakben i bakdelsvändning i skritt, och den skall böja sig lagom mycket och ta ungefär 4-6 steg i vändningen.

Precis när man vänder så ska hästen nästan bara gå åt sidan och allså ingen volt tillbaka. Glöm inte yttertygeln och ytterskänkeln, annars är det lätt att man tappar swungen och hästen skrittar med bakbenen och travar i fram. Tempot får heller inte bli "lustrav" för då jobbar hästen ju inte...

Lyckas man med övningen får man fram början till passage och hästen lyssnar böttre och kan inte rusa iväg, dock bör man öka tempot lite efter vändningen för att inte tappa påskjutet.
Lycka till, övningen går också att göra i gallopp, men då brukar jag inte centrera volten så mycket i början.:)

Rid mkt på volter stora som små flytta undan för skänkeln. Om hon är svår att få lösgjord kan du tänka på det här: rid på en volt och "överböj" halsen samtidigt som du flyttar ut henne för skänkel. Jag lovar hästen blir super lösgjord!! Rid även serpentiner och i början av varje båge så lägger du in en liten volt för att samla upp henne (gör även regelbundet halt så hon tar handen också) när det går bra kan du rida på fyrkantsåret men ca.2 meter innanför spåret så du får rama in henne för skänkeln ordentligt. Rid ca.10 meter sen flyttar du in 1 steg närmare medellinjen). Rid ytterligare 10 meter och flytta in 1 steg osv. Det är en jätte bra övning som gör hästen lyhörd. Så fort du känner att hon inte är samlad och lyssnar på dina hjälper så lägger du in en ca.10 meters volt och går på den lilla volten ändå tills hon känns stabil. När du rider ska du tänka på en sak: MKT halvhalter, gör henne lösgjord och mkt tempoväxling! Lycka till =)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar