Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

"17, snart 3" svarar hon på frågan om sin ålder :D
Hon ägnar fortfarande varje morgon åt ett galoppass så
fort de kommit ut ur hagen. När de förra veckan fick en
utökad hage var det så roligt att hon införde även lunchgalopp
och insläppsgalopp.

Det är ett fyraårigt sto e. Rosevelt - Don Schufro - Regazzoni som jag ridit och haft i nån månad nu. Planen är att hon och jag ska ha roligt både ute i skogen och på dressyrbanan i framtiden. Det är en enorm skillnad på henne och de andra hästarna jag har haft de senaste åren. Hon är otroligt lugn och stabil och har väldigt lätt för sig, hon ger en fantastisk ridkänsla.

Får jag bara igång motorn på henne så sitter jag snart och gör både piaff och passage på henne enligt mina tränare. En extremt välbalanserad häst som man nästan måste försätta ur balans ibland för att inte fastna i det där härliga gunget hon har. Jag är väldigt förtjust i henne, jag ska se om min tränare kan filma oss idag.:)

KL

Hoppar in och presenterar min nya stjärna som förhoppningsvis kommer visa sig på dressyrbanorna nån gång i framtiden.:)
32741122.jpg

Har du skaffat ny häst igen? Var det någor fel på det bruna stoet? Hon såg ju rätt trevlig ut:).

Amarillo har dragit ner stämningen några dag i hagarna, han har rejsat så mycket att han fått gå in för de andra blir upprörda :o 14 år och "hingst"...

Hennes vänner orkar inte bry sig om hennes springande längre,
de står still i mitten.

Inne på gången har hon övertalat 20åriga valacken om att de ska
göra barn så han hingsvrålar bara han ser henne. Pensionärsporr :o

Fritidsryttare, supersöt häst! Låter som en trevlig stam också.
Fiorano, du kan läsa hennes tråd på hästmänniska om vad som
hänt med hennes andra häst.

Rille har uppfört sig sen i vintras, nu kom det dock ett nytt litet sött sto så han blev eld och lågor.
Gör ju inte saken bättre att han går mellan en hingstig valack och en fd. godkänd hingst om vi säger så... :angel:

Min ständiga otur med hästarna har hållit i sig... jag fick ta bort stoet igår efter en sommar full med klinikbesök, konvalescenser och lite mer konvalescenser... Jag la ut ny annons för snart två månader sedan där jag letade efter en påläggskalv och fick nys om denna och nu har hon alltså blivit min förstahäst istället.

Saigon: Jag skulle tippa på runt 166 cm ca, hon är inte mätt på länge men det är en stadig bit så hon känns större.:)

Jag med :)

254421_10150221062083113_668158112_7245448_6046334_n.jpg

Era båda är jättefina, roligt att följa första årskullen nu när de börjar bli lite ridna :) (min är född 2010, så det dröjer ett tag till)

Min ständiga otur med hästarna har hållit i sig... jag fick ta bort stoet igår efter en sommar full med klinikbesök, konvalescenser och lite mer konvalescenser... Jag la ut ny annons för snart två månader sedan där jag letade efter en påläggskalv och fick nys om denna och nu har hon alltså blivit min förstahäst istället.

Läste tråden på hästmänniska och det var ju helt galet...:crazy:. Superskönt att du redan hade din nya skönhet, det gör det lite lättare att ta sig igenom:). Hoppas på mycket bilder på er så vi får se era framsteg tillsammans!

Häftigt hur lika era Roseveltungar är i tråden!

hade en häst i ett av stallen där jag jobbade som var 29. Han hade gått Grand Prix-dressy men tränade numera "bara" på MSV-nivå... ;) De första bytena han gjorde varje pass blev istället stora bocksprång. Ren livsglädje vid 29 års ålder! :)

KL och något OT

Idag har vi fortsatt målat taket i stallet och förbättrade bara på väggarna i boxen något kring 11.30 och denna färg ska vara kladdfri efter en timme, så att hästarna kom in 15.00 skulle inte vara några problem. Trodde jag... Min ponny gick in och åt och jag gick på stallmötet och var därför borta något mer än en timme. När jag kommer tillbaka till stallet ser jag till min stora förvåning att min gulbruna ponny har blivit fläckig och hela den svart svansen är VIT av färg som är omöjlig att få bort. :eek: Förra gången fick han en liten fläck i svansen som tog närmare en månad för att försvinna, mina händer är fortvarande vita och lär vara det ett par dagar framöver, denna sk vattenlösliga färg när den torkat...

PANIK!! Vi som ska på tävling nästa helg och jag visste inte hur jag skulle få bort det. Fort till spolspiltan, i med schampoo, tvål och allt jag hittade, men den torkade färgen ville inte lossna. Efter en halvtimme i duschen får svansen torka och sedan dränkte jag i den i pälsglans. Hoppas verkligen att det hjälper, annars vet jag inte hur jag gör, för klippa bort hela svansen kan jag ju inte göra. Back on Trackskydden och allt är också alldeles vita...

32746958.jpg
:devil:

Fyfan! Jag säger då det, man ska INTE lita på färgburkar! Hos oss har det blivit renoverat i sommar, in till två av de små sadelkamrarna är det ventilationshål som de glömde täta över, tror du min vän blev lycklig när hon kom och ALLT hon ägde var vitprickigt? OS-kandar, hjälmarna, tränsen, sadelöverdraget (tack o lov) o.s.v... Fyfan, målarfärg är inte riktigt bra!

Oh no! Det där med färg är inte roligt. Min pålle skaffade sig en vackert rubinröd nos en gång, men det gick gudskelov att gnugga bort.
Om färgen inte är vattenlöslig får du nog ta till lacknafta. Borde rimligtvis inte vara någon fara att använda det i svansen om du tvättar den noga efteråt.

Nej, men usch vilken mardröm! Svansen växer ju ut i värsta fall :)

Färgen ska vara vattenlöslig (och giftfri) men när den har torkat sitter den verkligen fast. Fick i en del i mitt hår också och det vill inte heller försvinna helt, men blev betydligt bättre efter att ha dränkt in håret i balsam, så hoppas att det funkar för hans del också. :crazy:

använde ni stallfärg eller vanlig färg?

Vanlig färg har torktid baserad på att den är inne i ett varmt, torrt klimat.
Inte i en stallmiljö. Surt att lära sig den vägen men man ska alltid räkna med
12-24h innan det är klisäkert. Ännu mer nu på hösten när det är fuktigt.

Det finns mildare sorter än lacknafta (som INTE ska användas i sådana sammahang, är väldigt giftigt.) Tror det heter målartvätt, finns där färg säljs.

Vilken härlig historia :) Jag hoppas hon håller sig frisk länge
så jag får se henne bli gammal och grå. I lördags var det
dags för träning igen, hon var så ihop sig och framför skänkeln
i galopp att det blev jättejobbigt och hon var tvungen att
bocka lite när matte krävde att hon gick kvar där :)

Det vet jag faktiskt inte, stallet ordnade det och vi målar. Tidigare för någon vecka sedan var den verkligen klibbfri efter en timme, men nu är det som du säger mycket fuktigare i luften. Ska ut till stallet strax och hoppas på att färgen vill lossna något... Tack för tipset med medlet! :) Försöker nog få bort det genom borstning och pälsglans först och främst, är lite feg för att använda annat, men ska absolut kolla upp det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2