Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

kl

haha asså gud, jag ska byta efternamn till Måndag.
jag har haft problem med min högerskänkel ett tag, ganska lång tid, minst ett halvår i alla fall. har inte kunnat hålla den intill hästen och har haft sjukt svårt i höger varv - som också är hästens svåraste varv!

sen två veckor tillbaka har jag haft ASont i som en ring runt höfterna och ner mot båda knäna, jobbigt minst sagt.
igår ruttnade jag, det har gjort så ont och jag kan inte göra allt normalt, så jag åkte till cityakuten.

först och främst hoppas vi på att det inte är diskbråck, vi har börjat med sjukgymnastik, antiinflammatoriska tabletter och ett stretchprogram (för jag är sjukt ostretchad, det är ingen lögn). sen hade jag noll (verkligen noll) reflexer i höger benet och känselbortfall på sidan av benet.
blir det inte bättre blir det röntgen om några veckor.

uuundrar varför jag inte kunnat driva med höger skänkel, jag undrar verkligen :angel:
undrar vad min tränare kommer säga när jag berättar det här. herre gud hahaha. så om ni har problem med en skänkel - streeetcha for the love of god! gråter nästan nu när jag gör mina övningar. fast jag har redan glömt en av övningarna :angel:
nu måste jag ringa tillbaka till min ortoped och fråga om jag får rida och vad som var den sista stretchövningen :o

KL*

Min lilla darling var fortfarande dräktig på runt 100 dygn idag. :love:
Nu är det nästan så att man börjar hoppas på att man får en ny liten dressyrponny nästa år.

Jösses :eek:

Jag går till en superbra sjukgymnast och då jävlar får man stretcha. Det gör svinigt ont när man är där men uppföljningsprogrammen är jättebra. Och vilken skillnad jag märker när jag sitter på hästen, det känns rakt, och jag kan rida med korta stigläder utan problem.

Mitt tips är absolut att hitta en riktigt bra sjukgymnast (om du inte redan hittat en nu då :D) som ser till hela kroppen. Jag blev rekommenderad den jag har nu av en ryttarkompis och han är ju inte öht jämförbar med de jag träffat tidigare som stirrat sig blind på kroppsdelen jag haft ont i just då. Hos nuvarande tog det 3 besök innan han ens ägnade mina knän ett ord, det var liksom så mycket annat som var fel i resten av kroppen :angel: Innan har jag på sin höjd fått tips om iläggssulor och övningar som jag i efterhand insett inte gör något alls för helheten.

KL*

Min lilla darling var fortfarande dräktig på runt 100 dygn idag. :love:
Nu är det nästan så att man börjar hoppas på att man får en ny liten dressyrponny nästa år.

Yey! Grattis och vad spännande det ska bli att se vilken färg den har!

*kl*

Igår var jag med en vän och provred två hästar. Den ena var 19 år gammal, har gått svår klass och en riktig gentleman. Tror den kommer att passa min vän helt perfekt då hon behöver en riktig tryggve som hon kan lära sig på. Är bara så irriterad att skitsnacket på vår lilla klubb redna börjat bara hon sa att hon skulle provrida. För herregud, tydligen kommer den dö veckan efter hon köper den:grin:. Håller på att få lite spel på att folk är så okunniga (och korkade) häruppe. Är en liten klick människor som har koll...

Den andra hästen som testades passade inte min vän, men däremot mig:p. Nästan så att jag blev sugen att ändå ha ett brunt halvblod för hästen var verkligen inte dyr! Hade dessutom gått L:A1 på 70% och var väldigt käck att rida. Men men, är rätt skönt att inte äga nån häst (försöker jag intala mig själv:D). (#kollar varje dag på annonser på D-ponnyföl och åringar-jisses vad billiga dom är! hade jag kunnat hade jag samlat på mig en hel hög:D!!)

Ja det ska bli spännande. Jag kan dock lova att jag kommer bli mycket snopen om det är ett fuxsto utan tecken som tittar fram. ;)
Jag hoppas att det blir gult och mycket vitt, men fux med mycket vitt går också bra. ;)

Det lönar sig verkligen inte att sälja D-ponnyföl och åringar. Man får vänta tills de är 6-7 år och går FEI, då får man betalt. :)
Jag skulle också kunna samla en hög med D-ponnyer. :love: Försöker få stallägaren att bygga uteboxar till mina små. :d
Seminveterinären tycker att Stella ska få många föl, så vi får väl se. Jag lär väl stå där med en flock som jag inte klarar av
att sälja sen i sådana fall. :crazy:

Se till att få det där röntgat i god tid oavsett vad vården säger om det fortsätter göra ont. Min lillebror hade smärtor i sitt högra ben och kring knä och läkarna gav han massa mediciner och sjukgymnastik men ville inte röntga. Efter ½ år (och mycket om och men) fick han bli röntgad och visade sig ha en elakartad tumör (cancer) så nu ligger han inlagd på sjukhus hela tiden. Jag är också under utredning för samma problem (kan inte heller använda ena benet under ridning) och jag har lärt mig att man måste vara på sin vakt med vården så man får rätt behandling.

Äsch, se till att de blir gula och kan byta i språnget så kan du skicka dem till mig. Sedan säljer vi dem för en trillion dollar och kan därefter skicka Stella på date med Totilas. :D

Jo, det är jag ganska bra på, har armbågat mig fram inom psykiatrin med framgång ;)
Jag ska tillbaka om det inte blir bra, lite bättre är inte okej enligt ortopeden och han kändes lixom rejäl och tog det på allvar. Skulle ge det 4-6 veckor, är det inte bra går jag om fyra punkt slut!
Har fått tips om en bra sjukgymnast och tabletterna funkar okej, det känns ju men han sa å andra sidan att det inte skulle ta bort smärtan helt heller!

Ja hur var det nu igen?

1. Snygg färg.
2. Ponny som kan byta i språnget.
3. Snygg färg som också passar med vinstrosetten.

?

:rofl:

Exakt så! Allra helst skall de ha en snygg jämn bläs som blir bra på foto och även vita strumpor, men så länge de är gula och kan byta i språnget så går det bra. :rofl:

*kl*

Idag är jag irriterad, nu när hästen går som bäst och allt bara flyter på då ska jag få problem med min graviditet. Är i vecka 13 och är nu satt på ridförbud :(

Jag som hade tänkt rida så länge jag kunde blev nu lite överraskad och måste nu låna ut min häst på foder, är livrädd för att något ska gå fel när jag lånar ut efter att man läst alla skräck historier.

Varför kunde inte min gravidtet få gå lätt och smidigt så jag kunde rida och njuta nu när hästen känns på topp för!

+ aida

Vilka finingar! Rosevelt verkar nedärva riktiga snyggingar.:) Hur är det med temperamentet på era avkommor? Jag har hört att Rosevelt ska lämna trevliga ungar och det stämmer verkligen på min, hon är en riktig klippa. Vi möter ridskolegrupper, långtradare och skällande hundar, inget bekymrar damen utan hon klampar glatt fram överallt, det är kanonskönt då de föregående hästarna har varit allt annat än lugna..

Senaste dressyrträningen gick kalas, dock blev filmen inget vidare då vi var inne i ett mörkt ridhus så jag ska försöka fixa bättre ljus till nästa pass, vore kul att få lite input då min ridning är minst sagt rostig efter ett halvårs riduppehåll. :)

Det är lagen om alla tings jäkelskap. Min pålle gick kanonbra för två veckor sedan och jag började planera att kunna tävla igen. På måndagen hade han fått en spark* eller klumpeskada på framknät och fick tillbringa en vecka på sjukhus med en massa kontroller. Inget skadat men med några stygn i knät så är det boxvila som gäller, kul för en lösdriftshäst NOT :cry:

Nu massakerar han bandaget varje dag för att han har tråkigt och vill ut till sina tjejer. Ligisthäst :angel:

Men tänk på att du är bara gravid i sex månader till sen får du en liten bebis och kan börja rida igen. Tävla kan du göra nästa år igen.

PS Grattis tll både viktnedgång och graviditet.

Jag läser mest och skriver bara lite men jag är imponerad av din nergång och utveckling. ;)

Graviditeten är en så kort tid av ens liv, upptäckte jag i efterhand... Jag kunde iofs rida nästan som vanligt fram till v32, men efter det så har jag promenerat, longerat, haft en kompis som har ridit honom ca en gång i veckan osv. Jag vågade inte låna ut, särskilt inte när man lagt ned mycket jobb. Isåfall ska man verkligen veta vem man lämnar hästen till, inte kul att få hem en helt annan häst och börja om på noll igen... min mådde alldeles utmärkt av att "hasa" omkring i ett halvår.

AAAAAHHHHHHH jag blir galen snart. Det har regnat i ÅTTA veckor nu, dagligen... med paus i några timmar emellanåt, sedan tar det ny fart. Hästarna står med lera upp till knäna. Banorna är sönderregnade och oanvändbara vilket innebär att man måste rida inne, står uppstallad på en ridskola och ridhustiderna är usla (ledigt efter 21 typ...). Hästarna står med lera upp till knäna i hagarna, stallplan ser fördjävlig ut och man kör fast med skottkärrorna. Nu kollade jag vädret på SMHI och blev ännu mer deppad, det ska regna hela nästa vecka och även komma 1-2dm blötsnö, vilket innebär ÄNNU mer lera och gris... Hatar norrbotten. Det är så illa så att vägar har regnat sönder, en lastbil välte för någon vecka sedan för att vägen brast under den...

Sorry, var bara tvungen att gnälla av mig.

Har du ingen där du står eller din tränare eller något som kan hjälpa dig?
Jag förstår om du inte vill låna ut, men det kanske finns någon som kan hjälpa dig och istället för att träna för tränaren kanske h*n kan rida.
Det kanske blir lugnare för hästen men säg 4-5 dagar/vecka den går? Nu vet jag inte hur den funkar alls.

Låter som om du har ischias (stavas??)
Jag fick plötsligt svårt att böjja mig neråt och det stramade i en muskel i skinkan och det strålade ner på baksidan ner på benet.
Fick även ont i korsryggen och till lsut fick jag även ont i knäna.
Gick till en Naprapat som knäckte rätt på hela kroppen och efter 3 behandlingar var jag smärtfri.
Fick även ett stretschschema där höftböjjaren rumpmusklerna skall dras ut 2 ggr om dagen.

Och idag är jag från 100% dålig till 20% dålig bara och det har även märkt i ridningen som blivit bättre=)

Knapplån!

Åhh igår gjorde jag något som jag inte trode vi någonskänkelvikningar och öppna i trav.. på min lilla islandshästulltuss.
Hon har väldigt svårt att få in högerbakben och ställa åt höger och vill gärna slå sig fri och gå över till tölt. Så fort man vill ställa eller lägger på skänkeln i trav så detta kämpar vi väldigt mkt på just nu!

Jag rider för en dressyrtränare varannan vecka och min medryttare rider dom andra veckorna så hästen går just nu 1 gång i veckan.

Jag har ju ridit stor häst innan jag skaffade islandshäst och har märkt att det är ytterst ovanligt att man faktiskt rider för vanliga dressyrtränare.
Utan att man nästan bara tränar på tölten och att man glömmer bort hur viktigt vanlig dressyr är.

Jag har inte tränat tölt på månader utan bara lagt energi på dressyr och ändå utvecklas hennes tölt helt av sig själv..

För kan hon bära sig i trav skritt och galopp så orkar hon också bära sig i tölten.=)

Så jag har inte bara en töltmoppe jag har en liten dressyrponny med:love:

dsc_7323_165162016.jpg

Knapplån..
Alltså jag har ett I-landsbekymmer som jag har funderat länge på..
Varför i hela friden har endel (läs många) snokremmen på tränset åt fel håll? Alltså med flärpen uppåt och inte nedåt som jag tycker att man bör då samtliga andra remmar går nedåt? Jag muttrar på mina stallkompisar att ändra för att det ser oestetiskt ut, men inte..och jag får ingen förklaring på varför heller?
Jag tycker att det ska vara såhär (kanske dra upp snokremmen så att spännet hamnar aningens högre):
PabloPicasso.jpg

Jag tycker det beror på längden av änden. Man får liksom trixa så att den inte sticker ut. Helst ska den peka nedåt tycker jag oxå, men kan man inte trixa till det bra så hellre uppåt om det betyder att inga remmar riskerar att smita och sticka ut för det ser ännu värre ut. Sedan har jag dille på att inte lägga remmarna dubbla sådär som på din bild, vet ej varför :p Jag hade nog hellre haft den över nosen i det fallet du visar. Jag är glad att jag endast använder engelska nosgrimmor, ett I-landsproblem mindre att oroa sig över :angel:

Jag tog mig förresten friheten att svara här både pga att det är en liknande sak jag stör mig på OCH för att jag har en liten fråga, tror jag. Eller det finns kanske inget bra svar men hur fasen lär man sig rida mellan/ökad trav? Finns det egentligen någon direkt hjälp som underlättar? Jag har ALDRIG i hela mitt liv kunnat få någon häst (visserligen nog knappt suttit på någon häst utbildad att göra ökad trav heller) att göra mer än att på sin höjd länga lite på steget, ingen mer luft under magen, mer schvung eller ens lite sprattel, ingenting liksom. Det tar bara stopp, jag gör uppenbarligen helt fel :angel:

Därför bestämde jag mig för att aldrig ens försöka "driva fram" någonting ur min unghäst, för det har aldrig gett något som helst resultat för mig som sagt. Hästen (som vart hos mig sedan han var 2.5 och endast ridits av mig, några medyttare som lullar i skogen och min mor ett fåtal gånger och är nu 7.5) har alltid varit trevlig enligt dressyrtränarna och tempoväxlingar har alltid varit tillräckliga om man säger så. En bra start liksom. Vilket jag nog faktiskt kan känna tror jag (även om det för mitt värdelösa öga inte syns ett jota om vi blivit filmade).

Men igår när jag red ute i skogen (barbacka med det bettlösa tränset av allt) så gjorde jag som vanligt (dvs jag vet inte riktigt, typ nåt mer sitsen?) när jag vill länga lite när läget kändes bra och POFF så liksom flög hästen iväg :D Eller ja, inte fullt sken framåt utan det kändes precis som en bra tempoväxling fast mycket mer och mycket högre på något vis. Helt annorlunda fast ändå inte? Och morsan som red vid sidan om bara ":eek: det där var ju typ ökad trav?!". Så det kanske var min lilla hästs egna sätt att utveckla våra tempoväxlingar eller något?

Men här kommer ju min fråga in, hur ska man egentligen göra? För jag tror han var något bra på spåren där lilla hästen, och jag vill liksom försöka uppmuntra det och inte bara hindras - vilket jag ju uppenbarligen varit bäst på tidigare i livet :angel: Någon som har någon liten tanke till en träningsnarkoman till fälttävlansryttare?

Det kan nog lika gärna hjälpa att säga hur man INTE ska göra också förresten :idea:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar