Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha det stör jag mig på också, förstår inte varför folk sätter den fel väg och sedan puttar in remmen i öglan på nosgrimman. Så sticker den ut sådär snyggt, rakt ut i luften. :p

Ironwill; vad kul att hon fortfarande är dräktig, det blir nog en liten stjärnbebis nästa år då. :)

Haha, härligt att fler än jag stör sig på snokremsfenomenet!

Nu har jag dock fått skäll här på Buke gällande lindor och det avslutande kardborrefästet så jag är nog inte så mycket bättre jag. :D Men härdanefter ska jag avsluta högst upp så att även jag faller inom de korrekta ramarna när det kommer till lindning. :D

en ännu bättre fråga är ju varför snokrem är så oerhört standardpoppis ö.h.t - oavsett vilket estetiskt håll den pekar åt ;)

Connemara: du kan aldrig driva/pressa fram en ökning på det sättet, det är därför du aldrig lyckats. Det handlar om balans och att hästen är under sig för bakdelen. sen lättar du ur. ;)

Och jag i min tur stör mig på när snokremmarna pekar neråt, antingen glider de ut och hänger helt löst eller om man drar den länge in mot spännet så sticker sista biten ut...

Jag säkrar min flärp i öglan, så att den precis döljs = inget som hänger löst någonstans! :D

*kl*

Jag tror jag ger upp nu... Skrittade 45 min tillsammans med Fiorano i torsdags och mitt onda knä är fortfarande svullet och gör skitont. Tar mig knappt ner för trappan hemma... Vill ju rida nu!

Mirtai och tidsuppfattningen, vi var ute i typ en timme och tjugo minuter:p. Nästa gång får du köra lite sjukgymnastik under tiden vi rider:).

Men va vart avslutar du lindningen :eek: snacka om meningslösa bekymmer egentligen :D

KL
Åhh jag är så taggad just nu hästen känns så himla fin för tillfället! Problemen som vi hade i början med bjudningen har verkligen artat sig, nu är han mycket mer framme för skänkeln! Har börjat leka lite med byten, himla roligt och han känns otroligt mjuk och fin i kroppen efter man har gjort några byten. Dock har jag nog klurat ut att jag är ganska skev i kroppen. Har alltid haft problem med att få min högerskänkel att ligga som den ska och nu känner jag i bytena att min högerhöft vill liksom inte hänga med. Tror helt klart jag behöver kolla upp mig hos en kiropraktor för det är väldigt störande.

Usch! Det där med höger höften känner jag igen:grin: Jag fick liksom "hoppa" i sadeln för att kunna få fram höften i bytena. Hur jag än försökte gjorde den inte som jag ville, otroligt frustrerande!

Visade sig vara en låsning som gjorde att jag hade ungefär noll rörlighet på den sidan. Snacka om att kämpa i motvind! Nu har jag gått hos naprapat i 5-6 år:angel: Får fortfarande problem ibland, men i början var jag där 1 gg/månad nu är det mer 4-5ggr/år.

Ja precis så är det för mig det känns som att jag måste "hoppa" fram höften, då är jag inte ensam iaf. Kändes liksom helskumt i början innan jag kom på var det var för bytena till vänster känns liksom helt naturliga medans bytena till höger- där kommer aldrig ett bra läge för att byta det känns liksom inte inbjudande eller hur man ska förklara det.

Då ska jag nog kolla upp det för det gör ju inte ont eller så men det kanske kommer göra det i framtiden om man inte rättar till det.

hehe det låter som mig, fast jag ska in o magnetröntga (idag faktiskt) för de misstänker diskbråck, trodde att jag var sne, slö, skev, hästen har samma dåliga sida, har en sadel som egentligen passar mig till 100% o.s.v.
har typ inga reflexer i höger och känselbortfall, asroligt!

longerade hästen idag, 14 år my ass - gaaalen, ett tag var jag nära att bara gå upp med honom igen men han lugnade ner sig och han svarar faktiskt bra på longering så det är ju tur när jag inte kan rida :)
imorgon ska han dock få gå ordentligt, min underbara vän ska rida honom så det ska bli superkul, hon rider svår klass så det är lite skillnad höhö! hon är så läskigt stark i sin sits, man blir grön av avund, hon sitter bara kvar och driver.

nu kanske jag får svar på varför jag inte kan det dock, vet inte vad jag hoppas på, men jag vill att de ska hitta något eller komma på något för om de säger att det inte finns något fel kommer ju jag bli galen! ska man gå runt o ha så här ont då?!

nej det ska man inte.
Och hittar de inget fel eller hittar de fel på diskarna finns
det mycket att göra. Du kommer bli tjenis med naprapater/kiropraktorer
och sjukgymnaster bara :D

Ja det är ju väldigt ekonomiskt... Sjukgymnast är inte så farligt, det går dessutom på högkostnadskort. Naprapat/kiropraktor får man dock glatt betala, vågar inte räkna efter hur många tusenlappar jag har lagt på det sista åren:eek: Det är synd att man inte kan få hjälp med det på samma sätt som med sjukgymnast. Jag tror knappast att jag är ensam om att inte kunna fungera normalt utan regelbundna besök hos naprapat.

Donatello: Ju fortare dessto bättre, ju längre man går med låsning dessto jäkligare blir det att vänja tillbaka kroppen till normal-läge igen. Musklerna vänjer sig vid fel-läget och vill gärna ha kroppen så även efter naprapten har grejat allt rätt igen...

KL

Jaha, då blev den prickiga hyrponnyn med ens oridbar på grund av heaves (vad heter det på svenska? Ingen aning). :crazy: Man tycker ju att en sådan sak som en kronisk sjukdom borde vara något som ägaren upplyser en om, särskilt när man uttryckligen frågar HAR HON NÅGRA SOM HELST SJUKDOMAR? Nähä, jaha, inte det. :devil:

(Och nej, hon veterinärbesiktigades inte då hon står kvar i samma stall och jag bara hyr henne två dagar i veckan. Ägaren har flyttat till Chicago och hästen skall flyttas dit inom kort, därför denna typ av short-term, part-time lease.)

Om jag inte hade köpt nya ridstövlar nyligen hade jag struntat i det här med stora fyrbeningar och skaffat en hamster istället. Usch. Idag är jag deppig och tycker så synd om den stackars ponnyn.

*KL

Red Ninya som vanligt i söndags... och gud. Två och en halv riktiga AHA-upplevelser!

Upplevelse ett - jag upptäckte hur man SKA sitta. brukar sitta framåtlutad, brukar bara dunsa när jag försöker luta mig bakåt, men helt plötsligt kände jag att både jag och hästen var framåttunga, rätade upp mig i serpentinen vi var i och bara *AHA det är SÅHÄR man SKA sitta* och lyckades fortsätta så :D

Upplevelse två - Fick fram en form på Ninya som jag aldrig lyckats med så bra innan, KÄNDE att hon trampade under sig och var riktigt aktiv när jag provade hitta ett lugnare tempo. Riktigt coolt faktiskt :love:

Och så lyckades jag sakta av från galopp till skritt med bara några travsteg emellan. Vilket är rekord hittills^^

Det finns kiropraktorer som går på högkostnadskortet, min gör det. Mycket praktiskt. :D

Kl

Nu när höstleran börjar göra sitt intåg i landet hur gör ni med svansarna då? Framhärdar ni med lång dressyrsvans, stupar ni hoppsvans eller kör ni något mellanting?

Framhärdar med dressyrsvansen mao?

Stylar hoppsvans skulle det givetvis stå också och inte stupar.

Danne kamofleras nästan till hopphäst under tråkhalvåret. Nu har han lite tunn svans också så det har ju bara gjort gott för tjockheten. Nu har den äntligen nått normaltjockt läge :love:

Blir nog hoppsvans och fläta sen när superleran gör sitt intåg över den skånska slätten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar