Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Finns det inga andra MSV B den närmsta tiden då?

Jag hatar att rida program där allt inte känns säkert. Å andra sidan så tror jag säkert ni fixar det galant, du verkar ha ganska höga krav;).

Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? Jag gjorde som Breccia och köpte mig en äldre läromästare (15 år utbildad msvb) även om jag själv inte är i närheten av den nivån själv. Den grundutbildningen som jag håller på att få av min häst och min tränare skulle jag aldrig kunnat få på en mindre utbildad häst. Vi pysslar BARA med grundridning, på sin höjd nån skola då och då, annars är det bara form, sits, takt och tempo. Det bästa är ju att jag verkligen lär mig, eftersom han är lärd rätt - gör jag rätt, gör han rätt! Krumelurer är vi långt ifrån, även om pålle har väldigt lätt för dem med en duktig ryttare på ryggen.

Sen visst, som ryttare som ligger på ungefär samma nivå som dig Fiorano, så är ibland lite knäckande att aldrig kunna skylla på hästen. De gånger nån riktigt duktig rider honom så går han som en klocka. Alla fel är mina fel, och det gör att man måste skaffa lite självinsikt i sin ridning - VARFÖR blir inte bakbenen så snabba som jag vill? Varför blir han lång i övergångarna? Varför skjuter han ut bogen i vänstervarvet? Snacka om att lära sig från grunden! :bump:

Självklart ska du köra på MSVB! Från den enda gången jag såg dig så tycker jag inte att du har nåt att göra i LA längre :)

Näe lätt a är inget för oss längre, helt klart!
Rumpnissen: anledningen till att det isf blir b4 är att den är hemma och inte full klass, annars skulle jag välja ett annat program.
Och ja jag har höga krav på mig själv haha, tycker det blir pinsamt om man inte hemma är helt klar med alla delar och bara hastar ut, jag har alltid i huvet hur jag vill att det ska vara :)

du får ju göra som du vill men för min del så hade jag blivit frustrerad, nu är jag väl något längre än dig också så jag hade
valt bort det p.g.a. det. men tycker du helt ärligt inte det vore roligt att då låna en läromästare? för du kan ju inte ha rid-ridit
på sjukligt länge? då är det ju i mitt tycke en rent ut sagt dålig idé att låna någons ungponny (?) och grundutbilda, för jag tycker inte man som hobbyryttare är kapabel till det i ett sådant läge.

Jag är inte någon professionell utbildare och det är ponnyägaren väl medveten om. Det viktigaste för ägaren är att ponnyn kommer till ett bra hem där den blir väl omhändertagen, pysslad med och får en varierad träning. Att jag sen har som mål att ta den till championaten handlar mer om en bonus än en nödvändighet. Att kvala dit kräver dessutom endast två L:B på 60%, så det är ett rimligt mål.

Tja, vi får väl se hur det går. En sak är iaf väldigt säker ett halvblod ska jag INTE ha. Vill ha en ponny, och även om du Bräk tycker det är tråkigt och känner dig obekväm osv på ponny så betyder ju inte det att jag gör det. Är heller inte särskilt intresserad av krumelurridning. Plus att jag har bra tränare, så nog ska detta allt kunna gå.

Klart det kommer går bra, något annat tillåter jag inte :p

Min invändning mot C-ponnyn var enbart storleken men det vet du ju bäst själv vad du är bekväm på och med :)

Jag har också lite trist inställning till halvblod, när jag letade häst ringde jag på säkert 50 halvblod som alla hade problem med något (gick inte att rida ut själv, gick inte att tävla, var stirrig, var det inget sådant så var dom lång/tung eller kostade en miljon kronor...). Då gav jag upp och köpte en förvuxen sv. ridponny och köpte sedan Lusitanon jag har nu. Så jag har full förståelse att du inte vill ha något "halvblods-typ-djur".

Jag gillar ponnyer, särskilt ridponnysar av modern typ. Kan mkt väl tänka mig att bli ponnymorsa sen och sitta och trimma någon flashig ponny till dottern ;)

Men att du inte gillar krumelurridning? Har du provat det någon gång? Jag trodde inte heller att jag gjorde det förrän det gick. Jag "grundrider" alltid i början av passen, på slutet så brukar jag lägga in lite tramp-försök, passage och något byte och det är ju så otroligt roligt att gunga fram i passage!

Senast ändrad:

Men att du inte gillar krumelurridning? Har du provat det någon gång? Jag trodde inte heller att jag gjorde det förrän det gick. Jag "grundrider" alltid i början av passen, på slutet så brukar jag lägga in lite tramp-försök, passage och något byte och det är ju så otroligt roligt att gunga fram i passage!

Nej nej, inte alls att jag inte gillar krumelutter! Nu är det ju hundra år sen men jag red en gdk hingst i nåt år när jag gick gymnasiet och med honom fick jag prova på alla svåra krumelurer. Hans paradgren var passage och jag lyckades rida några serier med byten i vartannat. Han är den mest välridna häst jag nånsin ridit och det är jättenyttigt att ha fått haft honom så jag fått känna hur det SKA vara! Känslan i hans galopp, lättheten och hur jag kunde göra byten med höften kommer jag aldrig att glömma!

Men en sån häst kostar hur mycket som helst, och inte vill nån låna ut en sån häst heller. Då tycker jag att det är betydligt roligare att jobba med en ponny:).

Mirtai kommer dra mig i örat om jag inte gör ett bra jobb;)!

Jag försöker bara peka på saker som jag själv gjort fel i hästköp, du får göra precis som du vill :) men ibland är det bra att tänka igenom andras tankebanor oxå, oavsett vad som i slutändan bestäms :)

Jag försöker bara peka på saker som jag själv gjort fel i hästköp, du får göra precis som du vill :) men ibland är det bra att tänka igenom andras tankebanor oxå, oavsett vad som i slutändan bestäms :)

Ja men absolut, input är alltid bra:). Hade jag skullat köpa en ponny hade jag inte köpt en c-ponny. Men nu är det bara ett lån och funkar det inte kan jag alltid lämna tillbaka. Vill inte köpa något alls nu då jag inte har pengar att få det jag verkligen vill ha. (Vill ha en GUL ponny med gräddvit man och svans, troliegn welsh cob el New Forrest. Men om nån mins den gula jag red förra året så är den lite av en drömponny. Tyvärr är den såld sen förra hösten och funkar inte ens hos nya ägaren:(. Den kommer att vara med i ponnyakuten i nästa säsong...)

Kimpan krämbulle:
67688_1519826207510_1590181870_1160761_4346613_n.jpg

Där satt du nog fingret på den springande punkten o gav dessutom TV-program makare en program idé!:angel: Dvs Ryttar-akuten istället för Ponny akuten är nog ett program som skulle behövas...:cool:

Ang ponny versus häst lån-köp så tänker jag inte lägga mig i den diskussionen men att rida ponny är kul men inte så givande för sin egen ridning då det är ganska lätt för en vuxen att få en ponny att gå bra.

Knapp

Min lycka är enorm... Tränaren har gått med att starta min häst! Msv c:1 blir 8/10!!!!!!!! :banana::bump:

Senast ändrad:

Beror på ponnyn. ;) Finns en hel del Elitponnyer i min bekantskap som tom vuxna svårklassryttare har svårt med.
Min egen är from i jämförelse. När hon blev riden av en tysk GP ryttare piaffade hon under ryttare. Inte ett dugg avundsjuk... :angel:

Jag skulle inte debutera MSV i MSVB:4.

Det är ett ganska kníxigt program och just linjerna i galoppen med byten och de enkla kan ställa till det lite väl om man har en häst med nerv, (och inte själv alltid god tajming, typ som jag själv)
Jag har tyckt att det är svårt att få ett bra flyt o det programmet. Så jag förstår att du tvekar.

Samtidigt är det en sporre att ha debuterat innan säsongen är slut, för att komma igån tidigt nästa vår.
:)

Där satt du nog fingret på den springande punkten o gav dessutom TV-program makare en program idé!:angel: Dvs Ryttar-akuten istället för Ponny akuten är nog ett program som skulle behövas...:cool:

Ang ponny versus häst lån-köp så tänker jag inte lägga mig i den diskussionen men att rida ponny är kul men inte så givande för sin egen ridning då det är ganska lätt för en vuxen att få en ponny att gå bra.

Ja i fallet med denna ponnyn blev det verkligen fel med köparen:(. En femtonåring som skulle få sin första häst fick en pigg väldigt lite utbildad ponny med mycket nerv och sadeltvång--- Ingen bra kombination.

Min poäng med ponny är just att det ÄR lättare att rida! Det är just det jag är ute efter dessutom. Jag vill gärna ha det lite lätt ett tag. Dessutom verkar just denna ponnyn otroligt trevlig och käck. Ser fram emot att få hit henne:).

*kl*

Hemma från dressyrträningen! Vi har legat i hårdträning och det har hänt mycket med oss senaste veckorna bara. Äntligen lite framsteg! :banana:

Medans jag tycker att b:4 är ett enkelt och balanserat program. Självklart att b:2 är enklare men marginellt! De andra Msv b programen är alla svårare!

Jag tycker inte heller programmet i sig är svårt, vi red igenom det igår och tränade ordentligt på de knixiga diagonalerna, när jag gör
rätt så blir enkla bytena bra men jag måste säga att varenda bytes-byte (haha) satt! helt sjukt kul!
så efter igår känns det som att det är fullt möjligt, vi har absolut där att göra, vi gör allting bra hemma, hur vi gör det på tävling
vet jag ju inte innan jag startat såklart.
Och det är ju inte så att hästen är en nervig, het häst men sist på hemmatävling blev han pigg och överladdad = jag missade det totalt och han lixom busade bort oss totalt. Om jag däremot är medveten om det inför denna tävling kanske jag kan dra nytta av det och försöka rida i den energin, då tror jag galoppdelen blir mycket bättre dessutom.
Men vi får se, jag har inte bestämt mig. Men så fin som han var igår vore det kul! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII