Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Normal idealmåtten man använder sig av brukar vara 10 cm längre än vad hästen/ponnyn är hög, inte 20 cm. ang. vikt brukar standard riktlinjen ligga på 1/6 av hästens vikt `= acceptabel vikt hos ryttaren. vilket lämnar rätt stora magrinaler hos de flesta.

jag tycker man ser en del horriblelt oproportionerliga ekipage bland vuxna/ senorier som rider ponny numera, oavsett vikt. skänklar nere vid knäna på ponnyerna är inte proportionerligt,och det säger jag inte för att jag hänger upp mig på utseendet enbart utan det påverkar inverkan och harmonin hos ekipaget sóm helhet, vare sig folk gillar det påståendet eller ej.

jag tycker man ser en del horriblelt oproportionerliga ekipage bland vuxna/ senorier som rider ponny numera, oavsett vikt. skänklar nere vid knäna på ponnyerna är inte proportionerligt,och det säger jag inte för att jag hänger upp mig på utseendet enbart utan det påverkar inverkan och harmonin hos ekipaget sóm helhet, vare sig folk gillar det påståendet eller ej.

Fast är det verkligen så? Nu är jag ju inte ute på så mycket tävlingar mer dom vi har på klubben, och där är det iaf inget problem. Är vanligare med stora/långa ryttare på storhästtävlingarna dock. Sen är ponnytjejerna nog längre idag än för tio år sen, men är ju tufft att de måste upp på stor häst för fort-för trots längden har de inte styrka och stabiliteten att rida stor häst.

Sen tänker jag direkt på PK, JB och KvK-dom är så långa att propotionerna för dom på sina 170+ hästar blir samma som för mig på c-ponny:p.

Jag känner mig inte horribelt oproportionerlig på min D-ponny som jag är över 20 cm längre än vad hon är hög i alla fall. :)

Något som jag dock tycker är horribelt är alla dessa 175+ hästar. :crazy: Jag tror inte att det är bra alls med så stora hästar.
Visst de är flashiga att rida, men är det verkligen vettigt att avla fram så stora djur? När jag började rida för typ lite mer än 10 år
sedan så var en normal stor häst 162-165 cm höga, över 170 cm var en monster häst och hästen på 182 cm var litet av en freakshow.
Den kunde knappt beta för att benen var så långa, kunde inte äta från marken ur hink eller hö utan fick alltid ha hönät.

Visst att det ska vara proportionerligt, men jag tror att man vänjer sig mer och mer vid att 165 ryttare rider runt på hästar som är 170+.

I stallet här hemma så har vi ett par som ligger på 158-160 och jag kan inte förstå hur folk numera tycker att dessa är extremt små hästar.

Kunde inte hålla med mer!

Sen är det så få som faktiskt har orken att rida ihop dessa monsterhästar, så det blir mycket steg, men det går inte genom kroppen. Det känns ju som om utvecklingen mot stora hästar har gått väldigt fort också.

...och man kan ju undra hur det är med hållbarheten?

Det är ju fortfarande ingen som nekat att hon ska skaffa ponny, grundfrågan är väl mera varför välja en C ponny när man kan ta en D ponny.

ja det är det ;) De långa farbröderna på hästarna är inte proportionerligt det heller, men de har ju inte så mkt att välja på antar jag.

Normal idealmåtten man använder sig av brukar vara 10 cm längre än vad hästen/ponnyn är hög, inte 20 cm. ang. vikt brukar standard riktlinjen ligga på 1/6 av hästens vikt `= acceptabel vikt hos ryttaren. vilket lämnar rätt stora magrinaler hos de flesta.

Alltså skulle ingen över 159 cm kunna rida ponny? Hur många ungar är så kort när dom är 16-18?

Jag är 178 cm och gick över från ponny till en storhäst på 163, det var alldeles lagom och jag hade inte haft en chans att kunna rida ihop en större häst än så.

10 cm är IDEAL måttet, om du läser igen : )
178 på ponny får nog anses som väldigt väldigt långt.

Det där är nog väldigt individuellt utifrån både ponny och ryttare tror jag. Jag var Väldigt lång på min d-ponny när jag var 1,74 redan (såpass att min hopptränare muttrade över att jag rev med fötterna) - trots att han var en krallig welsh cob. Jag har å andra sidan långa ben och känner mig faktiskt lång även på min storhäst som är ca 1,63 (är 1,77 ca idag).

Kanske har långa ryttare på ponny blivit vanligare men när jag red ponny (för 12 år sedan :D ) så var jag något av en raritet som envisades med att rida ponny så länge trots att jag var så lång. :o

Ja jag ser att du skrivit idealmåttet, men det stämmer ju inte för det är så mycket andra faktorer som spelar in.

Ja det är långt:) Men vägde runt 50 kg så det gjorde inte så mycket..
Men det jag ville säga var att skulle man bara få va 10 cm längre än hästen är hög så skulle inte många ungar kunna rida ponny överhuvudtaget.

Då hade jag vart körd mot slutet, ponnyn var 140 med hööög manke o jag 174 typ :D beror ju på ponnyn, hur den bär upp och ffa hur man rider. Rider man den bra i fin form stör det inte alls lika mycket

Appropå längd på ryttare på de bästa ponnisarna:p

SM-vinnaren Amalie och Extrem
Amanda rider numera D-ponny men var så här lång när hon vann SM med Findus i kat B.
Hingsten Valdo under sin ryttare.
Och klassikern 180 cm Marina på 147 cm Verdi.

Är det kanske denna typen av ekipage du menar Mackan? Där det stör att ryttarna är extremt långa? Isf handlar det helt enkelt om perspektiv, för mig stör det inte alls;).

Btw: vilken tur att jag vill ha en ponny så det vart lite fart här igen:D!

jag tycker ekipagen är oproportionerliga, ja. Sen får man väl ha en viss förståelse när det gäller elit ekipagen att de hinner växa iväg på längden den tiden det tar att ta sig upp i klasserna med nämda ponny. Men som sagt, jag tycker det är oproportionerligt och det vet jag att jag inte är ensam om, debatten har gått rätt vild inom ponnysporten just ang ryttare som är för stora på sina hästar, och så har det varit i alla år.

kl

jag är i valet o kvalet att debutera MSVB... :p men jag vet inte om jag vågar hahaha, åh.
det är MSVB:4 och det svåraste blir enkla byten :o pinsamt värre, men tänker på de korta diagonalerna med först
enkelt byte o sen byte... är inte alls speciellt orolig för travdelen eller så, i galoppen rider man ju mest runt, men just
dom konstiga diagonalerna... ahhhhh..

alltså, marina ser lång ut på vad hon än sitter men hon rider hästarna så sjukt jävla bra att det spelar ingen roll,
dom går så bra, bär upp henne så bra och hon får en att tänka på något helt annat medans hon rider. man kan tänka
på det när hon skrittar men efter det är man mest bara imponerad.

du får ju göra som du vill men för min del så hade jag blivit frustrerad, nu är jag väl något längre än dig också så jag hade
valt bort det p.g.a. det. men tycker du helt ärligt inte det vore roligt att då låna en läromästare? för du kan ju inte ha rid-ridit
på sjukligt länge? då är det ju i mitt tycke en rent ut sagt dålig idé att låna någons ungponny (?) och grundutbilda, för jag tycker inte man som hobbyryttare är kapabel till det i ett sådant läge.

våga rida msv b!!! om det enda probelemt är de enkla bytet... RIIIIIDDDD!!!:D

Jag är förbannad... ett företag som annonserar här på forumet om stövlar beställde jag från. Nu visar det sig att de inte finns... ouppdaterad hemsida med online-shop..... dåligt:mad:

Så nu står jag på ruta 1 och behöver träningstövlar... har inte lust att lägga 5000-7000 på stövlar att grisa runt med hemma...
men mina königs Sir kommer inte hålla för att rida så mkt som jag rider... de har endå sina ca 7 år på nacken... svetten har lixom frätt på insidan... (inte min svett alltså;) )

Kanske Mountain Horse Suprem high rider skulle va ngt....

Fast det är hemma o sist blev han ruskigt spooky o busig av det, mahhh...
Ska rida igenom programmet ikväll tror jag för o se. O ksk släpa in staketen för dom var läskiga sist. Han är i vanliga fall helt obrydd men hemma ska man inte ha staket, publik o domare. Kommer vi över det och jag kan ta tillvara på energin är han dock bättre ridmässigt då. Ah, svårt svårt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror