Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Tror du inte du kommer ångra dig om du köper en riktig ponny-ponny? Det finns ju MASSOR av sjukt fina ridponnier idag som är små stora hästar, roligare att rida o allt sånt. Jag får lixom inte ihop det, du får ju göra som du vill, jag hade ångrat mig satan efter en månad eller två :p

Ska inte köpa bara låna:). Så därför känns det inte superdupernoga att det blir helt rätt-så länge ponnyn är trevlig att hålla på med och jobba:).

fast då känns det nästan tråkigare...? :p fast vi kanske är olika.
vi hade ju ett halvblod e: martini-herkules som var ponny men det var ju miltals skillnad från min new forest eller araben jag hade.
ska du inte försöka låna en ren läromästare istället oavsett size? rida lite krumelurer o så där, känna att du kan, få tycka att det är kul, vara lite duktig.

fast då känns det nästan tråkigare...? :p fast vi kanske är olika.
vi hade ju ett halvblod e: martini-herkules som var ponny men det var ju miltals skillnad från min new forest eller araben jag hade.
ska du inte försöka låna en ren läromästare istället oavsett size? rida lite krumelurer o så där, känna att du kan, få tycka att det är kul, vara lite duktig.

Men jag tycker att det ÄR kul att nöta grundridning:p. Har nog aldrig heller känt mig bättre än när jag ridit ponny. Är lite av en dröm också att matcha mot ungponnychampionat så detta känns faktiskt rätt i magen även om andra tycker det verkar tråkigt:D.

Vad det gäller längden så tänker jag som så att kunde MM rida ponny trots sin längd kan jag också göra det;).

Fast så kan man ju inte skriva, jag har tävlat ponny som är under 140 och jag är 170 lång och det såg inte ett dugg tokigt ut.

Jag tycker att man estetiskt sett jag vara längre på (rid)ponnyer som rör sig i uppförsbacke än markbundna små ponnyponnyer. :)
Min är ju en äkta ponnyponny. Lurvig, korta ben, kort hals. :angel: Men riktigt trevlig att rida i alla fall. Jag ser lika stor ut på henne
som på c-ponnyn jag tävlade efter Juno Rory. :)

Du kan ju ta Stellas föl om tre-fyra år om den blir för liten för mig? :angel:

Btw Fiorano, jag kommer nog också göra som dig den dagen Stella trillar av pinn. Det blir en nog en tysk ridponny, welsh cob eller morgan för min del.

Man bör ju vara max 20 cm längre än ponnyn, så i ditt fall ca 159? Hur lång är du då? :laugh:

Jag är 168, så jag är 3 dm längre än vad ponnyn är hög. Saken är att 14-åringarna i stallet inte är mycket kortare än mig (fast dom väger 10kg mindre:p). Med tanke på hur långa unga tjejer är idag hade vi inte haft många tävlande ponnyekipage om de skulle sluta rida ponny när de är 2 dm över mankhöjden...

Red ju denna lilla skönheten förra vintern, en mycket feminin liten welshdonna på 134cm:p, den var jätterolig att rida!
11268_1203206652219_1590181870_488566_2961813_n.jpg

Senast ändrad:

Det är ngt jag hört sedan jag var liten, inte ngt jag kommit på. Hurvida det stämmer är nog upp till var o en. Sedan vet man ju att det finns långa ryttare som tävlat ponnys som inte varit till åren för att gå över till storhäst ännu. Sådant kan vara ett litet dubbeldilemma när vissa blir så långa men fortfarande vill tävla ponny. Ponnysar är underbara, jag förstår att man även som vuxen vill kunna rida ponny. Men man kan ju välja en liten större variant iaf. Det finns ju så många ponnys :laugh:

Btw Fiorano, jag kommer nog också göra som dig den dagen Stella trillar av pinn. Det blir en nog en tysk ridponny, welsh cob eller morgan för min del.

Ja min tanke har varit på just connemara, alternativt New Forrest eller Welsh Cob. Gillar när dom har lite massa och ridponnisarna blir lite räkiga för mig;).

Men du ska ju har Stellas gula barn att rida på:D!!

Förövrigt så har jag eftersom att jag inte rider min egen häst lyckats samla på mig några andra hästar att rida.
Förutom de hopphästar som jag ridit lite sporadiskt, så har dessa sållat sig till skaran.

Hjälper till att sätta igång ett sto som fått föl, som tävlat 140 hoppning men som rör sig riktigt bra. :d En riktig märr.
Hjälper till att rida in ett tvåårssto, ett halvblod av den extremt ovanliga färgen brunblack e. Breitling TP.

Ska eventuellt åka och provrida en tre eller fyraåring för att den behövde någon som skulle visa den på något.

Ska kanske hjälpa till med tvåårshingsten i stallet när han kommer tillbaka från inridningen senare i höst.

Så jag har lite att rida i alla fall. :bump:

Fast jag har hittat en vrålsnygg femårig valack (RP) till salu i tyskland. :d Ingen räka där inte!
Ska kanske ner till tyskland i höst eller vår och titta på ridponnysar. :d Kan spana då om jag hittar något kap. ;)

Ja fast tänk om den blir pytteliten. :eek: Då får jag väl köra in den? Eller köpa stödhjul...

Fast min vän som betäckt sitt 168-170 sto med Johnson kom med ett förslag, hon är bara runt 155 lång, så hon tyckte att vi
kunde byta unghäst under inridningen. Hon har insett att hennes Johnson unge kanske blir lite stor och ville helst inte ha så
långt till marken under inridningen. :rofl:

KL
Man bör ju vara max 20 cm längre än ponnyn

Har också för mig att jag har hört något liknande.

Sedan har jag även hört "längden i centimeter - 110" för att få fram vikten på en själv. :o

Plus alla formler för att beräkna hästens vikt som jag just nu har helt glömt bort

Jag red ju den lilla ponnyn på uppdrag. Hade inte ens skänkeln under magen på djuret.
Men hade den varit till mig själv så hade jag nog köpt en större. :)

Man bör ju vara max 20 cm längre än ponnyn, så i ditt fall ca 159? Hur lång är du då? :laugh:

Av alla bilder och filmer jag har sett av Fiorano ser hon väldigt slank ut o väger nog inte så jättemycket. Skulle nog säga att det är värre om man väger för mycket än om man är lite för lång för ponnyn

Meeen, jag trodde Valdo-avkomman var någon flashig variant ;)

Om man kollar bilder på dressyrponnysar så är ju var och varannan ryttare "för lång" på ponnysarna. Huvudsaken är att man inte är för tung och att man är välbalanserad. Tycker att det är bra att det finns vuxna som vill och kan utbilda ponnysar så det finns fler riktigt utbildade hästar till barnen att lära sig på!

Jag tror alla är övertygade om att hon absolut inte är för tung för den, tror ingen skrivit att hon skulle vara det heller. Och det är ju inte så att man nekar en person att skaffa ngt den vill ha, men man blir ju lite frågande/nyfiken på varför när det kan finnas bättre/lämpligare alternativ. Det finns ju så många fina ponnys att välja på.

Av alla bilder och filmer jag har sett av Fiorano ser hon väldigt slank ut o väger nog inte så jättemycket. Skulle nog säga att det är värre om man väger för mycket än om man är lite för lång för ponnyn

Ja mkt värre! Det ena handlar ju mer om det estetiska och det andra är en hälsoaspekt som det tyvärr inte alltid tas hänsyn till :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare