Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

De är bra att gråta, man behöver de. Härligt att du ändå orkar tänka framåt. Du ska nog hitta en ny pålle att älska, även om den aldrig kan ersätta Tetris.

Tänker på er, gråt bara gråt, du kommer få en tuff vecka framför dig, jag har varit där och man överlever även om det är jobbigt nu.

Däremot hade jag intre stressat med att köpa ny häst, när min häst blev utdömd för 5,5år sedan stod det ny häst i stallet 1månad efter och för mig var det bara fel, jag trodde att det skulle trösta mig i sorgen efter den förra och mamma och pappa hade nog samma förhoppning men istället fick det motsatt effekt varje gång jag kom till stallet tänkte jag på den förra istället. Jag skyndade mig in i något jag inte var redo för och som jag egentligen kanske inte ville (idag är denna häst såld), inte det du vill höra just nu kanske, men vill ändå att du ska ha hört mina tankar runt det. Kramar om er båda två.

Fy vad trist :cry:
Men du som inte är så stor, köp en ponny och rid in och sälj, välutbildade ponnier är väl alltid uppskattat?

Något helt annat:

Jag sålde ju hästen i slutet av juni, och har nu en häst som jag är delfodervärd på, jag tränar och tävlar och ägaren är nöjd ;)
Grejen med den här hästen är att den är helt värdelös när det kommer till sadlar. Den har sadeltvång, är jättekänslig, rör sig väldigt mycket och skjuter fram ALLT. Vi har en måttsydd specialbeställd Passier som åker fram till öronen, en Jessica Crown med luft som är helt ok, och min Jaguar. Vi har en läskig hoppsadel också som hästen älskar, men den är bara vidrig :angel:
Jaguaren är anpassad efter henne, och ligger fint när vi står stilla - men jag tror inte att jag kommer kunna rida i den särskilt mycket.

Frågan är alltså;
Sälja jaguaren och använda pengarna till mina studier, eller spara på den till nästa häst? (som jag inte ens vet när det blir, kanske inte förrän om 5-6 år när jag är färdig med plugget....)
;Men då får jag ångest över att jag inte skulle ha råd att köpa en så här fin sadel igen. Samtidigt får jag ju ångest över studielånet. Herregud, pest eller kolera?

Har ni en massa sadlar hängandes hemma, eller säljer ni så fort de inte använts under en längre tid?

alltså... att behålla en sadel i hopp om att den passar en häst i framtiden man inte ens köpt än, är ju rätt så slim chance att det lönar sig...... andrahandsvärdet på sadel är ju dock dåligt, så vet du med dig att du ska ha häst snart i vilket fall hade jag spart den tills jag skulle leta sadel till den hästen, för då kan du lämna i inbyte i samband med köp av den nya sadeln och få prisskillnaden reducerad. Brukar löna sig mer än att försöka sälja rakt av begagnat. Men det beror ju på hur mkt du behöver pengarna nu så att säga....

Sälj sadeln. Om du köper ny häst kommer den troligen inte att passa i alla fall. När du är klar med plugget kommet du få ett bra välbetalt jobb och kan köpa ny sadel då.:laugh:

Usch ja, detta är en shitty shitty dag. Pratade med kliniken tidigare idag och hörde om deras rutiner vid avlivning. De sprutar, vilket jag tycker känns bra och de fixar allt och man får som hästägare inte vara med. Det gör mig inget alls. Har ordnat med min bästaste hovslagare som kör oss in till kliniken och hon är en klippa! Ska boka tid imorgon och det blir då nästa torsdag det sker. Förstår inte hur jag ska ta mig genom en hel vecka och bara vänta på att dagen kommer närmare och närmare. Tetris är iaf helt av sin bantningsdiet, har fyllt alla höpåsar till bredden så hon kommer iaf inte dö hungrig, har ordnat så hon kan gå i stor gräshage hela sista veckan också. Sen kommer det godismatas till tusen. Är glad att jag kan skriva om detta här på buke. Har varken skrvit om det på fejan eller berättat i stallet. Orkar verkligen inte ta i det.

Men som ett ljus i mörkret satte jag ut en annons att jag sökte ponny att låna. Har redan fått ett jätteintressant svar om en connemara, som dock endast var 136cm. Men den verkar väldigt käck:). Att skaffa häst direkt är nog väldigt individuellt hur man vill ha det. Jag känner att jag måste ha det som något att se fram emot. Tanken på att inte gå till stallet varje dag ger mig ångestrysningar. Jag behöver pysslet och vill mocka en box om dagen:p.

Har också ett sadelbekymmer dock. Har fått ett jättefint byteserbjudande mot min Doge. En nästan ny jättefin hoppsadel med ställningsbar bomvidd. Vet inte om jag ska behålla Dogen och hoppas att den passar ev ponny, eller trots allt byta bort den. Stääbar hoppsadel är kanske en rätt bra idé om jag ska ha en ungponny som ska gå mkt i skogen?

Vad tråkigt med Tetris :( förstår att det kommer bli en tung vecka!

Men en ponny på 136, det var väl lite väl litet att rida på. Förstår att du vill ha en snabbt som möjligt men leta efter en mer lämplig, det lönar sig nog i längden :laugh:

sorry att jag skriver detta men även om man inte vill vara med vid avlivning vilket är helt ok, så tycker jag avlivning på klinik är hemskt. har sett hur det går till och det känns inte trevligt.
håller med dressyrteamet i övrigt: ha inte för bråttom och skaffa en större ponny om du ska ha ponny. d-ponnysarna är ju de som har ett bra värde på marknaden om man sen vill sälja vidare.

:cry::cry: Beklagar verkligen! Styrkekramar till tusen.

Ang. att köpa häst direkt eller inte beror på, för min del var det en "befrielse" att få ge min häst ett riktigt avslut i form av en avlivning istället för att få gå med konstant smärta i kroppen hela tiden, vara stressad och arg i box eller bli frustrerad när inte kroppen räckte till mina krav. Men den värsta tiden var dagarna innan avlivningen, när man tagit beslutet.
Tittade på min nuvarande häst 3 dgr efter avlivningen, köpte honom 14 dgr senare. Och det var det rätta för mig.

Gör det som känns rätt, den rätta hästen dyker upp när man minst anar det.

Senast ändrad:

Beklagar verkligen och det är verkligen hemskt att va djurägare när man ska avsluta ett liv. Man får tänka tillbaka på alla fina stunder så småningom och tänka på att hästarna får det bra på de evigt gröna ängarna.

Usch så trist med pållan :(

Håller med dressyrteamet och Mackan. Köp en större ponny, modell sportig, utbilda och tävla den lite så kan du nog tjäna dig en hacka om du vill sälja iväg den sedan.

Nej vad tråkigt, man har ju följt dig och din häst ett tag nu. Men det verkar ju som att du kan ha en förklaring till hennes beteende. Usch vad jobbigt, förstår att det känns tungt, beklagar verkligen :cry:

sorry att jag skriver detta men även om man inte vill vara med vid avlivning vilket är helt ok, så tycker jag avlivning på klinik är hemskt. har sett hur det går till och det känns inte trevligt.

Fast inte kan det vara värre än när de söver? Tror också att det skiljer från klinik till klinik också. Eftersom de avlivar med spruta kommer hon dessutom att drogas innan så jag väljer verkligen att tro att det blir ett fint avslut. Avlivning där hon står är inte ett alternativ då det är ett promenadstråk genom ridklubben och det är ett projekt att ställa ut folk så att det inte kommer nån när hästen avlivas och hämtas. Ett projekt som jag helt enkelt inte kan hantera.

Fast inte kan det vara värre än när de söver? Tror också att det skiljer från klinik till klinik också. Eftersom de avlivar med spruta kommer hon dessutom att drogas innan så jag väljer verkligen att tro att det blir ett fint avslut. Avlivning där hon står är inte ett alternativ då det är ett promenadstråk genom ridklubben och det är ett projekt att ställa ut folk så att det inte kommer nån när hästen avlivas och hämtas. Ett projekt som jag helt enkelt inte kan hantera.

Det blir säkert ett fint avslut :)

Väldigt ledsamt att läsa :cry: :cry:
Beklagar verkligen!

Jag tror inte att du behöver vara orolig över att det är på klinik, jag antar att det är atg-kliniken? Jag har vänner som tagit bort där och har varit nöjda med både bemötande och proceduren. Du får sedan själv välja om du vill gå in och ta farväl efteråt..

Jag känner att det kanske är lite opassande att diskutera detta och vad jag avser här i tråden. det är ett känsligt ämne och folk kan ta illa vid sig och uppfatta det på fel sätt. pma om du vill isåfall. I vilket fall lider jag med dig och det du har framför dig, det finns inget jobbigare.

håller med dressyrteamet i övrigt: ha inte för bråttom och skaffa en större ponny om du ska ha ponny. d-ponnysarna är ju de som har ett bra värde på marknaden om man sen vill sälja vidare.

Vad är det som inte är trevligt med att avliva med somnulouse på klinik? Att hästen dör så snabbt att den rasar omkull och ibland voltar bakåt är inte alls trevligt för de som står bredvid men hästen hinner inte känna ett skit. Har varit med eller själv avlivat säkert 50 hästar medicinskt och tycker det är minst lika bra om inte bättre att göra det på klinik än på en illa vald plats hemma i stallet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar