Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Japp det är en Stall Akur Taktur:). Tänkte ta en rundringning imorgon till RidIn och då kan jag ringa dom också och kolla läget:). Det är en väldigt skön sadel!!

Kolla med dom, kollade faktiskt på en sådan till gammelpållen, men då bytte jag häst istället ;)

Har kollat på deras hemsida, men den är ju väldigt dåligt uppdaterat att jag undrade om de ens har sadlar kvar...?

Oj, deras sida var ju ett enda gryll? Kollade in där nu. Men ring och kolla, har du tur så kanske de har en gammal Taktur i gömmorna ;)

Fy vad hopplöst med sadlarna! När jag läser om folks sadelproblem blir jag verkligen glad att jag inte har egen häst och känner suget efter en minska något... ;)

Marvin: KUL att ni är igång igen! Får klicka iväg o kika på filmen. :)

*knapp på resten*

Åh fyFAN vilket mentalt jobbigt pass jag red idag! Skulle ha sitsträning på hästen jag inte brukar rida, men som jag ridit en hel del tidigare genom åren. Hösten 2005 när jag var på praktik hos tränaren var hon dock inte så rolig, märrig som få och red man inte så det passade henne så sa hon ifrån. Och jag hade svårt med mina högerfattningar, och högergaloppen var hennes svårare sida så en dag blev det katastrof och hon började bocka och körde på tills jag åkte i backen med en rejäl smäll (hon lättade fram först för att få en hävkraft upp med bak för att verkligen få knyck och kraft i bockarna).

Sen dess har vi haft vissa problem med tilliten och även om jag kunnat rida henne och även kunnat göra det bra så har just högerfattningarna varit väldigt sköra och inte så strålande direkt, och vi har aldrig tagit igenom det utan bara låtit det vara.

Så idag så var hon lite lätt koko, lyssnade inte alls och såg spöken precis överallt. Vi försökte galoppera henne trött men inte ens det fungerade.. :p Tränaren fick sitta upp och säga ifrån ett par gånger så skärpte hon sig. Så satt jag upp igen och tränaren tyckte att idag var dagen vi skulle ta oss igenom all gammal skit. Det höll på att bli totalt pannkaka för hon blev spänd av att jag var spänd och jag blev ännu spändare och hon började hota på allvar med att köra igång sina gamla bockrejs men det hela slutade med att vi faktiskt tog oss igenom det och fick till riktigt bra fattningar och jättefin galopp där vi bägge var helt avspända!!! :bump:

Jag kan säga att när jag fick bryta av och var klar så började tårarna forsa av all gammal rädsla som försvann. Även min tränare fick en liten tår... Hahaha.. :D Den hästen satte verkligen spår i mig som satt käppar i hjulen för mig och det är helt underbart att faktiskt a tagit striden (eller snarare helt enkelt släppt efter mig själv och tvingat henne att förstå att jag gjort det... :p Hon har enorma tillitsproblem pga sin ägare). SÅ underbar känsla! Men jisses, jag var HELT slut mentalt efteråt, fysiskt var det inte jobbigt alls, men psykiskt- jisses!

Nu ett par timmar senare har det kommit ikapp mig och jag är hög på endorfiner istället! :D

Tror du behöver vidare än +2 på Amerigo efter vad jag har förstått. Jag hade +2 på min pålle och jag tror din är betydligt bredare.

Det låter underbart! Duktigt av dig att ta dig igenom! :banana:

Fiorano: Usch så trist det är att leta sadel. Som skåning är man ju bortskämd med att det finns mycket sadlar att prova också.

Ja så jäkla skönt att faktiskt ha tagit mig igenom det! Jag brukar inte vara jättemesig när jag dressyrrider eller är på inhägnat område och kan rida igenom bockar o sånt oftast, men den här hästen litar jag inte på ALLS för jag vet att jag inte har en suck att sitta kvar om hon väl börjar och att om hon börjar så kan jag inte få stopp på det. Så just henne har det alltid varit skräckblandad förtjusning att rida.. :o Och tränaren har inte tyckt att det varit dags att ta igenom det förrän idag då hon tydligen kände att stämningen var den rätta. Haha. Nu vill jag bara tillbaka och rida mera såklart! ;)

Kikade på filmen, och vad roligt det såg ut! Ni passar så väldigt bra ihop också. Hoppas hon håller sig frisk nu så ni får fortsätta. :)

Såklart man vill rida mer! Jag brukar längta tillbaka till stallet igen innan jag ens har kommit hem därifrån. :o

Tack! Det var jättekul! Går allt som planerat så blir vår första dressyrstart en del av en startfälttävlan i juni! :laugh:

Haha jag med! :D Tyvärr blev det inställt idag och kanske imorn med, det beror på hur mycket regn vi får.. :(

Åh kul! Håller tummarna för att allt går som planerat då. :)

Så är jag också! När jag skrittar av längar jag tills nästa ridpass :rofl:
Jag har en av mina bästa vänner där ute mest hela tiden, hon bor i ett skyffe där och vi är typ som i dom där böckerna Stallkompisar (tror jag de hette?), vi har fredagsmys = skottar hörnor o kortsidorna i ridhuset, sopar sargen. hon går ut i stallet på kvällen o byter täcke på sin häst, näe Rille ville också säga hej hahahaha. hon är 18 o jag är 24 o vi är verkligen hästnördar! :love: and lovin' it! ;)

Min hade +3 på sin Amerigo DJ. Hon kunde i bästa falll ha + 2,5 på hoppsadel modellen.

Men jag satt inget bra i den sadeln så jag fick byta. Det blev en Passier Optimum som mättes upp efter henne. Ingen billig historia, men min häst är inte byggd för att ha sadel.:crazy:

kl

Min lilla häst ska få vila nu i två veckor och jag hittar på en massa andra grejer. Igår gick vi en promenad, sedan utforskade vi en av gräshagarna (dvs, Zalza åt och jag låg i gräset och kollade på molnen)

Vad brukar ni fylla tiden när ni inte måste pyssla med hästen?

*kl*

Idag är jag så himla glad! Lånade en hoppsadel av en tjej i stallet som Tetris har gått bra i tidigare. Den ligger verkligen inte bra, men hon verkar tycka att den är okej iaf. När jag började rida gjorde hon kosparkar mot skänkeln redan i skritten. Skillnaden från i måndags när jag red i Innovan gick det rätt lätt att rida ur:). Fick göra samma sak i traven där det surades en del. Är ju lite av en balansakt hur man ska säga åt kossan utan att det blir bråk men ändå så att hon fattar att jag inte ger mig. Jag fortsatte bara hålla om med skänkeln fastän hon slog och till slut gav hon sig. Gjorde massor av övergångar och tempoväxlingar, och vi gjorde tom en och annan fin mellantrav:eek:! Avslutade med att göra massor av superfina galoppfattningar åt både höger och vänster! Fick en bra och ridbar galopp i henne också:love:! Är såååå himla glad idag!

Sen undrar jag vad släpper ni ut era hästar i när det är ca +12 (alltså inte jättevarmt, men inte kallt heller) om hästen varit svettig och ni svampat av? Hon går vanligen med ett Amigo 600D ute, men var rädd att det inte skulle andas. Hittade ett gammalt (jäääääättefult rosaliarutigt:D) sommartäcke att lägga på. Men hur gör ni?

kl

hörde på trafiken i bilen när jag åkte hem o dom hade extrainsatt meddelande. det var en hästtransport på E4:an med häst i som åkte med rampen nere. HUR kan man inte märka det? man märker om hästen trampar om, man lär höra det, känna det, det måste fan slå gnistor. HUR går det till? det var polisen som hade larmat ut och den åkte fortfarande. alltså det är helt sjukt!

Nej det känns faktiskt inte. Jag har testat, dock utan häst och bara under 2 km på 70 väg. Det varken hördes eller kändes och det blev inga direkta skador på lämmen heller. Det enda man kan se är att gummiklumparna som lämmen vilar på när den är nedfälld är lite lätt avfasade men tittar man inte efter syns inte det heller.
(Och ja, jag är mer än lovligt tankspridd ibland)

Varför ha täcke på hästen när det är över +10 grader, tror inte att en normalt hullad häst fryser om den är
avsvampad när det är så pass varmt? Min får inget täcke, endast när det regnar ihållande hela dagen. :)

Om hon inte har täcke står hn och spänner ryggen och blir öm. Vet av erfarenhet tyvärr. Sen är det lite för kallt tycker jag att vara utan täcke när hon är blöt:o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023