Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Åh fy fan! :eek: Får man säga fan på Buke? Det säger jag i alla fall. Jag tror nästan hellre jag blir jagad av en björn än en hingst.

Själv är jag gnällig för båda hästarna har fått för sig att de är halta. Det är underbart väder, soligt men inte varmt - perfekt ridväder! Om någon har en fyrbening över, var snäll och stoppa in den in ett flygplan och skicka hit den. IronWill, jag kan passa Stella om du vill. :angel:

njaeh det skulle jag inte påstå... jag har sådana pannband som kostar 600-700kr på mässa, ett lime och ett brunt
och jag har glatt täckt båda med nagellack, de glittrar satanen. men jag tar hellre att de skulle glittra mindre o ha stenar kvar.

marwin: sjukt!!! förstår att du är sur, jag hade nog mest blivit livrädd! det där är inte gnäll!
ibland har jag svåååårt att förstå varför folk håller hingstar "bara för att"...

Vi har ju en morganhingst i stallet, med en ägare som enligt mig är för orutinerad och dessutom naiv för att ha hingst. Och det finns ingen anledning alls för att behålla honom som hingst, hon vill att han ska gå i avel, men är inte intresserad av morganavel eller insatt i avel alls och har inga kontakter annat än hans uppfödare, som är grymt oseriösa enligt oss andra.

Tränaren har fått göra ett monsterjobb med honom, och han börjar nu äntligen bli både hanter- och ridbar. Vad gör då ägaren? Jo låter sin 13åriga, späda, inte jätterutinerade och timida dotter rida hingsten själv inne i rundcorallen. För han uppför ju sig så bra nu med tränaren. Om han började testa eller bråka med dottern skulle hon inte veta vad hon skulle göra åt det och inte heller kunna genomföra något om hon visste vad som behövde göras. Och visst är hingsten ponny, men jäkligt kraftfull och sprattlar mer än gärna med frambenen och har tidigare inte varit sen på att hugga. Det är precis så att jag känner mig bekväm med att hantera hingsten, och då har jag ändå vana av bra mycket större hingstar än honom.

Snacka om ren IDIOTI!!!!

Har visat tränaren bilderna när Beerbaums häst attackerar Roffes, och ska berätta om den här incidenten imorn också, så att hon kan vidarebefordra till hingstägaren så att hon fattar att NEJ hennes dotter bör INTE under några omständigheter hantera eller rida hästen själv. Inte än på många år i alla fall.

Jag är inte sur, mest uppgiven. Hingsten används till betäckning och är jättesnäll i vanliga fall. 21 år gammal och ingen kunde väl drömma om att han skulle klättra över en 1,50 m hög stenmur...

Tur att det inte var fjordhingsten, han hade dödat mig och våldtagit pållan! :eek: (och han används inte till betäckning, utan ägaren (inte stallägaren) vill inte kastrera honom... :grin::crazy:)

Rapport från i morse att benen verkade ok, fortfarande ingen svullnad eller värme, gick bra i skritt men stel och ovillig i trav. Stallägaren trodde att hon gjort nåt med ryggen, men som hon gick igår skulle jag gissa att det onda satt längre ner i benet, kanske i hoven.

*djup suck*

*kl*

Varning för gnäll!!

Hästen min och jag blev attackerade av en hingst som klättrade över en stenmur och gav sig på henne. :eek::crazy::cry:

Jag hamnde emellan och var tvungen att släppa henne och hon sprang för livet med hingsten efter sig! Han fick som tur var aldrig tag på henne, men hon är halt på minst ett framben och ett bakben.

Det var andra gången jag red henne sen hennes ryggonda gick över, och det kom när jag ridit 2 gånger efter att kiropraktorn varit här för andra gången. Innan han kom första gången var hon halt pga sår hon fått när hon plockat ner fönstergallret i sin box. Och nu har jag flyttat henne för att det var för stor olycksrisk på gamla stallet... Ironiskt?

Nu hoppas jag bara att det är nån lindrig sträckning eller nåt hon skaffat sig. :crazy: Hon hade inga synliga skador eller svullnader ännu iaf.

Men fy vilken mardröm, Du borde faktiskt kräva ersättning av hingstägaren.
Jag förstår inte varför folk ska ha hingstar när de inte ens förstår att de måste ha rejäla staket till dom. Det är helt oförlåtligt när sånt där händer.
Hoppas att din pålle inte fick några allvarliga skador!

*kl*

Måste köpa nytt panband till mitt rundsydda kandar, det är mörkbrunt och nu har jag ett svart pannband :o Vill ha ett svängt blingat, finns det andra än OS som har sådana till kandar? Sedan har jag ett till i-landsproblem, vilken färg är snyggast på blinget till en skimmel? Har Sprengerbett på kandaret som är ljuuust mässingfärgade.

Sv: Din dressyrsadel!

Jag köpte ett vanligt pannband till mitt kandar och lät sadelmakaren göra om det så det passade kandaret och det kostade bara 150 kr:)

Jag tycker silverfärgat försvinner lite på en skimmel så min Grå går numera med Champagne/guld!:D

Det är alltid lika roligt att spendera förmiddagen på klinikens röntgenavdelning.

Monster sparkade sig själv som bara den på griffelbenet på höger fram igår kväll.
Inte halt, men rejält svullen och superöm för att vara henne. (Hon är lika smärttålig som sten.)
Kylde och ställde in i boxen, åkte ut och kollade vid sju i morse, nja fortfarande svullen och ganska öm.

Ringde när kliniken öppnade och frågade om det fanns någon tid för oss, vi kunde komma redan idag och röntga om vi ville.
Hon ömmade väldigt mycket när veterinären klämde, och han trodde att griffelbenet var av. Fick springa, inte det minsta halt (precis som vanligt...)

In på röngen, som visade ett superfint och helt ben. Klämde på senorna, ingen reaktion hur man än klämde. :)

Går ju inte att göra UL nu skadan är ju för ny och veterinären garvade åt mig och sa att det var överkurs, men hon åker till seminstationen på
måndag så då borde "min" veterinär där kunna göra ett UL om inte svullnaden går ner. Möjligt att jag nojjar då hon även har ett präktigt sår där
hon slog på sig, så hon kan ju vara lite svullen på grund av det.

Jäkla älskade hopplösa underbara häst. :p

kl

Har gått och varit hypokondriker i några dagar nu... Det slog mig att jag inte har tävlat på över 8 månader... kanske till och med ett år? I helgen är det dags och det ska bli sååå kul! :D

KL

"#¤%&/%¤"#¤%&/(!!

Jaha, då blev jag nyss inbjuden till att ge en serie föreläsningar på ett ganska välkänt universitet. Jippi - eller nej, inte jippi alls, för den enda vecka de är intresserade av är samma vecka som PanAmerican Games går av stapeln i Guadalajara, och jag hade ju hoppats få åka dit som groom om stallägaren kvalar. Fan! Vad väljer man, en vecka med kontinentens bästa PSG/I1-ekipage i soliga Mexiko, eller en vecka i ett klassrum mitt ute i en skog?

Vad har du för nytta av de olika alternativen? Om det inte är så att föreläsningarna är superbra så låter ju det andra alternativet något mer lockande:)

KL

Snart har vi haft två år ihop jag och pållen. För tillfället är han finare än någonsin!! Önskar jag kunde stoppa in honom i byrålådan några år och plocka fram honom igen när barnen är lite större och jag har möjlighet att utvecklas vidare med honom!

Tränaren rider honom två gånger i veckan nu och att rida däremellan är rena drömmen. Kan man stoppa tränaren i byrålådan också och plocka fram vid behov??

Ja men eller hur! Det är klart att PanAm lockar mer än att sitta i ett klassrum. :D Det är visserligen en mindre ära att bli inbjuden som veckoföreläsare, men å andra sidan betalar de ingenting utöver mat och husrum (inte ens resekostnader, och det är sju timmars bilfärd till det här universitetet). Emellertid har stallägaren inte kvalat till PanAm ännu (alla kvaltävlingar är under senvår och sommar) så det är ju inte säkert groomandet blir av.

Egentligen har jag väl inte så jättestor nytta av endera grejen. Det vore dock otroligt roligt att en gång få uppleva ett stort mästerskap "bakom kulisserna" vilket jag aldrig kommer att ha chansen att göra igen (PanAm är bara vart fjärde år och 2015 tror jag inte jag bor här längre).

Vilket i-landsproblem jag har. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte