Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag håller tummarna på att det går bra på kliniken när han ska kollas, och att det går att få bukt med problemen. Låter som en jättejobbig situation. :( Tycker du är klok och ger din häst det bästa du kan. Håller tummarna som sagt!

Men jag är less på att sitta oskönt, har suttit i obekväma sadlar senaste 10 åren typ. Först en Crown som var så bred så mitt bäcken har nog fortfarande inte återhämtat sig (iofs kanske en fördel när jag födde barn...). Sedan denna Passierplanka utan knästöd som är 1000 år gammal och snorhal för att lädret är så blankslitet, samt stenhård och utan svikt för att den nog bör få ålderspension. Vill slippa ha blödande ridsår efter varje dressyrpass. Är detta för mycket begärt? ;)

Sadeln är a och o för oss ryttare ojoj vad en fel sadel även kan förstöra för oss ryttare.
Förr red jag 90% bara rakt ut i skogen och mösred och tyckte min sadel var den skönaste som fanns:love:
Sedan kom jag in på dressyren och efter någon månad insåg jag att denna sadel inte riktigt är gjord för klassisk dressyr(har islandshästsadeln och islandshäst)
Min islandshästsadel får mig att kasa fram och hamna i stolsits skänklarna kommer fram till bogarna:crazy:
Bäckenbenet skjuts fram så hela bäckenpartet gör ont efter ett ridpass och tja vad ska man säga luft sugs in i "hålet" mellan benen:rofl: och de är inge trevlig upplevelse hahaa:crazy:

Och till slut så fick jag problem med höftena och vart tvungen att köpa ny sadel. Och idag inväntar jag en brun fin Prestige Roma som är beställd och bör komma om 4 veckor:love:

Så lider med alla er där ute med dåliga sadlar för ryttaren

Tack! Hoppas också att det ska ordna sig, eller att jag kan ordna så att han får det bra iaf!

Niela: sadeln spelar verkligen roll. En god sits är huvudsaken, men en sadel som passar ryttaren gör att man kan inverka ännu bättre, tycker jag iaf.

Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6r

Ja en skön sadel med rätt stöd är ju viktigt för sitsen. Tyvärr trivs min häst bäst med hoppsadeln (pga sadelstadsknutor) så jag använder den mer. Jag trivs ju mycket bättre i dressyrsadeln, åtminstone om man ska dressyra. Får inte till sitsen något vidare i hoppsadeln.

KL

Till nästa helg är det meningen att jag ska vara med på en dressyrkurs som min tränare håller i här i närheten. Det blir både teori och ridning både lördag och söndag. Är faktiskt lite nervös över det där, de andra kommer ju att vara så mycket duktigare än jag ! Men jag hoppas jag lär mig något av det, det är ju behövligt om man säger så :grin:

Ibland funderar jag på om man skulle låta någon duktigare ryttare träna/tävla hästen lite så den får lite mer utbildning av någon som verkligen kan. Har ni gjort så med era hästar? Är det svårt att hitta någon, är det kontakter som gäller i så fall?

*kl*

Har äntligen varit på kliniken med pållen och fått svar på alla frågor.

Korsförlamningen var ingen korsförlamning, han har artros i/mellan två kotor i halsen som mest troligt har klämt ihop/påverkat ryggmärgen under ridningen då han fick krampanfallet. Det var när jag jobbat med vänstervolter och jobbat lite med genomsläppligheten i det varvet som han blev dålig, och det är till vänster han har försämrad rörlighet pga artrosen. Han har fortfarande en liten rörelsestörning i hb, samt minskad känsel över vissa partier över baken, även svansen har tappat lite funktion och är försvagad. Men utsikterna är goda och han kommer fungera utmärkt som ridhäst, men svårare rörelser som piaff och byten i serier skulle jag inte utsätta honom för då han har minskad koordination i bakbenen samt att jag såklart måste tänka på att rörligheten i halsen till vänster är sämre.

Sedan var det ju då magen, hans magsäck tömmer sig alldeles för sakta (det var väldigt mycket mat kvar trots svält i 16 timmar) därav problemet med kolik, förstoppning och vätska som rinner ur honom. Så nu blir det diet på mindre hö, slow feeding nät samt en hel del lucern för att underlätta magsäckens jobb, den blir så uttöjd så musklerna blir slappa och får helt enkelt inte ut maten. Jag hade en känsla av att fri tillgång i funkade på honom då det alltid blivit sjuk på något sätt när han ätit mycket hö, och nu har jag ju svaret varför.

Men jag kan ha kvar min fina pålle, och kommer göra allt för att han ska fungera så bra som möjligt. :love: Och det känns otroligt skönt att ha kollat upp honom ordentligt, ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare...

Senast ändrad:

Åh vad skönt att få veta! Och förhoppningsvis kommer han ju att bli bättre nu när du vet vad som fattas honom och kan förebygga och även arbeta honom på rätt sätt.

*KL

Igår fick jag Ninya på min vanliga ridlektion för första gången på länge, eftersom hon som brukar rida Ninya inte kom :D Och det gick jättebra, hon hade gått lektionen innan, var himla pigg men på bra humör och gick på tygeln från första travsteget. Asroligt att rida när det faktiskt funkar :love: Kändes faktiskt som att jag lyckades sitta bra också de ggr vi satt ner, fick aldrig höra något att rätta till med sitsen heller. Fick särskilt beröm för en travökning på diagonalen, bara det att jag hade inte hört att vi skulle öka, jag bara fokuserade på att behålla kontakten och inte låta henne springa iväg totalt (Ninya taggar igång på diagonaler eftersom hon vet att alla ökningar brukar ske där). Men men ;)

Nu har jag svinont i halsen, vilket inte får hända. Ska ju äntligen få rida henne tre dagar på raken den här helgen, då kan jag ju inte vara sjuk:mad:

Kl

Är det ngn som beställt ngt från England? Är sugen på ny ridhjälm och priset är drygt 1000 kr billigare....

Jag beställde ridhjälm från England! Det fungerade jättebra, fick hjälmen då de angivit att den skulle komma. Och som sagt mycket billigare! :D

Åh vad skönt att du har fått svar! :bow:OCh att det ändå är så pass positivt och att du kan ha din fina pålle kvar.

Jag beställde min CO Fiona från England, kommer inte ihåg vilken butik. Men det fungerade fint och gick snabbt!

Just en fiona jag vill ha! Kan du inte försöka komma ihåg vart du köpt.... Snälla:p

Det var ju bra att du fick svar på varför det blev som det blev. Beklagar den urtråkiga diagnosen med halskotpelaren! :crazy: Förhoppningsvis kan ni få ett bra liv ihop ändå, håller tummarna för det! Kram!

kl

Hemkommen från en liten helgkurs och jag tror jag börjar lära mig hur
jag ska rida min häst äntligen :)

Känns riktigt bra, har ju varit lite upp och ner för oss nu ett tag. Och så en annan tränare nu på torsdag så får vi se hur det känns då! Dessutom var det roligt att träffa andra dressyrintresserade så att man fick diskutera lite vad man har problem med. Jättenyttigt!

Kryddan, + ni andra som svarat mig :)

Känns verkligen skönt att ha fått svar, både på den märkliga korsförlamningen och magproblemen. Samma dag som jag drog ned högivan och började med lusern så har det slutat rinna ur honom, helt otroligt.

Lite trist med artrosen i halsen dock, den begränsar ju honom litegrann. Men jag hoppas att rörelsestörningen bak ska försvinna med lite träning och att vi kanske någon gång ska lyckas kvala till MsvB och även kunna rida någon MsvB. Tyvärr så är ju viss känsel och viss koordination i baken försvunna för alltid, så vi har ju lite mer att jobba med. Finns det ingen klass för handikappade hästar? :p

KL

Måste få klaga lite... Är såååå ridsugen!
Vad tar man sig till när hästen är på sommarlov???

KL

Måste få klaga lite... Är såååå ridsugen!
Vad tar man sig till när hästen är på sommarlov???

Man rider på andras hästar;). Hade blivit tokig om jag inte haft något att rida på nu när ponnyn är sjuk. Hon är inte riden på riktigt sen sista veckan i april och kommer tidigast igång i mitten av juli om hon skulle ha blivit av med skiten tills dess...

Samma här! Min häst har varit skadad i snart 2 månader och jag har inte ridit en enda gång under tiden. Har tyvärr ingen annan att rida i stallet nu då många redan går på bete eller tränas/tävlas hårt inför Falsterbo. Tyvärr blir de nog ingen ridning för mig förrens i augusti och efter semestern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka