Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*kl*

Nu har jag jobbat i den där Ridsportbutiken igen (denna gången kunde jag inte motstå ett par grå Pikeur Candela:p). och jag var naturligtvis tvungen att prova en hatt efter att vi fått levernas:p. Det är ju verkligen ursnyggt! Men kommer ju aldrig att hända att jag tävlar med det (av varken den ena eller andra anledningen).
398787_3726284087578_925709767_n.jpg

Kolla dessutom in den ursnygga fracken i bakgrunden:love:!!

Åh vad jag är ledsen.

Jag har gått och längtat efter att få sitta på min fina lilla ponny efter dräktigheten.
Varje gång jag sitter på en annan häst så tänker jag på hur mycket roligare det är att rida min egna.

Och så går hon och får en senskada pga att hon blev jagad av andra hästar i hagen. :(

6 månaders läketid. Ursäkta ordvalet, men jävla skit.

Lider verkligen med dig och att Stella skadat sig:(. Vet hur sjukt tråkigt det är att bara gå att vänta på att ens egen ska bli fräsch. Tycker visserligen det är toppen att jag har andra ponnisar att rida nu, men ens egen är mycket roligare-av sååå många anledningar!

Tjusigt!

Ironwill vad tjatigt, håller med om att man hellre rider sin egen häst, det är liksom roligare. Fast det kan vara kul med andras med som lite omväxling.

Jag måste fråga, har någon ett bra tips på hur man ska tänka i den förvända galoppen? jag tycker min häst har blivit så stadig i den förvända men jag hade visst missat att jag red henne på dubbla spår. Fick därför en del nerdrag när jag var iväg igår.

Jag har ju henne ställd åt galopphållet, men har jag haft henne för mycket ställd kanske? Med dubbla spår måste ju domaren menat att bakdelen kommit utanför framdelens spår, antar att ytterskänkeln i förvända måste längre bak för att styra in ändan?

Nej, inte flytta runt skänklarna. Dels för att det inte ska bli något byte och dels för att du alltid ska korrigera framvagnen på motorn. Men nyckeln till den bra förvända är att ha så bra rättvänd galopp som möjligt. Det kräver mycket samling och styrka för att den ska bli bra, när hon har styrkan så behöver hon inte 'fälla ut stödben' åt någon av sidorna. Sedan gäller det för dig att du sitter rakt över och inte jobbar på övertid utan bara låter naveln visa vägen.

Jag utgår alltid ifrån volten, där kan jag hela tiden flytta in bogen framför motorn. Jag kan inte få en för liten volt utan om jag känner att hästen leker speedway så flyttar jag in tills hästen rätar upp sig. Då kommer den också fram till ytter som den ska och hästen frågar då självmant om den får göra volten större. Och det är i princip det läget jag leker med sedan i galoppen, att behålla den frågan även om jag byter riktning. I början handlar det bara om att kunna räta ut och rida rakt rakt fram i kort galopp (inte krabba eller öka), men ju starkare den blir desto mer utåt kommer vi att kunna gå tills det blir en volt i förvänd. Fokus ligger hela tiden på takt och balans, så fort hästen blir längre i formen/ börjar välta/ krabba/ ökar tempot så går jag tillbaka till rättvänd båge och hittar tillbaka till läget där den bär jämnt och balanserat på båda bak (rakt upp och ner) och är framme på bettet.

Oj så utförlig beskrivning. Tack :) ! Men jag undrar en sak. Du pratar om att flytta in framdelen för att få hästen att spåra, men borde det inte bli tvärtom? Det är lätt att min häst får bakdelen utanför framdelens spår och då måste jag väl flytta ut framdelen? Eller menar du framdelen när du skriver bogen ?

Det som vi haft lite problem med är att galoppen blivit lite "svag" och markbunden i förvända, samtidigt som jag inte riktigt vågat sitta ner och rida med sätet för jag har varit rädd att hon skulle byta. Men nu har hon lärt sig att galoppera på mer framåt och jag upplever inte att galoppen är så markbunden nu i förvända utan hon tar liksom för sig mer i galoppen. Vi har aldrig haft problem med att hon försökt rusa fortare.

Tacksam för hjälp !

hehe, snurrigt blir det : P När jag säger inåt så är inåt samma som den sidans galopp. Rider jag rättvänd galopp är det inåt volten, är det förvänd så blir det utåt volten.

Jag rider massor i bågar i början, men bara några språng i taget, det gör att jag kan hålla en jämnare kvalité. Sedan brukar jag tänka som så att den förvända galoppen ska bli mera samlad än den rättvända, alltså när jag vänder den bortåt så sätter jag ju den mera än i rättvänd. Och mera samling är mera (komprimerad) energi. Så känslan ska mer vara sätta sig (spänna fjädern) som om den skulle fjonga iväg när som helst. Så känslan jag vill ha är att den nästan blir lite studsig. Så från den förvända ska jag kunna skjutsas ut till en fin arbetsgalopp. Får man inte 'fjongkänslan' så får man backa tillbaka, hitta fjong i den rättvända sedan rakt fram och förhoppningsvis sedan även förvänd galopp.

Viktigt som sagt att man inte möblerar om med säte, skänklar och händer, utan att man verkligen rider samma sidas galopp hela tiden, med samma ytter hela vägen (styra med naveln, inte tyglarna). Det är flyttandet som gör att hästen tolkar 'byt'.

Ja precis så var det.

Jag har slarvat med det eftersom jag visste att det var tillåtet att hästen inte spårade på böjt spår men i bakhuvudet vet jag ju egentligen att man ska förhindra att det blir för mycket.

Ja precis så var det.

Jag har slarvat med det eftersom jag visste att det var tillåtet att hästen inte spårade på böjt spår men i bakhuvudet vet jag ju egentligen att man ska förhindra att det blir för mycket.

Precis, tillåtet för att det är omöjligt för hästen.:)

Jag har surfat runt en stund nu men kan inte hitta var jag köpte den...

Ironwill: Fy fan vad tråkigt. Varför finns det ingen hejd?

Det tycks inte finnas någon hejd alls. :( Förstår inte hur hon kan lyckas med att skada sig själv hela tiden.

Fiorano, Visst kan det vara roligt att rida på andra hästar, men ärligt talat så börjar jag tröttna på att rida när jag
aldrig får rida min egen häst. :( Hästar lär jag aldrig sluta med, men ridningen kan slänga sig i väggen, så trött är jag på den.

Marvin, Pommery, Ponnyryttaren, Sassiball, Ja det är skittrist. :(

Nej, fy vad trist med din fina Stella! :( Förstår att du är sugen på att få sitta upp på henne igen, och även att du inte har lust att rida.. Jag hoppas att din fina ponny läker fint nu!

Tack så mycket.

Jag hoppas att hon kommer att läka.
Enda anledningen till att rida är väl att hålla igång kunskaperna tills jag ska rida in hennes fölunge. :p

Jag kommer förmodligen förbi på sön då herr tränare ska till er. Om du är där och vill träffas gör jag gärna det. Det kan ju vara skönt att bara få snacka av sig lite ibland med när det är så här!
Förtjusningspip till fölis(du är nog den enda som fattar det här.. men du har ju sett mig pipa, studsa och klappa händerna som en tiggande säl:P), styrka för att bli frisk till Stellisen och en stor kram till dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka